Nahrávat desku bez zkušeností a rozpočtu není zadarmo
Tak se stalo, že i my, nově se formující kapela Aronie, jsme zjistili, že samo první album nepřijde a na dveře naší brněnské zkušebny nezaklepe. Rozhodli jsme se proto jednat. A jelikož volba nahrávacího studia byla předem jasná, zbývalo se už jen pustit do práce. Rádi bychom se s vámi o nahrávání naší desky podělili.
Studiová práce začala u našeho kamaráda a zvukaře Ondřeje Šabaty v jeho domácím studiu LemurRecords, kde jsme začali netradičně – nahráváním kytar. Při tom se nám vyplatilo experimentovat s umístěním mikrofonů až do fáze, kdy byl zvuk odpovídající představě. Prvotní záměr byl nahrát kytaru jednoduše, použít jí jako základní stavební kámen skladby a nezatěžovat se vícero stopami. Při nahrávání nás ale napadlo tolik věcí, že jsme museli ukočírovat vlastní ego, aby nahrávka neztratila svoji myšlenku. Přesto se ale na pár skladbách více stop kytary objevuje a my jsme za to nakonec docela rádi.
Druhá fáze spočívala v nahrávání bicí soupravy – a tam se objevil první zádrhel. Naše první (a poměrně naivní) představa spočívala v tom, že místo bicích použijeme naprogramovaný sample. Zvukově se ale realita s naší prvotní představou neslučovala. Jelikož jsme chtěli hlavně zachytit přirozený sound, nezbylo nic jiného, než sáhnout po variantě, která je „kostlivcem ve skříni“ nejedné začínající kapely – nahrávání bicí soupravy. Díky práci našeho zvukaře jsme ale zanedlouho došli ke zdárnému cíli. Nahrávalo se nízkorozpočtově, v prostorách brněnské zkušebny, kterou jsme si k tomuto úkonu zapůjčili.
Basovou kytaru jsme se rozhodli nahrát opět v domácích prostorách LemurRecords, a to za použití kombinace různých mikrofonů a DI tak, aby basová linka ve skladbě nezanikla. Nepostradatelným pomocníkem se ukázal být kompresor, díky kterému jsme neměli problém s nechtěně rozdílnou dynamikou.
Poslední etapa spočívala v nahrávání zpěvu. Při té se nám otevírala škála možností, jak samotný zpěv nahrát. Především nás poháněla idea nahrát zpěv co nejčistěji, aby byla možnost se stopou v mixu posléze co nejvíc pracovat, a přitom zachovat dobrou srozumitelnost textů. Po několika neúspěšných pokusech s velkomembránovým mikrofonem, který nebyl pro naše hlasy nejvhodnější variantou, jsme použili jeden z overheadů, který se ukázal jako skvělá volba.
Samotný mix a mastering už probíhal v LemurRecords pod rukou Ondřeje Šabaty, který s námi konzultoval detaily v mixu a posílal jednotlivé upravené verze skladeb. Naším cílem bylo získat nahrávku, která bude znít skvěle na profesionální aparatuře, ale současně se i na levných reproduktorech, například u notebooku, neztratí svůj potenciál. Vycházeli jsme z předpokladu, že ne každý vlastní kvalitní audio aparaturu a většina lidí si prvotní dojem z nahrávky vytvoří poslechem z notebooku nebo mobilního telefonu. Proto byly kromě profesionálních monitorů použité i obyčejné plastové reproduktory k počítači, na nichž jsme ověřovali, zda zvuk skladeb nebude příliš trpět vlivem nekvalitní techniky.
Coby nováčci v této činorodé disciplíně, kterou nahrávání první desky nové kapely bezesporu je, jsme došli do fáze, kdy se výsledek přiblížil naší původní představě o albu. Byla to dřina a nejednou jsme se „spálili“ nebo vydali špatným směrem, ale výsledek nás zahřál na duši a přinesl spoustu cenných zkušeností.
Tohle je výsledek naší práce, album Zapovězenej svět. A jak jste svou první desku (bez zkušeností) nahrávali vy?
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.