Přejít k hlavnímu obsahu
Dusan Krejdl -

Moje grooveboxy: Novation Circuit

Začalo to tweakováním zvuku R5 od Rolandu na začátku devadesátek, pokračovalo kapesní QY-70 a následně aplikacemi Bhajis Loops na Palmu a Caustic 3 na Androidu. Dnes používám 5 hardwarových grooveboxů a pár hraček, které vám postupně představím.

Hlavně na baterky!

Když jsem si před pár lety pořídil Maschine Mikro, myslel jsem si, že není lepší varianty. Vrátily se mi vzpomínky na Roland R5. Už tam se mi dařilo postavit bicí smyčku s basovou linkou, nad kterou se vznášely melodie vytvořené z transponovaných basových zvuků. Byl to originální sound, bavil mě a s kapelou jsme na něm postavily všechny naše dema z let 1991-93. Přesto jsem si Maschine nenechal. Narodila se nám dcera, najednou jsem potřeboval skládat kdekoliv a hlavně kdykoliv. Tahat midi kontrolér a notebook z místnosti do místnosti bylo nepraktické. Naštěstí se zrovna objevil Novation Circuit, malá produkční stanice se dvěma virtuálními analogovými syntezátory a čtyřmi stopami pro vlastní samply bez nutnosti propojení s počítačem, která funguje na baterky!

Patche a samply

Byla to láska na první poslech, i když trochu komplikovaná. Zatímco Maschine si můžete díky dostupným zvukovým sadám přizpůsobit doslova k obrazu svému, u Circuitu si musíte vystačit se syntézou založenou na populární Mini Nově a jednou minutou pro vlastní samply, což pro někoho nemusí být zrovna mnoho. Z vlastní zkušenosti ale můžu potvrdit, že vytvořit zvukovou sadu se 64 samply různých bubnů a perkusních nástrojů není žádný problém. Kreativitě se meze nekladou, takže záleží jen na vás, čím paměť Circuitu nakrmíte. 

Oba syntezátory sdílí banku se 64 zvuky, kterým se říká patche. Používat můžete buď ty přednastavené, nebo si přes Components, což je virtuální software od Novationu, který běží ve vašem prohlížeči, stáhnout jiné. V Components lze upravovat obě zvukové banky, ukládat si zálohy a hlavně donekonečna nastavovat všechny možné parametry syntezátorů a následně je ukládat jako vlastní patche. Tohle je ráj pro každého tweakera. Osobně mám ale radši autorské sady zvuků od různých tvůrců, ať už je to Cuckoo, Jeremy aka Red Means Recording nebo ty nedávno přidané přímo od Novationu.

Barevné pady, tlačítka a knoby

Circuit vsadil na sadu 32 různě barevných padů, které nahrazují klasickou klaviaturu, můžete je využít pro finger drumming, přehrávání patchů ze zvukové banky a slouží také jako displej, na kterém se zobrazují patterny, sessiony, ukazují stav mixu, tempo a swing. Intuitivnější prostředí byste těžko hledali. Všechny prvky lze navíc okamžitě měnit dotykem, kterým např. prodloužíte patternovou smyčku, spustíte jinou session, krok po kroku vystavíte bicí stopy, nebo zahrajete akord na vybraný synťák.

Vše doplňují klasická funkční tlačítka pro přepínání funkcí a hlavně 10 knobů v horní části Circuitu. Těmi ovládáte hlasitost, horní a spodní propust filtru (HPF a LPF) a přednastavená makra, která mění zvuk samotných syntezátorů. Makra se mohou lišit u každého patche a pokud budete šikovní, můžete si je sami nastavit v Components.

Filtry a distorze

Hrátky se zvuky jsou nekonečné, možnosti bezbřehé. Při skládání je u mě na prvním místě melodie, pak teprve barva zvuku. Zatímco melodie mě napadají hned a povedený groove na Circuitu vytvořím během chvilky, následné hledání optimálního soundu je už náročnější. Já jsem náročný. Nejprve ladím už vybraný patch a když nemohu najít tu správnou atmosféru, vyměním ho za jiný. Hraju si s délkou dozvuku, zkouším různé efekty, měním obálku. U zvuků bicích se pak soustředím na ladění, dozvuk, zkreslení a hodně používám funkci parameter locks. Sekvencer totiž nahrává všechny pohyby knobů a tak můžete začít smyčku s jiným nastavením, než se kterým ji končíte. U samplů lze navíc použít funkci sample flip, díky které do jedné stopy nahrajete např. kopák i céčko najednou, do další zavřenou a otevřenou hajtku a do zbylých dvou různé perkuse. Všech 6 stop lze navíc rozhodit do sterea a u každé použít delay a reverb.

Béryl Incident

V březnu jsme s Martinem Voříškem (baskytara) vydali jako Semipalatinsk EP, na kterém je krásně slyšet, jak s Circuitem pracujeme v kapele. Používáme ho totiž na všechny spodky, které hraju živě. Každá verze je tak originál, do kterého už nic kromě basy a zpěvů nepřihráváme. Zvuk písní zrál zhruba dva roky a přesto nám to nedalo a v předvečer odevzdání finálního mixu jsme ho ve všech skladbách změnili. Proč? Protože Circuit je jako kytara, není to žádný chladný studiový computer. Je ohebný, můžete ho přizpůsobit momentální náladě a energii. A tak jsme zjemnili hlavní motiv v Radaru, aby nebyl tak přísný, použili zvuk připomínající tibetské zvonky v Head On, rozlámali rytmus v Normal a vymysleli klopýtavou rytmiku v The Past. Večer před masteringem, tohle všechno si s ním můžete dovolit.

Nejlepší trik

Při zapnutí podržte tlačítko SHIFT a dostanete se do servisního menu, ve kterém můžete kliknutím na bílý pad vpravo v druhé řadě od spodu ztlumit světlo u všech padů, výborná věc pro skládání v noci a na špatně osvětlená pódia, Circuit už vám nebude zářit do očí.

Circuit nebrat! Nebo ano?

Ne, o tom ani neuvažujte, za tu cenu není co řešit! Takhle kompaktní a intuitivní nástroj vás nemůže zklamat. Záleží jen na vás, čím si ho napěchujete a jak ho budete používat. Circuit je jako stvořený pro živé hraní, které si ale můžete důkladně připravit předem. V posledních dvou odstavcích se pokusím shrnout důvody proč ano, nebo ne.

Pokud si myslíte, že vám dva synťáky a trochu místa na samply nebude stačit, rozhlédněte se jinde. Kdo očekává plnohodnotný song mode a nepočítá s živým přepínáním sessionů, měl by sáhnout po dražší našince. Komu vadí pouze dva stereo výstupy, ten také nebude úplně nadšený. Kdo ale ocenění spontánnost při skládání a okamžitou satisfakci z vymyšlené smyčky, jednoduché a intuitivní prostředí, které se nemusíte dlouze učit, nekonečné možnosti úprav zvuků, kompaktnost a hlavně přenosnost, ten bude radostí skákat dva metry vysoko. 

Nakonec jedna malá rada – nikdy nedávejte na cizí rady, řiďte se svým uchem a intuicí, ona už vám poradí, jestli jde o ten pravý nástroj právě pro vás. A příště se podíváme na OP-Z od Teenage Engineering!

Tagy Moje grooveboxy Novation Circuit novation

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Dušan Krejdl
Člen altpopového tria The Semipalatinsk vydávající také pod svým příjmením KREJDL.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY