Na co hraje Pavel Skála: Nejpodstatnější je, aby to nebrumilo
Přednedávnem se s námi kytarista Pavel Skála podělil v rozhovoru o svůj muzikantský příběh. Bývalý člen folkrockových Marsyas, dlouholetá kytarová opora ETC..., původně v čele s Vladimírem Mišíkem a aktuálně s jinými zpěváky, kapelník a producent skupiny Bratří Ebenů a podílník mnoha dalších projektů, často se svým už desítky let nerozlučným kolegou Jaroslavem Olinem Nejezchlebou, nám tentokrát poví, s jakým vybavením jej můžeme nejčastěji vídat na pódiích.
Na jaké kytary momentálně nejvíc hraješ? Začněme elektrickými.
Aktuálně asi nejvíc na Stratocastera, kterého mi dělal Jarda Janecký. Má dva jeho snímače, neck a bridge. Jsou to humbuckery, ale znějí spíš jako singly. Uprostřed mezi nimi je Seymour Duncan single coil, ale také noiseless. Žádný z nich vůbec nebrumí, což je pro mě nejpodstatnější. Nehraje to jako typická stratocasterová alnica, ale ta kytara je prostě výborná, univerzální. Když jsou třeba zkreslenější zvuky, hraju na Gibsona SG. A na hraní s Ebeny mám ještě jednoho Stratocastera. Ten má zapojení jako Eric Clapton Stratocaster, tedy falešnou cívku, aby to nebrumilo, a mid boost místo první tónové clony.
Hodně ale hraješ i na akustiky. Na jaké?
Teď docela dlouhou dobu hraju na Larrivée, v současnosti se snímačem Seymour Duncan Mag Mic. Ten mě baví, protože to je magnetický pickup s mikrofonem. Pieza jsem nikdy moc rád neměl, jejich zvuk mi vždycky přišel takový uprskaný. Mám to odbočené do PA přes DI box a na jevišti akustiku poslouchám přes AER 60.
Jaké používáš efekty?
Jen pár krabiček, úplnou klasiku. Na začátku nějaký kompresor, dvě zkreslení, která různě měním, tremolo z komba – většinou hraju na patnáctku VOXe. Před delayem je volume pedal a pak ještě nějaký modulační efekt typu chorus.
Taky jsi občas vidět s lap steel kytarou.
Hraju na ni s Ebeny. Měl jsem českou Resonet, na kterou mi Jarda Janecký taky dělal snímač. Ten původní byl fajn, takový velký, těžký, zvukově moc hezký, ale byly tam špatně zapojené polarity a poměrně hodně to brumilo, tak jsem ho musel vyměnit. Ale teď jsem si opatřil starý americký lap steel McKinney s takovým zvláštním snímačem, který má Ry Cooder na těch svých Coodercasterech. Je odlišný tím, že má přes struny takový tlustý plech a zvuk se do něj indukuje i shora, tedy vlastně kolem dokola strun. Hraje krásně barevně.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.