Na co hraje Jakub Zitko (Muff, Aneta Langerová): Nord je mocný stroj, jeho koncept je geniální
V současné době dělí klávesista a příležitostný kytarista Jakub Zitko svůj muzikantský čas hlavně mezi dva projekty: kapelu Muff a doprovodný band Anety Langerové; v obou působí i jako skladatel. Jakubova minulost je velmi bohatá jak na jména těch, s nimiž spolupracoval, tak na žánry a styly, v nichž se pohyboval. V jeho portfoliu najdeme třeba jazzový „minibigband“ NUO, indiepopovou kapelu SOIL, jazz-blues-písničkářské Gumbo Ondřeje Konráda, Blues Session věnující se písničkovému odkazu Petra Kalandry, bluesové kapely Reneho Trossmana nebo Lorenza Thompsona nebo dlouholeté členství ve skupině Davida Kollera. Podstatnou složkou Jakubova profesionálního života je dramaturgování nejvýznamnějšího českého jazzového klubu Jazz Dock, kterému se věnuje už od roku 2009.
Tvoje dvě hlavní kapely jsou vlastně dost stylově rozdílné – „jazzrockový“ Muff a „poprocková“ kapela Anety Langerové. Vyžaduje každá jiné vybavení?
V podstatě ne, liší se spíše přístupem ke zvuku. U Anety používám dominantně zvuk klavíru a jen výjimečně nějaké připravené samply. Většinou je to nějaká ambientní zvuková plocha, kterou jsme použili na desce a která nějakým způsobem uvádí a podporuje písničku a její atmosféru. Naproti tomu v Muffu jsou samply velmi důležité a často jsou organickým prvkem samotné skladby. Tam nikde nepouzívám zvuk klavíru, ale spíše Wurlitzer, Hammond nebo různé typy syntezátorů.
Jaké tedy momentálně používáš klávesy a jakým způsobem je zapojuješ?
Vlastně je to velmi jednoduché – na všechno používám pouze nástroj Nord Stage 2. To je tak mocný stroj, že mi pokryje veškeré moje nároky na jakýkoliv zvuk. Ať je to zvuk klavíru, Rhodes, Wurlitzer, Hammond nebo jakýkoliv typ syntezátorového zvuku, vše mají dokonale udělané. Navíc je to otevřený systém, takže jako majitel Norda se mohu doživotně kdykoliv připojit na jejich web a stahovat si všechny nové zvuky, které mají k dispozici a které neustále vylepšují. Podle mě je to geniální koncept a má nedozírné možnosti.
Co se týká zapojení, tak v Muff hraju většinou přes kombo Roland KC350, které je podle mě z klávesových komb nejlepší. Je docela těžké na tahání, ale díky svému objemu má silné basy a zvuk je super. U Anety jsem zapojen přímo do stage boxu, tam je to všechno napřímo.
Zahraješ si ještě někdy na pódiu na klasický klavír? Nechybí ti to?
Ano – čas od času hrajeme s Anet (třeba jen ve dvou) nějaké menší komorní akce, kde je klavír, a to si vždycky moc užijeme, protože je to samozřejmě jiný pocit. Někdy také hrajeme se symfonickými orchestry (třeba SOČR, Janáčkova filharmonie a další) a tam potom také hraji na akustické křídlo. Nebo z jiného soudku: teď v červenci budeme vystupovat v Týnském chrámu, kde budu hrát na kostelní varhany... To jsem na to zvědav.
V Muffu je docela důležitou složkou soundu sampler, ten myslím taky ovládáš ty. Jaký?
Ano, sampling je nedílnou součástí zvuku Muffu a tento prvek vkládám do naší hudby já. Sampluji často lidské hlasy, úryvky z filmů nebo rozhovorů, kousky vážné hudby nebo lidové popěvky. Zabývám se tím už přes dvacet let a ještě mě to neomrzelo.
Po letech používání různých samplerů (měl jsem třeba Akai S 3000, Akai S 5000, Roland Fantom XR a jiné) jsem zjistil, že Nord Stage je v samplování tak vychytaný, že není potřeba mít externí rack. Má dostatečnou kapacitu paměti, intuitivní ovládání a skvělý sample editor na připojení k počítači. Výkonná je také efektová a modulační sekce, kterou se dá jakýkoliv sampl prohnat. Doma pracuji s programem Cubase, kde používám také Halion nebo Kontakt. Často si zvuky připravím v počítači a potom je přenáším do Norda.
S Anetou hráváš taky na kytaru. Jakou preferuješ?
To je spíš jen občas pro zpestření. Někdy jsem používal lubovku Gretsch Streamliner, protože mám moc rád Depeche Mode a ten typ zvuku, který má Martin Gore. V podstatě hraju v zapojení jen s legendárním zeleným delayem Line 6 DL4 a nic více. Když chci akustiku, hraju na Taylorku, která má nádherný zvuk a menší korpus, takže se mi na ni příjemně hraje. Hlavně ale rád používám kytary doma na skládání, než že bych byl nějaký koncertní kytarista.
Jakou máš aparaturu? A používáš i nějaké efekty?
Mám již zmíněné kombo Roland KC350, které je fakt super. Občas jsem v Jazz Docku použil také kytarové kombo Fender Hot Rod deVille 4x10, to bylo také výborné – zase to dodá tu lampovou barvu. Teď nedávnou jsem si pořídil po letech zase Leslie bednu (Leslie 860-Pro Line Solid State 2) a to je tedy jízda. Jen si nejsem jist, zdali se mi ji bude chtít tahat po schodech do klubů, jak jsem to dělával ve dvaceti.
Efektů mám poměrně hodně – kromě již zmíněného delaye třeba harmonizer TC Helicon, několik hallů a třeba ring modulátor, ale vlastně to vše je zároveň ve skvělé kvalitě i v Nordu, takže nejčastěji používám efekty přímo z něj.
Jaký preferuješ odposlech? S Anetou používáte, myslím, in-eary?
Ano, s Anetou používáme již mnoho let in-eary a nemohu si to vynachválit. Je dobré, že se člověk může spolehnout na určitý kvalitativní standard, který máme vždy. Samozřejmě jsou tam menší odchylky podle typu sálu, ale určitě mnohem menší než při použití odposlechových monitorů.
Navíc pro mě jako klávesistu je důležité mít stereo poslech – to mám moc rád, protože třeba klavír zní o sto procent lépe ve stereu než mono. Také možnost udělat si panorama poslechu je úžasná – dám si třeba jednu kytaru více doleva, druhou více doprava, hally a overheady bicích do širokého sterea. Kotel doprava, housle doleva a tak dále, často mám poslech jako z desky. V Muffu hrajeme na komba menší kluby a to má taky něco do sebe – je to divočejší, člověk se v tom zvuku musí prodrat a k tomu je zapotřebí pořádně „přepálené“ kombo...
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.