Na co hraje J Mascis, kytarista Dinosaur Jr.
Americký kytarista, zpěvák a skladatel J Mascis (vlastním jménem Joseph Donald Mascis) je spjatý s kapelou Dinosaur Jr., kterou společně s basistou Lou Barlowem a bubeníkem Murphem založil v roce 1984 v Amherstu (Massachusetts). Věnuje se ale i sólové tvorbě, jež je zachycena na šesti albech, a na postu kytaristy nebo bubeníka se zúčastnil řady dalších projektů.
Mascis, jenž si díky typickému zkreslení své kytary a oblibou soundu šedesátých a sedmdesátých let vysloužil přezdívku "Král fuzzu", se od samého začátku působení v Dinosaur Jr. stal téměř výhradním autorem skladeb. Má tak velkou zásluhu na tom, že po třech raných albech Dinosaur (1985), You're Living All Over Me (1987) a Bug (1988) vydaných u nezávislých labelů, se jeho domovská parta mohla těšit reputaci jedné z nejvlivnějších skupin alternativního rocku.
Navzdory úspěchu CD Bug, které Mascis mimochodem později označil jako svou nejméně oblíbenou desku, dochází mezi frontmanem a Barlowem ke konfliktům, které po turné v roce 1989 vyústily v Barlowovův odchod. Na uvolněné místo basisty byl poté najat Jay Spiegel a sestavu doplnil druhý kytarista Don Flemming.
Oba noví hráči stihli natočit singl The Wagon (1990) a jejich práce se částečně otiskla na přípravě alba Green Mind, kterou za přispění Murpha (natočil bicí u tří tracků) nahrál Mascis v podstatě sám, ale na následující turné, kde jim dělala support Nirvana, už Dinosaur Jr vyrazili s baskytaristou Mikem Johnsonem, stejně jako na pozdější velkou šňůru Rollercoaster Tour, kterou absolvovali společně s The Jesus and Mary Chain, My Bloody Valentine a Blur.
Po konci propagačního turné k v pořadí pátém albu Where You Been odchází z bubenického postu zakládající člen Murph a za soupravu usedá George Berz, jehož hru ale na dalším komerčně úspěšném počinu Without a Sound (1994) neuslyšíme – většinu partů kytar, bicích a zpěvu nahrával Mascis a Johnson se postaral o basu a některé doprovodné vokály.
S odstupem tří let vychází CD Hand It Over, které je na dlouhou dobu poslední deskou vydanou pod hlavičkou Dinosaur Jr. Krátce po koncertu v televizní talk show The Jenny Jones Show Mascis kapelu oficiálně rozpouští a pokračuje s formací J Mascis and the Fog, na jejímž kontě je několik EP a dvě studiovky More Light (2000) a Free So Free (2002).
V tomto období Mascis nahrává také sólová alba The John Peel Sessions (2003) a J and Friends Sing and Chant for Amma (2005), jako bubeníka jej můžete slyšet na eponymní desce heavy metalových Witch a průběžně spolupracuje na několika dalších projektech.
Ke znovuzrození původní sestavy Dinosaur Jr. dochází v roce 2005, kdy 15. dubna vystoupí na speciálním koncertu v rámci pořadu The Late Late Show with Craig Ferguson. S odstupem deseti let od alba Hand It Over vychází skalními fanoušky s napětím očekáváné CD Beyond (2007) a i když nedisponuje tak energickým a živelným soundem jako alba z raných let, je velmi pozitivně přijato i hudebními kritiky.
V únoru 2009 podepisují smlouvu s indie labelem Jagjaguwar a v červnu následuje dobře hodnocené CD Farm nahrávané v Mascisově soukromém studiu a zvukově evokující album Where You Been. Kladné body sbírá i další počin I Bet On Sky (2012). Zatím posledním studiovým albem Dinosaur Jr. je Give a Glimpse of What Yer Not (srpen 2016) podpořené velkým turné k jehož právě probíhající severoamerické části se vztahuje následující popis Mascisova pódiového gearu.
Kytary
Dlouhodobou jedničku mezi kytarami představuje letitý Fender Jazzmaster z roku 1963 v třítónovém sunburstu s vyměněnými kryty snímačů a potenciometrů a kobylkou tune-o-matic. Jako záloha slouží téměř identický model vyrobený v roce 1965, který je oproti předchozímu modelu už z továrny osazen trochu silnějšími snímači a opět modifikován kobylkou tune-o-matic.
Pro některé skladby byl použit starší dvanáctistrunný Rickenbacker v černém laku, reissue verze modelu Danelectro Electric Sitar vyrobená Jerry Jonesem a také Fender Thinline Telecaster se single coily Seymour Duncan Custom Shop, jenž jsou podle Mascisových slov zvukově na pomezí snímačů P-90 a FilterTronů od Gretsche.
Zesilovače a boxy
Na současné koncertní šňůře Mascis používá kombinaci čtyř aparátů – prvním je kombo Fender z novější řady Twin Reverb Reissue, které je doplněno lampovou hlavou Hiwatt DR-103 Custom, vintage zesilovačem Marshall 1968 Super Bass ve fialové kožence a novým Marshallem Super Lead 1959 propůjčeným od výrobce. Každý zesilovač má vlastní full stack tvořený kabinety Marshall 1960 AV a BV osazenými reproduktory Celestion Vintage 30.
Efekty
Mascis je vlastníkem rozsáhlé a neustále se rozšiřující sbírky starých analogových krabiček a výbava jeho pedalboardu prochází častými změnami. V nynější době tvoří efektový řetězec ladička Boss Tu-3s, kopie známého Rangemasteru Homebrew Electronics Germania 44 Treble Booster, fuzz Electro Harmonix Big Muff Pí z roku 1976, lampový Tube Works Real Tube Overdrive, MC-FX Super-Fuzz, kopie Rangemasteru Tone Bender MK1 postavená Jimem Rothem z kapely Built To Spill a zkreslení ZVex Double Rock.
Z modulačních efektů je to Custom Audio Japan Twin Tremolo, KR Musical Mega Vibe vycházející ze Supervibu Roger Mayer a Electro Harmonix Electric Mistress Flanger, dozvuky jsou zastoupeny dvojicí delayů Moog MF a Ibanez Analog Delay Mini, stálicí je reverb Boss RV-5 a jako looper slouží analogový ZVex Lo-Fi Loop Junky(maximální kapacita záznamu 20 sekund) ořezávající signál na frekvenci 2.6 k Hz a dodávající zvuku kompresi a zkreslení.
Efekty jsou zapojeny do smyčkovací true bypass lišty Custom Audio Electronics, která je přes MIDI kabel propojena s dnes už nevyráběným ovládacím programovatelným kontrolerem CAE RS-5. O přísun energie se starají distributory CAE MC-403 Power System a MXR DC Brick.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.