Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

Na co hraje basista RATM Timm Commerford

Baskytarista Timm Commerford je v hudebních kruzích znám především jako člen americké crossoverové party Rage Against The Machine a také svým působením v dnes už neexistující "superkapele" Audioslave, kde se muzikanti z RATM sešli s frontmanem Soundgarden Chrisem Cornellem. Commerfordův záběr je ale mnohem širší, o čemž svědčí jeho paralelní heavy-punkový projekt Wakrat nebo v letošním roce založená kapela Prophets of Rage, ve které se trio z RATM obklopilo hudebníky z Public Enemy (DJ Lord a Chuck D) a rapperem B-Realem z Cypress Hill.

Commerfordova hra je založena na precizním zvládnutí prstové techniky pravé ruky i když v minulosti používal také slap, jenž můžeme slyšet např. ve skladbách Take The Power Back a hitovce Know Your Enemy z prvního alba Rage Against The Machine z roku 1992. Tato epizoda však neměla dlouhého trvání a po přechodu na Fendery se Commerford vrátil k prstovému hraní.

Důvody návratu k původní technice vysvětlil i v rozhovoru pro magazín Bass Player: "Na počátku devadesátých let jsem hodně poslouchal Red Hot Chili Peppers nebo kapelu Brothers Johnson a začal jsem slap používat i ve svých partech. Po čase mně ale začalo být jasné, že pokud budu tuto techniku preferovat i v Rage Against The Machine, tak budeme znít jako další klon RHCP, ale já jsem chtěl hrát v kapele, která je hudebně i zvukově jedinečná, takže na druhém albu RATM už slap nenajdete."

K jeho způsobu hry ho prý přivedl Geddy Lee z Rush. "Když jsem v podstatě ještě jako dítě kapelu poprvé viděl, tak mě zajímalo, proč u spousty figur používá pouze jeden pravačkový prst. Myslel jsem si, že je to pro něj jednoduchý způsob, jak si ulehčit hraní v pasážích, kde zároveň zpívá. Až doma při cvičení mi došlo, jak je to těžké. A zároveň jsem si uvědomil, že zvuk basy má při hře jedním prstem jiný charakter a tempo má mnohem pregnantnější puls. Začal jsem na tom makat a dnes je tato technika pevnou součástí mého stylu. Hra jedním prstem je prostě ten nejfunkovější sound ze všech," dodává Timm.

Od loňského roku si klasická sestava RATM v čele se zpěvákem Zackem de la Rochou dala opět pauzu, což triu ve složení Tom Morello, Brad Wilk a Timm Commerford, společně s některými členy Public Enemy a Cypress Hill, umožnilo natočit první EP nové formace Prophets of Rage a zároveň připravit covery skladeb z repertoáru domovských kapel všech členů, jenž jsou kromě novinek součástí koncertního playlistu.

Debut s názvem The Party's Over propagovali Prophets of Rage na podzimní americké šňůře Make America Rage Again Tour, jež byla zároveň protestem proti politice Donalda Trumpa a letošním americkým prezidentským volbám. Na turné, ke kterému se váže i následující popis Commerfordova pódiového gearu, si pozvali i jeho další projekt Wakrat.


Baskytary:

Commerford vystřídal za svou kariéru řadu různých značek, včetně modernějších modelů Fender Jazz Bass s krky z Precisionu nebo baskytar Lakland, ale v současné době dává opět přednost nástrojům z dílen firmy Ernie Ball Music Man. Hlavní basou je čtyřstrunný Music Man StingRay s korpusem z bahenního jasanu v transparetní úpravě Classic Natural, javorovým krkem a hmatníkem, dvojicí firemních humbuckerů s Alnico magnety, třípásmovým aktivním preampem a mechanikami Schaller BM.

Druhým koncertním nástrojem je identický model StingRaye v černém matném laku s palisandrovým hmatníkem a černě chromovaným hardwarem. S kapelou Wakrat má jednu basu naladěnu do Cis, Gis, Cis, Fis a druhou do Dis, Gis, Cis, Fis. Oblíbenými strunami jsou niklované Ernie Ball Regular Slinky o síle .050 - .105.

Zesilovače a boxy:

Pro čistý zvuk slouží starší celolampová hlava Ampeg Classic SVT z roku 1978 v kombinaci s dnes už nevyráběným 8x10 kabinetem Ampeg PR-810H. Dvoukanálový aparát se vstupy Bright/Normal (využíván je vstup Normal prvního kanálu) a výkonem 300 W je osazený osmi preampovými lampami (4x12AX7, 4x12AU7) a šesti koncovými elektronkami 6550.

Lehce zkreslený sound Commerford dostává z novějšího modelu rackového zesilovače Ampeg SVT-2 Pro vybaveného klasickými třípásmovými korekcemi i grafickým devítipásmovým ekvalizerem. O přenos zvuku se stará 4x10 box Ampeg PR-410HLF 600W s výškovou hornou a trojicí kulatých předních bassreflexů.

Efekty:

Z nástroje jde signál do kompresoru EBS MultiComp, odtud do předzesilovače/DI boxu Ampeg SCR-DI s overdrivovou sekcí Scrambler a podomácku vyrobeného rozbočovače, jenž slouží i jako Mute funkce pro letitou a neuvěřitelně rozměrnou ladičku Peterson, většinou umístěnou na jednom z kabinetů.

Za splitterem je zapojen DI box Countryman, následuje A/B box, kterým Commerford přepíná vstupní cestu mezi oběma Ampegy, Boost-Line Driver od MXR/Custom Audio Electronics a kompaktní kvákadlo Dunlop Cry Baby Mini Bass Wah. V pedalboardu je uložen také vokální efektový procesor TC Electronic Helicon Mic Mechanic pro úpravu Commerfordova zpěvu. Efekty jsou napájeny distributorem Voodoo Lab Pedal Power 2.

Tagy gear Timm Commerford

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY