Multiefekt Zoom MS-50G: lahůdka pro hračičky
Firma Zoom to má v kytarovém světě poměrně těžké. Pro začínající nebo méně movité muzikanty jsou její výrobky požehnáním, ale většina ostřílených "profíků" dává od efektů či multiefektů této značky ruce, či spíše nohy pryč. A to často jen z principu či dřívějších špatných zkušeností, kdy zvuk těchto efektů častokrát opravdu nebyl na zrovna valné úrovni. Nicméně od těch dob odteklo hodně vody a kdo si dnes dá tu práci a nějaký ten Zoom vyzkouší, dost možná své mínění přehodnotí. Jedním z důvodů by mohl být třeba multiefekt Zoom MS-50G.
O co vlastně jde?
Jestliže v minulosti byl trend všech výrobců multiefektů, vyrábět stále větší a větší multiefekty nejen s co největším počtem efektů a simulací, ale také s co největším počtem nejrůznějších kroutítek a spínačů, dnes je trend opačný a digitální technologie umožňují naopak našlapat co nejvíce možností do co nejmenšího objemu. Zoom na to šel opravdu z gruntu a do velikosti jedné běžné efektové krabičky nacpal multiefekt i amp simulátor. Podívejme se tedy, co všechno nám tahle stříbrná krabička vlastně nabízí.
Zoom MS-50G není sice úplně tou nejžhavější novinkou na trhu, ale zcela nedávno se objevila vylepšená verze 2.0, která sice vypadá navlas stejně jako ta minulá, ale nabízí rovných 100 efektů, namísto původních 55. Krabičce dominuje velký, přehledný a dobře čitelný displej, který nám zobrazuje v poměrně hezké grafice námi zvolený efekt či simulaci, nastavení parametrů jednotlivých ovladačů a v neposlední řadě i funkci, kterou má každý ze tří otočných přepínačů právě přidělenou. Je totiž nasnadě, že při minimalizaci ovládacích prvků jsou vesměs všechny multifunkční a v každém módu plní jinou funkci. Navíc otočné knoby disponují souběžně i funkcí tlačítek.
Každý váš pohyb po ovladačích se v reálném čase promítá i na displeji, tudíž máte okamžitou kontrolu každého kroku, čímž se eliminuje možnost nechtěného smazání či nežádoucího přenastavení efektu. Jen je potřeba si vyhradit čas a dokonale si zažít ovládání a pohyb v jednotlivých módech a nastaveních. To je určitá daň za ušetřené místo ve vašem pedalboardu.
Ovládání není tak intuitivní jako u multiefektů běžných velikostí, ale kdo má alespoň minimální zkušenost s jakýmkoliv jiným multiefektem, zvykne si velice rychle. Nožní spínač umožňující zapnutí či vypnutí efektu či efektového řetězce je obklopen čtyřcestným kurzorem, díky kterému se můžeme pohybovat po jednotlivých obrazovkách displeje, procházet efekty zapojené do zvoleného řetězce a také procházet 50 patchi, které multiefekt nabízí. Třicet jich je přednastavených z továrny, dvacet je uživatelských, ale narozdíl od jiných multiefektů je zde možnost přepsat úplně všechny. Nechybí samozřejmě ani mód ladičky s luxusní nabídkou přednastavených alternativních ladění a nabízející i další úpravy ladění.
Výhodou je možnost "natapování" tempa u efektů typu Dealy, Echo, ale třeba i synchronizovat např. Tremolo a další modulační efekty s tempem písně a to buď ručně, nebo pomocí nožního spínače. Efekt je napájen buď 2 x AA bateriemi (jsou součástí balení), nebo 9V adaptérem (není součástí balení). Doporučuji adaptér, neboť provoz na baterie je výrobcem odhadován na pouhých 7 hodin. Zoom MS-50G je rovněž vybaven USB vstupem pro možnost počítačové aktualizace firmwaru. Dále je tu již jen vstup pro kytaru a mono či stereo výstup.
Jak to hraje?
Multiefekt lze použít samostatně nebo jej začlenit do vašeho efektového řetězce. Vzhledem k tomu, že slouží zároveň i jako amp simulátor, jej lze snadno zapojit rovnou do koncového stupně. Dostatečné vyřádění pro všechny zvukové hračičky umožňuje 92 efektů a 8 simulací zesilovače. O věrohodnost a zvukovou kvalitu efektů se stará 32-bitový procesor ZFX-IV.
Přístroj nám v závislosti na náročnosti jednotlivých efektů umožňuje nakombinovat až 6 efektů v řadě, dle našeho výběru. Efekty jsou rozděleny do pěti kategorií: DYN/FLTR, OD/DIST, AMP, MOD/SFX a DLY/REV. Vypisovat zde všechny efekty a jejich zvukové charakteristiky není asi třeba.
