Na 3 doby: První tři kytarové efekty
Dáváte dohromady první pedalboard, anebo prostě jen zkoušíte efekty? Tohle jsou tři, které byste neměli minout. Samozřejmě, tam kde je láska, tam je všechno dovoleno, takže jestli jste začali hrát na kytaru kvůli Andymu Summersovi, váš první efekt bude chorus, jestli Eddie Van Halen, tak phaser. Já nabízím takový chladný střed.
Ale ještě zmíním jednu věc před tím vším – a to ladičku. Je mi líto, že to musím říci, ale nechoďte na pódium bez ladičky. Je až neuvěřitelné, jak často to vidím. I nejlevnější ladička je lepší než žádná. Efekt rozladěné kytary na vaší prezentaci je devastující. A nyní už standardně na tři doby. A pár úvah k tomu.
1. Zkreslení
To je podpis každého kytaristy. Budete to nejspíš hledat celý život a experimentovat. Mimo charakteru a barvy zvuku je důležité rozmyslet si, jak přesně chcete zkreslení použít. Jsou dvě cesty. První, klasická, je krmení aparátu, kdy efekt sám neznamená tolik jako jeho spojení s aparátem. Je to alchymie a často i nezajímavé pedály, které samy o sobě moc nezní, ovšem nakrmí váš zkreslený zvuk a může to dohromady znít skvěle. Druhá, novější cesta je taková, že pedál zní sám o sobě a zesilovač už jeho charakteru moc nepřidá. Někdy se tomu říká amp in a box.
Já mám v boardu momentálně zastoupené obě cesty. Krmítko mám Xotic AC/RC a amp in a box Xotic SL Drive. V některých konstelacích a nastaveních ale funguje Xotic AC/RC i sám o sobě, a někdy zase SL dobře krmí. Je tu nekonečno možností.
2. Wah pedal
Prostě musíte to jednou vyzkoušet. Mně vyhovuje zapojení před zkreslením, ale jiným zase ne. Je to nenahraditelný efekt – pokud ho potřebujete. Což u sebe pozoruji, že jde ve vlnách. Pokud tedy není předepsané v partu. Jinak mám prostě období s a bez wahu.
Když jdu točit a nevím co, vždycky ho s sebou mám, protože, jak jsem psal, nejde nahradit. I levné znějí dneska dobře, ale pozor na mechanické opotřebení a šumy. Na druhou stranu, než si koupit jeden drahý, můžete prostě spotřebovat i tři levné.
Osobně jsem ani nikdy moc nevyužil různá nastavení, celkem dlouho mi stačilo mít prostě nějaké kvákadlo, které se mi líbilo. Nyní mám Xotic Wh1 hlavně na studiovou práci, CAE/MXR na živé hraní.
3. Delay / Echo
Cokoliv, co zpozdí, respektive opakuje, co hrajete. Na rozdíl od reverbu nebývá součástí aparátu. Jsou v principu dvě užití. Buď jenom jako prostor (dozvuk), anebo máte přímo na opalování postavený part, mistrem toho je Egde z U2. Zvlášť v druhém případě se hodí delay s tap tempem, kdy můžete jednoduše nastavit tempo. Což třeba pro mne je neodmyslitelné.
Některé pedály mají i speciální funkce, třeba podržením tapu na svém Strymon El Capistan dosahuju space efektu nekonečného opakování. Zjistil jsem to omylem, protože nečtu návody. Buďte proto chytřejší než já. A propos, efekt si vyzkoušejte jak v poloze před smyčkou, tak ve smyčce a hlídejte si jeho míru v mixu.
Často slýchám (sebe nevyjímám) nadbytek delaye. Sám si to trochu upravuji podle toho, kde zrovna hraju. V malém klubu moc echa na rozdíl od stadionu moc mít nemusím, pokud to není záměr.
Tak to je moje první trojka efektů, a co vy? Více najdete v připojeném videu, podělte se o komentář.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.