„Mr. Soul“ Booker T. Jones dnes slaví 80 let
Když se při návštěvě Memphisu zajdete podívat na jednu z tamních zásadních hudebních pamětihodností, budovu studia a vydavatelství Stax, které zásadně formovalo hudební podobu šedesátých let, vezmou vás při prohlídce do původní nahrávací místnosti proměněné v muzeum. Uprostřed stojí klávesový nástroj s popiskou: „Booker T. Jones' Hammond M-3 organ, used to record 'Green Onions'“. V takovou chvíli se musí každému fanouškovi soulové hudby na chvilku zastavit dech.
A nedosti na tom. V prosklených vitrínách naproti hammondkám je vystavený i Fender Telecaster Stevea Croppera, Fender Precision Bass Donalda „Duck“ Dunna a bicí Ala Jacksona Jr. Tedy instrumenty kapely Booker T & The MG's, house bandu, který zní na většině nejzásadnějších nahrávek vydaných pod hlavičkou Stax Records. Leader a frontman, klávesista a skladatel Booker T. Jones, se právě dnes dožívá osmdesáti let.
Je to typický muzikant, který sice desítky let jede po své sólové dráze, ale ta je vlastně jen doplňkem toho, co je pro něj hlavní a čím se zapsal do hudebních encyklopedií: výrazného sidemanství, skladatelství, produkce, aranžérství, kapelnictví. Zvuk jeho varhan a celkový sound kapely Booker T. & The MG's je naprosto klíčový pro nejslavnější nahrávky labelu Stax, jejichž pěveckými protagonisty byli Otis Redding, Wilson Pickett, Sam & Dave, Carla Thomas, Rufus Thomas, Bill Withers nebo bluesman Albert King. A z tohoto klasického memphiského soulu vycházeli i slavní Blues Brothers – ostatně, pilíři jejich sestavy byli právě členové MG's Steve Cropper a Donald „Duck“ Dunn.
Booker T. Jones pochází přímo z Memphisu a byl „zázračným dítětem“ – už v raném věku ovládl řadu klávesových, dechových i strunných nástrojů a hudebním profesionálem se stal coby saxofonista v house bandu místního labelu Satellite, který byl přímým předchůdcem Stax. Kapela Booker T. & The MG's se zformovala o dva roky později a do světa vyrazila hned svým nejslavnějším samostatným singlem Green Onions, který se stal jednou z nejslavnějších instrumentálek vůbec.
Kapela vydala řadu alb převážně instrumentální tvorby na pomezí blues, rocku, rhythm'n'blues a špetky jazzu, mezi kuriozity patří například remake alba Beatles Abbey Road pod názvem McLemore Avenue (není asi těžké uhodnout, že právě na této ulici sídlí studio Stax, stejně jako na Abbey Road v Londýně sídlí studio EMI). V první fázi své existence fungovali Booker T. & The MG's do konce 70. let, pak Booker T. Jones od firmy Stax odešel a kapela se de facto rozpadla. Ostatně, největší popularitě klasického soulu odzvonilo a jeho modernější verze už volaly po poněkud odlišnějším muzikantském přístupu.
Kapela se ovšem v různých etapách obnovovala, vlastně oficiálně existuje dodnes, byť se jedná spíše o formální existenci a tvoří ji jen dosud přeživší Jones a Cropper, kteří ovšem primárně pracují na vlastních projektech. Některá obnovení činnosti se ovšem zapsala do historie podobně výrazně jako v šedesátých letech. Zejména v roce 1992, kdy byli Booker T. & The MG's se dvěma hostujícími bubeníky Antonem Figem a Jimem Keltnerem (původní bubeník Al Jackson Jr. byl už dávno po smrti) základem doprovodného bandu světových hvězd, hrajících písně Boba Dylana v Madison Square Garden na takzvaném „Bobfestu“, velkém koncertu připomínajícím třicetileté výročí zahájení písničkářovy kariéry.
S jedním z účinkujících, Neilem Youngem, upekl v zákulisí Booker T. Jones taky následující spolupráci, doprovázení na koncertním turné v roce 1993. Jones a Dunn se k Youngovi pak ještě vrátili v roce 2002 při nahrávání alba Are You Passionate?. K pozoruhodným počinům Bookera T. Jonese v pozdních letech patří také album The Road from Memphis z roku 2011, na kterém jej doprovázejí členové v podstatě hiphopové skupiny The Roots. Za tuhle desku ostatně dostal hudebník jednu ze svých čtyř cen Grammy. To, že je členem všemožných síní slávy v relevantních žánrech, se pak rozumí samo sebou.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.