Přejít k hlavnímu obsahu
James Valentine | Foto: Ernie Ball
James Valentine | Foto: Ernie Ball
Leon -

Na co hraje kytarista Maroon 5 James Valentine

Začátky dnes veleúspěšné kalifornské poprockové party Maroon 5 se datují rokem 1994, kdy frontman Adam Levine založil společně s trojicí spolužáků ze střední školy kapelu Kara's Flowers, která o tři roky později vydala u společnosti Reprise Records album The Fourth World. Jejich první oficiální počin však v době, kdy hudebnímu světu vládl především grunge, neměl mnoho nadějí na úspěch a mizivé prodeje alba a nezájem hudebních médií zapříčinily dočasný rozpad kapely.

Původní čtveřice muzikantů se pod novým názvem Maroon 5 dává znovu dohromady v roce 2001 a do svých řad přibírá kytaristu Jamese Valentinea. Talentovaný hráč a bývalý student Berklee College of Music, jenž byl hudebně ovlivněn jazzrockovými ikonami jako Pat Metheny, Bill Frisell, John Scofield nebo kapelou Queens of the Stone Age, vnesl do zvuku Maroon 5 svěží vítr a řadu neotřelých nápadů a aranží.

Valentineův potenciál se následně otiskl na CD Songs About Jane z roku 2002, které se také díky pomoci kamaráda, erudovaného kytaristy a producenta Johna Mayera, jenž kapele nabídnul místo předskokana na jeho turné, začalo dostávat do širšího povědomí. Prodejům napomohl také úspěch singlů Harder To Breathe (Top 20 žebříčku Billboard) nebo This Love a Maroon 5 si tak mohli dovolit vyrazit na první větší samostatnou šňůru.

V průběhu dalších tří let byla kapela neustále na cestách a do studia se vrátila až v roce 2007, aby natočila CD It Won't Be Soon Before Long, následované remixovým albem Call&Response (2008) a deskami Hans All Over (2010), Overexposed (2012) a zatím posledním CD "V" z roku 2014. Kromě toho patří do jejich diskografie i trojice live nahrávek a dvě kompilace.

Následující popis pódiového vybavení Jamese Valentinea se vztahuje k zatím poslednímu americko/evropskému turné z minulého roku, které skupina absolvovala na podporu alba "V", jež je podle slov členů Maroon 5 částečným návratem do raných dob kapely.

Kytara

Kytary

V době začátků kapely preferoval Valentine pololubového Gibsona ES-346, ale po čase začal dávat přednost Fenderům a to především různým typům Telecasteru. Jeho hlavním nástrojem na turné byl žlutý model s javorovým hmatníkem a původními snímači, jenž je poskládán z několika kytar vyrobených v sedmdesátých letech. Pomyslným číslem dva je další vintage Telecaster v černém laku s palisandrovým hmatníkem, následuje nový model v transparentní úpravě blonde se singly Fender N3 Noiseless a spínačem S1 umístěným v potenciometru hlasitosti a typově identický Telecaster v bílé barvě. Oba novější Telecastery vycházejí z řady Fender American Deluxe Telecaster.

Pro některé skladby využívá pololubovku s javorovým korpusem, mahagonovým krkem a dvojicí humbuckerů z dílny švédského kytaráře Johana Gustavssona a také červeného superstrata Suhr S-style osazeného kobylkovým humbuckerem a dvěma singly. Oblíbenou akustikou je Martin HD-28 s elektronikou Fishman.

Zesilovače a boxy

V minulosti Valentine používal většinou aparáty Divided By 13, ale na poslední šňůře stála za jeho zády 100 wattová tříkanálová hlava Suhr PT-100 Pete Thorn Signature zapojená do uzavřeného centrálního kabinetu Suhr 2x12 s reproduktory Celestion G12M Greenback. Pro stereo cestu slouží zesilovač Matchless Independence v kombinaci s rackovým koncovým stupněm Mesa Boogie Stereo Simul-Class 2:Ninety a dvojicí otevřených boxů Matchless 2x12 vybavenými Celestiony Greenback. V racku jsou uloženy i bezdrátové systémy Shure, napaječ Furman PL-Plus C, Multiselector Whirlwind 4X a DI-preamp Avalon U5, jenž je využíván s akustickou kytarou.

Matchless

Pedalboard a efektový rack

V pedalboardu je uložen signálový buffer Mesa Boogie Clearlink, tuner Korg Pitchblack, pedál pro rackový wah Dunlop, ovládací stanice Mastermind GT MIDI Controller/Effect Gizmo od RJM Music Technology, trojice expression pedálů (2x Mission Engineering, 1x Boss FV-500 H), napájení Voodoo Lab a speciální router. V efektovém racku napájeném dalším Furmanem společně s Power Systemem od Custom Audio Electronics najdeme Amp Switcher Mesa Boogie, smyčkovač Effect Gizmo, multiefekt Fractal Audio Axe-FX II XL (pro delay, reverb), TC Electronic C400XL (duální stereo gate/compressor/limiter) a modul Dunlop DCR2SR Custom Shop Cry Baby Wah. Trojice rackových šuplíků ukrývá Vertex Boost pro nakopnutí vstupu aparátů, oktaver Electro Harmonix Micro POG, stereo chorus Arion s modifikací podle Mikea Landaua, Cali76 Limiting Amplifier, ZVEX Fuzz Factory, známý overdrive Fulltone OCD, který je hlavním Valentineovým zkreslením pro sólové pasáže, MXR Slash Octave Fuzz a variabilní dvoukanálový drive Fulltone Full-Drive 3. Krabičky napájí tři distributory Voodoo Lab ISO 5.

Tagy gear

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY