Na co hraje Honza Ponocný: Když je kytarám přes pade, nejradši se válej doma
Honza Ponocný se na hudební scéně pohybuje přes třicet let. V devadesátkách neodmyslitelně patřil k milované klubové kapele Circus Praha, svůj profesní život ale také spojil na spoustu let s takovými osobnostmi, jako byli Ivan Král a Meky Žbirka. V současné době ho nejčastěji můžete potkat jako sólistu skrytého pod názvem Circus Ponorka, ve kterém hraje poprockové písničky, zaranžované pro „one man band“ umístěný v krabičkách pod jeho nohama. Hrává taky s Vaškem Koubkem a skládá a nahrává spoustu filmové muziky – je například dvorním autorem režisérky Alice Nellis.
Jaká je tvoje hlavní koncertní kytara? Předpokládám, že to bude nějaká akustika v Circusu Ponorka?
Pokud jde o akustiku, je to BSG, pokud jde o elektrofonku-sólici, tak to je Fender Stratocaster (Custom Shop model Rory Gallagher).
Vozíš s sebou i nějakou záložní kytaru?
No jasně, když hraju jako Circus Ponorka, tak akustiku Gibson J-45 Custom. Pokud hraju s někým na elektriku, většinou kromě Strata vozím Gibson Les Paul Gold Top, což je nějakej Custom 1957. Občas místo Les Paula vezmu na výlet Tele anebo dalšího Strata, ať se taky ještě podívají po světě. Ale to víš, je jim přes pade, takže se nejradši válej doma...
Circus Ponorka je hodně založen na loopech a dalších krabičkách. Co používáš?
Pro kytaru používám Line 6 HD 500, což není v pravým slova smyslu looper. Je to spíš amp modeler, kterej má navíc funkci loop, z čehož vyplývá, že má jen jednu stopu. Tím pádem nemůžu nijak upravovat poměry nástrojů, ani nemůžu jednotlivý stopy během přehrávání songu vypínat. Všechno musím zahrát tak, aby to ve výsledným mixu hned znělo dobře, a nesmím udělat chybu.
Tenhle systém loopování je teda fakt old school, ale to mi právě přijde dobrodružný. Všechny zvuky na kytaru používám z tohohle efektu, takže je to spousta přepínání, tancování po krabičkách, přemýšlení za dva rohy dopředu, čímž si udržuju mozek a tělo v kondici...
Funguje to tak, že nejdřív si rozdělím mozek minimálně na čtyři díly a nahraju si nějakou základní smyčku, pak se musím vždycky procvakat ke zvukům, který tam chci. Například zvuk s oktávou dolů zní jak basa, používám všemožný zkreslený zvuky s wah pedálem, takže to zní úplně jak elektrická kytara, anebo různý synťákový zvuky.
Pak používám dva mikrofony na zpěv, jeden je SM 58, ten nesmyčkuju, jde do Heliconu Voicelive 2, kde si mikrofon sám efektuju. Všechny reverby, delaye, různý filtry a další efekty už jdou ke zvukaři ode mě, takže mu stačí takzvaně „udržovat oheň“. Další mikrofon na zpěv je SM 57, se kterým už dělám větší „prasárny“. Používám ho jako víc efektovej mikrofon a jde přes pedalboard, kde mám: delay Line 6 DL4, MXR Phase 90, starej DigiTech Whammy a EQ. Za pomocí těchhle krabiček vyrábím různý oktávový, telefonní, bublavý, kuňkavý a jinak úchylný zvuky.
No, a abych to neměl tak jednoduchý, delay má taky funkci loop, takže i tenhle mikrofon smyčkuju, samozřejmě je to zas jen jedna stopa, bez funkce undo, a není vůbec zesynchronizovanej s tím loopem, kterej nahraju na kytaru. Takže abych tuhle moji dlouhou a vyčerpávající litanii uzavřel: to, co mě na tom baví je, že nic nemám zesynchronizovaný, nic nemám předem nahraný a když dohraju písničku, vše zmizí nenávratně v nějakým wavkovým nebi. Jo, a aby toho nebylo málo, tak ještě na zemi šlapu na tamburínu.
A jak to všechno zvučíš?
Zvukařovi dám jen 3 XLR výstupy, jeden je kytara, kterou si nebere z mýho komba, ale bere ji rovnou z HD 500, tedy ještě před mým aparátem, což je důležitý, protože si tím pádem můžu nastavit a třeba měnit na kombu hlasitost a korekce, aniž bych něco zvukařovi měnil. Další dva XLR výstupy jsou ty mikrofony a poslední čtvrtá stopa je tamburína snímaná mikrofonem.
Momentálně asi na elektrickou kytaru veřejně hraješ jen výjimečně. Ale když už, tak na jakou?
Veřejně na elektrickou kytaru sice teď hraju výjimečně, ale jednak doufám, že se to změní, a druhak na ni hraju každej den ve studiu, takže to snad nezapomenu. Tak já ti nevím, nebude to nuda, když to tady budu všechno vyjmenovávat?
Já to teda zkrátím: moje hlavní kytara je, jak už jsem říkal, Stratocaster '61 Rory Gallagher. Na slide ještě často používám resonator Leewald, Steelcaster Miles anebo Silvertone. Ten je mi sympatickej, protože je stejně mladej jako já. Když chci být větší husťák, mám pořád v záloze nějaký Gibsony: Les Paul a SG. Musím se přiznat, že ty další starý kytary moc nevytahuju, asi je prodám a za ty prachy si koupím třeba půlku třineckých železáren... Mimochodem, nechceš koupit kytaru?
Až podle toho, jaký dostanu za tenhle rozhovor honorář, jo? A jaký aparát a pedály používáš na „elektrofonku“?
Nejčastěji hraju na Fender Bassman 59, anebo VOX AC 30. Když chci být za husťáka, tak na Marshall 1973X, a taky mám fakt moc rád Kempera. Pedály používám jen ty základní, mám to fakt jednoduchý: pár zkreslovadel, třeba Ibanez TS 10, Full-Drive od Fulltone, Blues Driver, pár divnejch věcí od Electro-Harmonix, pak samozřejmě nějakej delay, tremolo a EQ.
Vím, že ve studiu máš širokou škálu dalších nástrojů. Považuješ se za sběratele?
To ani náhodou, to se jen nějak časem přihodilo, že se mi ty věci navrstvily. Naopak mi přijde blbý, že mám některý kytary v trezoru a nestíhám na ně hrát tak, jak by si zasloužily, a někomu jinýmu by udělaly radost. Takže bych ten svůj arzenál měl spíš proředit.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.