Každopádně o tom, že firma Zoom udělala v rámci zlepšení svých výrobků obrovský kus práce, není pochyb. Svědčí o tom přinejmenším zmíněná možnost nastavit u každého efektu prakticky všechny parametry jako u originálu. Rychlost přepínání efektů je také na velmi slušné úrovni (dle údajů výrobce pod 5ms, což je jen stěží postřehnutelné). Tentam je i dříve často přítomný šum u podobných zařízení.
Co se týče jednotlivých kategorií efektů, tak DYN/FLTR nám nabízí např. několik druhů kompresorů, šumovou bránu a na výběr zde máme i grafický či parametrický ekvalizér. Efekty typu AutoWah osobně nevyužívám, ale zde nabízený se mi celkem líbil. Step Filter či Seq Filter jsou spíše z kategorie "kosmických" zvuků, ale přesto mohou u někoho nalézt uplatnění. Dle mého soudu tedy vše v této kategorii přijatelně kvalitní a použitelné.
Kategorie OD/DIST je pro většinu kytaristů asi nejzajímavější. Nalezneme zde vše, po čem zkreslené srdce kytaristy touží. Od jednoduchého Boosteru, přes simulaci legendárních zkreslovadel Boss OD-1, Ibanez TS-808, MXR Distortion, Boss DS-1, Pro Co Rat, EH Big Muff, Boss Metal Zone, Matchless Hotbox apod. Až po firemní zvuky Zoom a simulátor akustické kytary. Osobně bych vyzdvihl zejména simulaci založenou na Boss DS-1, která se skutečně velmi blížila originálu, a srovnání EH Big Muff s originálem také nedopadlo nejhůře.
Pokud budeme k ostatním simulacím přistupovat prostě jako ke krabičkám, bez srovnávání s originálem, vyjdou nám i tyto ostatní jako dobře použitelné s velkou variabilitou nastavení. Co se týče kategorie AMP, tak zde je lehké identifikovat předlohy pro simulaci již z grafického znázornění na displeji. Legendární zesilovače jako Fender Twin Reverb, Deluxe Reverb, Tweed Bassman či Vox jsou ale poměrně snadno identifikovatelné i podle zvuku, který se po chvíli laborování opravdu může přiblížit originálům. Leckeré necvičené ucho by mohlo žít i v domnění, že se jedná o skutečnou lampu.
Své zastoupení tu má i boutique aparát Two Rock Emerald, klasika Marshall 1959 Plexi a o hi-gainové zvuky se tu stará simulace aparátů Diezel Herbert a Engl Invader. Zde mi občas přišlo toho gainu přeci jen přespříliš a díky tomu tam byla patrná určitá chemičnost zvuku. Nicméně po chvíli hraní s knoflíky se i zde dá nakroutit použitelný zvuk. MOD/SFX nám pak nabízí pestrou škálu Chorusů, několik efektů typu Phaser, Tremolo, Flanger a nechybí samozřejmě ani Octaver, Vibrato či Pitch Shifter. Opět velká variabilita nastavení, věrohodné a kvalitní efekty, z části založené na světově proslulých krabičkách.
A konečně poslední kategorie efektů DLY/REV mě vyloženě nadchla. Málokterý multiefekt v cenové hladině pod 3 tisíce korun vám dokáže nabídnout takto věrohodný Delay, který si navíc můžete sami "natapovat" nohou či rukou. Prakticky všechny typy Dealye (snad vyjma Reverse) nabízeného touto krabičkou bych si dokázal představit v praxi. I Reverb se po určitých úpravách nastavení jevil jako zdařilý a zněl věrohodně a přirozeně (opět tedy s malou vyjímkou a tou je Spring Reverb, ale zkuste skutečně věrně nasimulovat pružinu).
Závěr
Jak vidno, nabídka tohoto multiefektu je skutečně bohatá a zvukově na velmi dobré úrovni. I když hodnocení je samozřejmě ryze subjektivní: co muzikant, to jiná představa o zvuku. Ale i z obecného hlediska je zde myslím velice zřetelný kvalitativní posun: v porovnání např. s multiefektem Zoom 505, který jsem léta vlastnil, je to pokrok o několik tříd dopředu. A uvědomují si to již naštěstí i světoví hráči. Například Richie Sambora z kapely Bon Jovi je firmě Zoom věrný již dlouhá léta a zdá se, že to není jen marketingový trik. Vzít tuhle mašinku na pódium se rozhodně nestyděl...
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.