Přejít k hlavnímu obsahu
musikmesse
musikmesse
Vít Vojík - Čt, 11.04.2019 - 13:30

Musikmesse má své místo i v době onlinové, jen hledá směr

Počátkem dubna se v německé metropoli Frankfurtu nad Mohanem konal největší evropský hudební veletrh Musikmesse. Současně s ním byly na frankfurtském výstavišti k vidění novinky ze světa světel a zvuku na Prolight+Sound. Měl jsem tu čest tyto akce navštívit jako redaktor Frontmana a vystavit svá očekávání realitě. A právě o tu bych se s vámi v tomto reportu rád podělil. Samozřejmě se jedná o zčásti subjektivní pohled nevyzrálého kytaristy, přesto jsem se snažil o co největší míru objektivity.

Ne nadarmo se říká, že člověk nemá nic očekávat. Taky jsem neměl, ale při pomyšlení na Musikmesse jsem nemohl z hlavy dostat ten vysněný pohled na halu plnou kytarových krásek (nebo klapkových, basových, bubnových... – doplň si sám). Nikdy jsem na té akci nebyl, ale oči mi zářily už dopředu z toho, jak projdu do velké haly a nebudu vědět, kam dřív skočit. Pro takový zážitek ale leda využít obraceč času a podívat se o pár let zpět.

Všechno se mění a internet je neustále víc a víc neodmyslitelnou součástí našeho života. Musikmesse se nyní s touto dobou onlinovou musí vyrovnat. Velké firmy své zákazníky čím dál tím častěji oslovují výhradně skrze web a sociální sítě a nákladné investice, které spolu účast na veletrhu nese, se jí už jednoduše nevyplatí. Spoléhá se na online a na účast na veletrhu královském, kalifornském NAMMu. Když jsem tedy vešel do té vysněné haly, byla docela jiná.


V této části bych to mohl odsoudit a vylíčit vám své hluboké zklamání z toho, že si ve Frankfurtu neosahám žádné PRSko, Nordy ani Taylorku a místo toho uvidím spoustu čínských stánků. Mně to ale nedalo a snažil jsem se tomu přijít na kloub. Jaké je tedy místo Musikmesse? Jaká je jeho message dobudoucna? Co to všechno vlastně znamená?

Prošel jsem všechny haly křížem krážem, prošmejdil jsem nejeden kout a to nejen v rámci výstaviště, ale i města jako takového. Musikmesse už totiž dávno není jen o produktech, ale také o spoustě doprovodných akcí. Celé město je tak na týden pohlceno v rámci různých koncertů a v centru můžete např. narazit i na pianino k vyzkoušení. Přímo na náměstí. Jako kdyby říkali, pojďte si hrát.

Přicházející generace na to totiž evidentně začíná zapomínat. Je přeci daleko snadnější a rychlejší uspokojit svou touhu po hudební tvorbě koupí počítače a hudebního softwaru, než se několik let dřít a štvát s tím, že vám z toho nástroje pořád nic kloudného neleze. Tento životní přístup rychlých uspokojeních vede jednoduše k tomu, že zlatý věk v odvětví hudebních nástrojů pomalu odchází. A kde nejsou peníze, nejsou ani stánky na veletrhu. A je to jasně vidět. Zatímco sekce Prolight+Sound se neustále rozrůstá, část hudebních nástrojů nabírá opačný směr.

Světla jsou jedním z největších lákadel

Jak k tomu přistoupit? Brečet tak, jak jsem naznačoval na začátku úvah? Ale kdepak, pojďme se jen dívat na tuto akci z jiného úhlu. Však ono je krásné podívat se na nástroje neznámých a poslechnout si jejich příběhy (pro některé to pořád může být třeba takový Furch), obzvlášť když se mezi nimi snad podaří udržet pár významných hráčů jako třeba Godin nebo Martin Guitars, kteří na veletrhu nechyběli ani letos. Když si k tomu člověk přičte doprovodné akce, začne mu to dávat smysl.

Ještě bych si přál, aby celá akce byla trochu víc přátelská pro generaci mileniálů. My si prostě chceme občas jen sednout a relaxovat, zvlášť když už jsme se uvolili vyměnit klikání myši v rámci katalogu na webu za procházení v rámci veletrhu. Takových odpočinkových zón bylo ale v rámci hal pomálu. Na druhou stranu za doprovodné dj party mají pořadatelé určitě palec nahoru.

Toť Musikmesse 2019 mou optikou. Místo pro tuto akci pořád nepochybně je i v době všudypřítomného internetu, jen bude muset být stejně flexibilní jako je dnešní svět.

Tagy Musikmesse 2019 Musikmesse
Stage je lajf. Není místo, kde bych se cítil víc na svém místě. Na Frontman píšu pátým rokem a od roku 2018 spravuju sociální sítě.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY