Přejít k hlavnímu obsahu
V profesionální produkci bývá dobrým zvykem, že mastering provádí někdo jiný než mix. | Foto: archiv autora
V profesionální produkci bývá dobrým zvykem, že mastering provádí někdo jiný než mix. | Foto: archiv autora
Kamil Danda -

Mučírna v nahrávacím studiu #9: Mastering

V tomto seriálu bychom vás rádi vyškolili pro návštěvu nahrávacího studia, protože v obecných školách vás to jistě neučili. Základem každého dílu je reportážní video z nahrávání jedné ze skladeb kapely Boží muka. V reálné souslednosti uvidíte, co všechno předcházelo finální nahrávce a nádavkem dostanete obsáhlý seriál, kde v deseti článcích popíšeme celý proces nahrávání. Poslední etapou úprav vaší nahrávky na cestě k posluchači bude mastering.

Tato finální zvuková úprava sice bývá časově nejméně náročná a často i nejméně nákladná, ale vyžaduje o to odpovědnější přístup a skutečně erudovaného odborníka. Co neodchytíte při masteringu, to neodchytíte už nikdy.

V profesionální produkci bývá dobrým zvykem, že mastering provádí někdo jiný než mix. Důvod je nasnadě: masteringový specialista je v takovém případě prvoposluchač nezatížený zvykem a má tedy čistý, nezávislý pohled. To je u tohoto procesu obzvlášť důležité, protože zatímco mix se zaobírá často i detaily a je jakýmsi hlubším ponorem do materiálu, masteringový přístup je naopak pohledem z perpektivy, z výšky – a s nahrávkou pracuje jako s celkem. I tak se při masteringu pracuje s materiálem většinou naněkolikrát v krátkých, několikaminutových etapách a využívají se i náslechy referencí z důvodů kalibrace vnímání.

Mastering je také nejvyšší zvukařská meta a zpravidla je prováděn zvukaři, kteří mají za sebou desítky let praxe mixáže a pracují ve speciálně akusticky upravených prostorách, na kvalitní, k tomu určené poslechové vybavení. Ne každý však po letech této mety dosáhne, ve skutečnosti je u nás kvalitních masteringových inženýrů spíš jen hrstka.

Tím, že „mastering“ dnes nabízí defacto kdekdo (mnohdy jen po absolvování nějakého kurzu a shlédnutí pár tutoriálů), se nenechte mást. Taková je zkrátka doba a neplatí to jen v tomto oboru.

Foto: archiv autora

Co je to mastering?

Občas se setkávám s tím, že si klienti pletou mix a mastering. Respektive považují to za jakýsi záhadnější termín pro mix (stejně jako třeba „echo“ za cool označení pro reverb). Zatímco při mixáži se pracuje s jednotlivými stopami vašeho náběru, (nástroji, party) a ty se zvukově ošetřují, zkrášlují, designují a staví do vzájemných vztahů, při masteringu už pracujete s nahrávkou pouze jako s celkem. Mastering tedy pracuje už s dokončeným mixem coby jedinou, finální stereo stopou.

Cílem masteringu je dotáhnout nahrávku jako celek spektrálně, dynamicky a hlasitostně (popřípadě i atmosférou pomocí nějakých saturací nebo jemného celkového dozvuku) do podoby, kdy bude optimálně hrát na různých, i třeba odlišných poslechových soustavách, při různých hlasitostech a v různých prostředích.

Zároveň se při masteringu řeší, na jakém mediu nahrávka vyjde (trochu jiný mastering se třeba dělá pro vinyl, jiný pro CD, jiný pro streamy). Jedná-li se o album či EP, definuje se při tomto procesu i délka ticha před skladbami, vzájemná kompatibilita barvy a hlasitosti mezi jednotlivými skladbami. A vyrábí se fadeout (postupné ztišování) u skladeb, kde je vyžadován. Automatizací se také kreslí makrodynamika – hlasitost jednotlivých pasáží vůči sobě. Zadávají se přesné názvy a tagy a ISRC kódy od vydavatele.

Často dostanete jako výstup nějaký hotový CD obraz, který jen předáte lisovně a ta už si se zbytkem poradí.

Foto: archiv autora

Jak to probíhá?

Náslechy mixu, které vám posílá váš zvukař, jsou většinou ve formátu MP3, nebo WAV (44,1 kHz/16 bit). Zároveň mají mnohdy na výstupu už pověšeny dočasně nějaké masteringové nástroje (například limiter, kompresor), aby si míchač optimálně simuloval budoucí chování mixu po jeho masteringovém zpracování a zároveň vám posílal dostatečně hlasité, zpracované výstupy k poslechu.

Schválený finální mix však odešle váš zvukař masteringovému inženýrovi bez těchto efektů na výstupu – pošle ho podstatně tišší, s větší dynamikou, aby byl dostatečný operační prostor pro následné úpravy. Odesílá také nahrávky ve vyšší kvalitě, většinou minimálně v 24 bitové hloubce.

Masteringový inženýr posléze začne nahrávku zpracovávat a ošetřovat tak, aby byla dostačně hlasitá (kompresory, limitery, multiband kompresory), příjemná a čitelná (ekvalizéry, dynamické ekvalizéry, transient shapery, excitery) a měla tu správnou atmosféru (zkreslení páskou, elektronkou, transformátorem kompresoru/mixpultu, šum, reverby) a tak dále.

V moci masteringu je ale i práce takzvanou mide-side technikou. Pomocí některých programů lze rozdělit stereo-stopu na střed a strany, a ty pak zpracovávat odlišně. Ve středu mixu totiž bývají většinou umístěny pevné, fundamentální a nosné prvky mixu (kopák, virbl, basa, zpěv, sóla). Ve stranách pak obohacující, zdobící, rozšiřující a atmosférické prvky (efekty, činely, harmonické nástroje).

Foto: archiv autora

Někteří k práci používají pouze skutečné HW zařízení, jiní pak pluginy a pracují výhradně v počítači – a někteří to kombinují. Jak už to tak bývá, většinou každý přísahá na svůj způsob práce a je težké se v tom zorientovat. Pravda je ale taková, že rozhodující jsou výsledky. A to platí ostatně i u mixu nebo náběru. Není ani tak důležité, s čím kdo pracuje, ale spíše jak to ovládá. Poslechnete-li si špičkové světové nahrávky, některé z nich vznikly výhradně v počítači, jiné převážně analogovou cestou. A poslechnete-li si některé špatné nahrávky, skóre bude stejné.

Ve prospěch konzervativců hovoří to, že reálná zařízení mnohdy nabízejí rychleji hotový, charakteristický a muzikální zvuk a intuitivnější práce. V neprospěch to, že samotný proces je zdlouhavější díky zapojování a přehrávání a nemůžete se vracet a do hloubky řešit tolik detailů automatizacemi (kreslení parametrů v čase). Ve prospěch liberálů pak mluví nekonečné možnosti nastavování, volby efektů, vracení se a řešení detailů a rychlost procesu. V jejich neprospěch pak to, že neovládají-li dobře své řemeslo, mohou snadněji něco pokazit.

Zjednodušeně řečeno by se ale dalo říct, že pro špičkové interprety, skvělou, fungující aranž a náběr skvěle poslouží analogová cesta, ale u složitějších, objemnějších, nebo méně dokonalých projektů efektivněji poslouží dnešní softwarové možnosti.

Foto: archiv autora

Algoritmy

V současnosti je možné využívat k masteringu i některých automatických nástrojů. Ať už jsou to internetové služby „masteringu na dálku“, nebo i chytré programy, mnohdy i integrované do pracovních stanic DAW. Takové nástroje mohou skvěle posloužit pro interní účely interpretů, dema, méně ambiciózní projekty a podobně.

Mohou i sloužit jako inspirace, vodítko pro profesionály. V praxi jsem je několikrát testoval a můj (a nejen můj) názor je ten, že někdy sice materiálu pomohou, často však i uškodí. Vykazují už teď asi bezpečnější výsledek než amatérské samo-domo pokusy, ale srovnání se zkušenými profesionálními zvukovými inženýry s citem, ohledem pro kontext a charakter díla, zatím neunesou. Je to asi podobné, jako když na fotografii natáhnete automatické úpravy a filtry, nebo je dáte zpracovat zkušenému fotografovi. Při letmém pohledu si nedostatků všimnout nemusíte, ale při hlubším pozorování se vám začnou ukazovat.

Foto: archiv autora

Spolupráce

Některé současné masteringové nástroje sice už dokáží do určité míry i ve stereo nahrávce separátně ovlivnit některý jednotlivý part (Izotope RX Rebalance), ale jak již bylo řečeno, ve větší míře masteringový pracovník na jednotlivosti v mixu větší vliv nemá. Může se stát, že se po masteringovém zpracování sice zlepší celkové vyznění nahrávky, ale utrpí, nebo se změní nějaký detail či part. Nezřídka i nějaké proporce – hlasitosti mezi party. To, jak ošetříte celek, jak ovlivníte frekvence, dynamiku, tělo vs. hrany, střed vs. strany, to všechno může ovlivnit i detaily.

Je proto praktické, když budou váš míchač a masteringový zvukař v kontaktu, aby míchač mohl eventuelně ještě kompenzačně pohnout s něčím v mixu s ohledem na masteringové zpracování a poslat aktualizovanou verzi. Může to být drobnost, která při mixu zabere pár vteřin, ale ušetří pak mnohé trápení při masteringu.

Foto: archiv autora

Tagy Mučírna v nahrávacím studiu jak na to mastering

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Kamil Danda
Frontman kapely Boží muka, zvukař, vlastník nahrávacího studia Aluna.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY