Na co hraje Tomáš Frolík: Robben Ford a Michael Landau mě naučili používat zapojení aparátů na pódiu
Přestože patří stále ještě k relativně neokoukaným tvářím české hudební scény, rozhodně je jedním z kytaristů, o kterých se mluví jako o představitelích domácí špičky ve hře na tento nástroj. Vystudoval v Anglii London Centre Of Contemporary Music a absolvoval řadu masterclass lekcí, zejména pod vedením Robbena Forda, Michaela Landaua či Marcuse Millera. Už deset let hraje v plus-minus bluesrockovém triu The BladderStones, se kterým právě vydal nové album Toilet Fame. A úrodnou sezónu měla letos i další kapela, v níž působí, Krajina Ró. Té na jaře vyšlo druhé album Mlhoviny.
Hraješ především v kapelách Krajina Ró a The BladderStones. Liší se v nich tvoje koncertní vybavení?
Liší se jenom, co se týče kytar. Na Krajinu většinou používám jako hlavní kytaru Michael Tuttle Custom T – tedy Telecaster. A na BS používám zásadně James Tyler Studio Elite 2K.
Kolik při koncertech používáš kytar? Je některá z nich „hlavní“? A proč?
Standartně na koncertech používám dvě hlavní kytary. Jednu ve standardním ladění což je můj nástroj číslo 1, už zmíněný James Tyler Studio Elite 2K. A jednu kytaru v alternativních laděních – D open, C open nebo D drop. Mám s sebou nicméně ještě třetí kytaru jako zálohu.
James Tyler Studio Elite 2K je kytara, která perfektně ladí a strašně dobře rezonuje. Tu firmu mám v rukou od roku 2012 a přirostla mi k srdci. Je to malá butiková firma v Americe, která je naprostý světový top. Je lehká, dovoluje všechna nastavení tremola a navíc vypadá skvěle! Bohužel o první Tyler jsem přišel při servisu kytary (naštěstí jsem dostal peníze zpět) a Rich Renken v James Tyler mi řekl, že si můžu nechat postavit, cokoliv budu chtít, za cenu toho původního. Slovo dodrželi a tím mě zachránili.
Na jakou hraješ aparaturu?
Hraju na aparáty od Pavla Horkého. Tedy česká výroba. Firma se jmenuje HotAmps. Mám dokonce svůj signovaný aparát McFroughlin. Aparáty používám v různých kombinacích a to většinou v setupech DUAL MONO nebo WET/DRY. Tedy dva aparáty.
Aparáty, které od Pavla mám jsou:
- BassGuy 50W hlava plus dva boxy 1X12 s repráky Celestion Gold a Tone Tubby Red Alnico
- BassGuy 1X12 – repro keramika Alessandro.
- BassGuy 1X10 – repro Alnico Jensen
- BassGuy 1X10 – repro keramika Alessanrdro
- McFroughlin 30 – repro Celestion Red Alnico
Co obsahuje tvůj pedalboard? Proměňuješ ho často?
Mám dva pedalboardy. Jeden menší, který používám doma a na menší prostory, záskoky, či zkoušky. Teď jsem konečně po pěti letech dostavil svůj velký pedalboard, který bych chtěl používat na většinu svých koncertů.
Pedalboard č. 1 – malý
- Buffer/Junction Box – L.A. Sound Design
- Fuzz – Deep Trip B.O.G.
- Multiefekt – Eventide H9
- Overdrive – Vemuram JanRay
- Overdrive – Vemuram ODS-1
- Delay – Strymon ElCapistan v2
- Reverb – Strymon BigSky
- Celý pedalboard ovládá MIDI ovladač Morningstar MC6 II
- Zdroj – Strymon Zuma a Strymon Ojai
Pedalboard č. 2 – velký (vyrobil a zadrátoval Dr. Stan Company, case na pedalboard vyrobili Razzor Cases – Kytary.cz)
- Plně programovatelná lišta The GigRig G3 – ovládá MIDI, jednotlivé efekty, dokáže měnit pořadí, stereo/parallel atd.
- Morningstar MC6 PRO – midi ovladač
- Ovladač a buffer na více kytar – Three2One The GigRig
- Looper na efekty před lištou – Bright Onion Quad Remote Looper
- V tomto looperu se nachází – Synťák Meris Enzo, Octave pedal ale Hendrix – Lovepedal Believe, Drybell Vibe Machine v1, Synth/Looper Chase Bliss Mood MK2
- Lehle Dual Expression Pedal
- Vemuram Jan Ray OverdriveVemuram ODS-1 Overdrive
- Suhr Riot – Distortion
- Deep Trip B.O.G. – Fuzz
- Strymon BigSky
- Strymon Timeline
- Eventide H90
- Strymon Flint v2
- Strymon Zelzah
- Zdroje – Strymon Zuma a 3x Ojai
Studoval jsi hudbu v zahraničí, mimo jiné i u Robbena Forda. Dozvěděl ses od něj (nebo od někoho jiného) nějakou zásadní věc o koncertním vybavení, podle které se dodnes řídíš?
Myslím, že od Robbena Forda a Michaela Landaua jsem se naučil, jak používat stereo zapojení aparátů na pódiu – konkrétně modely DUAL MONO a WET/DRY. Je dobré mít možnost přepínat mezi těmito možnostmi podle místnosti, ve které hraji. Některé místnosti potřebují ubrat „hall“ a „delay“, aby byl zvuk konkrétní a měl tečku. Některé prostory jsou příliš suché a je potřeba je víc vyplňovat.
Tomáš Frolík je také autorem frontmanské série neformálních rozhovorů se zajímavými osobnostmi ze světa hudby a kytary Na Hajzlu.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.