Přejít k hlavnímu obsahu
Tomáš Kejmar -

Mít Roland AC 60 a nic víc už nepotřebovat...

Japonská společnost Roland vstoupila do světa akustických komb pro kytary svojí modelovou řadou AC (Acoustic chorus), která obsahuje aktuálně pět výrobků – AC 90, AC 60, AC 40, AC 33 a Mobile AC. Všechny modely jsou v provedení stereo a liší se od sebe odstupňovanou vatáží (uvedenou v názvu) a rozdílnou výbavou digitálních zesilovačů. Co mají ovšem všechna tato komba společné, je velice pečlivé zpracování, střídmý design a hlavně – díky nejnovějším DSP technologiím disponují neuvěřitelně věrným a čistým zvukem, díky čemuž se řadí mezi absolutní světovou špičku v produkci akustických komb. Pojďme se dnes podívat na druhého největšího člena této akustické rodinky –Roland AC 60.

AC 60 se vyrábí ve dvou barevných provedeních – klasická černá a palisandrový dekor. Po otevření kartonové krabice na vás nejprve vykoukne elegantní a bytelné látkové pouzdro, ušité přímo na míru tomuto "drobečkovi". Svými rozměry 38x27x27 cm a vahou 10 kg sice neodpovídá běžné představě o 60W kombu, ale v tomto případě opravdu na velikosti nezáleží.

Vzhled tohoto komba je velice jednoduchý a úsporný. Digitální zesilovač o výkonu 60W je zasazen do zadní části překližkové ozvučnice, která má navíc vespod kotvící otvor pro použití stojanu na PA. Velmi praktické. Kromě toho má mezi gumovými nožkami umístěn zaklapávací opěrný stojan pro natočení komba do úhlu směrem k hráči. Oba reproduktory jsou chráněny černou látkovou mřížkou, logo Roland je umístěno nahoře uprostřed.

Digitální zesilovač s DSP technologií dokáže svůj výkon 60W rozdělit mezi dva nezávislé zdroje signálu – kytarový kanál a mikrofonní/externí vstup. Každý kanál má oddělené korekce, specifické pro daný vstup. Kytarový kanál má vedle jackového vstupu pro nástroj přepínač pro volbu typu snímače – magnetický nebo piezo, čímž je pamatováno i na akustické kytary s hybridními snímači a na různé jiné typy kytar. Krom toho je zde spínač Shape, který aktivuje ekvalizační korekce. Ty jsou zastoupeny třemi otočnými potenciometry pro basy, středy a výšky. Vedle nich je ještě ovladač hlasitosti pro tento kytarový kanál. Posledním je volič chorusového efektu s LED kontrolkou.

Spodní řada patří ovladačům pro Mic/Line kanál. Napřed vstup pro mikrofon (kombinovaný XLR/jack), vedle něj pak užitečný spínač fantomového napájení 48V pro kondenzátorové mikrofony, a nakonec volič aktuálně zapojeného vstupu – mikrofon nebo jiný externí zdroj. Korekce ekvalizéru, hlasitost a spínač chorus efektu jsou totožné s kytarovým vstupem.

Následující korekce již jsou platné pro celkový zvuk z obou vstupů dohromady. Jedná se o potenciometr Chorus, s volitelnými módy Space, Rich a Wide, dále Reverb/Delay, rozdělený na půl pro každý efekt. Samostatný oddíl tvoří Anti feedback proti vazbení – zde je možno navolit danou frekvenci a aktivovat tlačítkem Start. Aktivaci oznamuje červená LED kontrolka.

Pro jednoduché ztišení (např. při zasouvání jacku/XLR do zesilovače) slouží tlačítko Mute vybavené kontrolkou. Posledními prvky na horním panelu pak jsou velký jackový vstup na sluchátka a hlavní spínač s LED kontrolkou.

Zadní panel obsahuje Line-out výstupy XLR – stereo, nebo jack – mono, jackový výstup pro připojení subwooferu (pokud by vám basový výkon komba nepřipadal dostatečný). Dále pak AUX-in pro připojení vnějšího zdroje, a to jednak cinchové stereo vstupy, nebo jackové stereo vstupy s možností mono. Následuje DI výstup kombinovaný s výstupem pro ladičku, a poslední jsou dva výstupy na footswitche, pro ovládání vestavěných efektů Chorus, Reverb, Delay a pro spuštění Anti-feedbacku nebo ztišení Mute.

Výbava tohoto komba je tedy nadstandardní. A co zvuk? Inženýři od Rolandu se soustředili ze všeho nejvíce na věrné podání akustického zvuku přesně takového, jaký nástroj posílá do zesilovače. A to se jim povedlo dokonale. Sound je čistý, akustický, bohatý. Stoupnete-li si mezi kombo a kytaru a posloucháte obojí najednou, máte pocit, že slyšíte ozvěnu. Nezkreslenou, nezměněnou kopii zvuku kytary. Co se týče efektů, chorus zní krásně jemně, ani stopy po ostrých jednobarevných tónech z ostatních akustických komb. Reverb a Delay jakoby z oka vypadly efektům které používal Elvisův kytarista Scotty Moore v šedesátých letech, a to je zatraceně dobře.

Takhle má akustická kytara s tímto efektem znít! Anti-feedback pracuje spolehlivě, a vymaže přesně tu vazbící frekvenci, kterou potřebujete. Tato výbava předurčuje tento aparát jako ideálního společníka pro hraní v kavárnách nebo menších sálech. Protože jak již bylo řečeno v úvodu – máte-li kombo Roland AC 60, nic víc již nepotřebujete.

Takto zní Roland AC 60 společně s Epiphone Casino...

Tagy Roland ac 60

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Tomáš Kejmar
Absolvent Střední průmyslové školy Strojnické v Praze, už od mládí tíhl k muzice. Hraje na kytaru, baskytaru a tenorové banjo. Od školní kapely se dostal až k tvorbě písňových textů (Denisa Kubová, Miluška Voborníková, David Král, Sunny..). Hrál v několika rokenrolových kapelá…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY