Na co hraje Noodles, kytarista hitmakerů The Offspring

Kevin John Wasserman, známý především pod přezdívkou Noodles, je kytaristou a doprovodným zpěvákem kalifornské punkrockové party The Offspring. Její začátky sahají až do roku 1984, kdy se spolužáci Dexter Holland a Greg Kriesel rozhodli založit na střední škole v Orange County kapelu s názvem Manic Subsidal.

Kevin Wasserman, jenž v té době pracoval v Orange County jako školník, posílil sestavu začínající kapely o rok později a podle obou zakládajících členů byl vybrán hlavně proto, že vzhledem ke svému věku mohl tehdy ještě nezletilým muzikantům kupovat alkohol.

V roce 1986 se kapela Manic Subsidal přejmenovává na The Offspring a po řadě klubových vystoupení a několika demo nahrávkách vydává pod taktovkou producenta Thoma Wilsona debutové eponymní album The Offspring (1989), které v říjnu 1992 následuje druhý počin Ignition. Po další dva roky se kapela snaží dostat do podvědomí fanoušků v ostatních státech USA a koncertuje např. s No Doubt nebo Pennywise a v roli předskokana se ukáže i na evropském turné punkových NOFX.

V roce 1994 přichází zásadní průlom v podobě titulu Smash s hity jako Come Out and Play nebo Gotta Get Away. Album okupovalo nejvyšší příčky řady hudebních žebříčků, získalo šestkrát platinu a s počtem 16 milionů prodaných nosičů se stalo komerčně nejúspěšnější deskou vydanou u nezávislého labelu (Epitaph).

The Offspring poté zakládají vlastní vydavatelství Nitro Records, které kromě CD punkově orientovaných kapel vydává v reedici také jejich prvotinu. Už pod křídly Columbia Records vzniká Ixnay on the Hombre (1997), jenž se i přes 4 miliony prodaných kusů nesetkalo u skalních fanoušků ani kritiky s příliš nadšeným ohlasem.

Nesrovnatelně lépe si ale vedlo následující album Americana (1998) se songy Why Don't You Get a Job, The Kids Aren't Alright nebo Pretty Fly, které se do koncertních setlistů kapely zapsaly zlatým písmem. Singl Pretty Fly se podle časopisu Rolling Stone stal dokonce nejstahovanějším hitem všech dob - během pár týdnů jej na svých harddiscích mělo více než 22 milionů posluchačů.


V pořadí šesté CD s názvem Conspiracy Of One z roku 2000 mělo být původně vydané pouze na internetu, ale po rozepři s Columbií uvolnila kapela touto cestou pouze skladbu Original Prankster. V roce 2003 odchází z kapely bubeník Ron Welty, kterého ve studiu při točení novinky Splinter nahrazuje Josh Freese, ale stálým členem The Offspring se nakonec stává Atom Willard.

O dva roky později se na pultech objevuje kompilace Greatest Hits poskládaná z hitů z období 1994 až 2003, předělávky Next To You od Police, akustické verze songu Dirty Magic a rozhovorů Hollanda a Noodlese. Kompilace je podpořena také vydáním DVD s kompletní kolekcí videoklipů.

Po několika dlouhých celosvětových šňůrách si The Offspring vybírají oddechový čas, aby se v listopadu 2006 sešla se známým producentem Bobem Rockem a bubeníkem Joshem Freesem u natáčení základů pro osmou studiovku. Mezitím byl japonském festivalu Summer Sonic představen nový bubeník Pete Parada a kapela se po několika monstrózních amerických koncertech vrací do Austrálie, kde je po několik měsíců jedním z headlinerů festivalové šňůry Soundwave.

Očekávané album s názvem Rise and Fall, Rage and Grace vychází v roce 2008 a na jeho podporu jede kapela řadu akcí jako např. kalifornský X Fest, japonské a jihoamerické turné, evropskou štaci včetně vystoupení na Rock For People a domácí šňůru Shit Is Fucked Up, kde hráli společně se Sum 41, Pennywise, Street Dogs a dalšími kapelami.

Na další (a zatím poslední) CD Days Go By si fanoušci museli počkat až do června 2012, a to přesto, že práce na novince započaly už v květnu 2009 a Dexter Holland v rozhovorech z té doby uvedl, že nahrávání by nemělo trvat tak dlouho jako u předchozího alba. Nicméně kromě přípravy CD se The Offspring v období mezi lety 2010 až 2012 věnovali také koncertní činnosti, kdy jednou ze zastávek byla i Praha (Průmyslový palác 16.8. 2011).

V současné době je čtveřice muzikantů na americké části turné, které začalo dubnovým koncertem v Arizoně a končí poslední červencový den v Los Angeles. O šest dní později už bude kapela začínat evropskou šňůru koncertem v Německu. Následovat budou další země a celou evropskou část letního turné uzavře 30. srpna vystoupení na Festivalu Czad v Polsku.


Následující výčet a popis pódiového vybavení kytaristy Kevina Noodlese Wassermana se vztahuje k první polovině letošní severoamerické šňůry.

Kytary:

Noodles je už od devadesátých let spojován hlavně s kytarami značky Ibanez. Firma mu v roce 2003 postavila také signovaný model Ibanez NDM 1, který využívá i v současnosti. Jedním z oblíbených kousků je exemplář polepený stříbrnou páskou a osazený kobylkovým humbuckerem DiMarzio Tone Zone, krkovým PAF Pro a středním single Evolution.

Nejnovější modely Ibanez NDM 3 s korpusem inspirovaným konturami Telecasteru jsou na turné zastoupeny černou verzí se snímači Seymour Duncan SP90-1 (krk) a SP90-2 (kobylka) a žlutou variantou s identickým osazením a kameny Graph Tech. Další černý Ibanez vzor NDM 2 je vybaven stejnými typy DiMarzií jako polepená NDM 1. Na všech kytarách má nataženy struny DAddario 0.011-0.049, oblíbenými trsátky jsou klasické Dunlopy Tortex o síle 0.73 mm.

Rack:

Po dlouholetém používání různých kombinací aparátů a boxů Mesa Boogie, Marshall a VHT přesedlal Noodles v případě live produkce na digitální dvourackový preamp/multiefekt Fractal Audio Axe FX II, u kterého pro zkreslený zvuk využívá preset Friedman BE založený na zesilovači Friedman BE-100 s modem Brown Eye. Na čisté zvuky je nastaven preset Bassguy Bass postavený na soundu starého Fendera Bassmana 65.

Kromě dvou Fractalů Audio Axe FX II (jeden slouží jako záloha) je v racku namontován napaječ Furman, dva přijímače Shure UR4S, Hum Eliminator Ebtech a čtyřkánalový Whirlwind Multi Selector s modifikací v podobě zabudovaného Noise Suppressoru Boss NS2.

Zesilovače a boxy:

Část signálové větve určená pro pódiový odposlech vede z Fractalu do dvou koncových tranzistorových 1U zesilovačů Matrix GT1000FX a odtud do dvojice kabinetů Egnater Tourmaster 412B osazených reproduktory Celestion Vintage 30.

Pedalboard:

Jednoduše koncipovaný pedalboard obsahuje MIDI kontroler Custom Audio Electronics RS-10, jenž slouží k přepínání kanálů a efektů (většinou reverb, phaser a flanger) ve Fraktalu a klasický wah pedál Jim Dunlop Cry Baby 95Q.