Napsat hit: totéž jako naučit se matice či fyzice?
Představte si, že si sednete, vezmete tužku a papír a napíšete největší hit století. Že je to utopie? Že je to absolutní nesmysl? A co na to jít trochu jinak…
Je potřeba si uvědomit, že hudba je mimo jiné matematika. Od prvních krůčků při čtení not nás vlastně učili zlomky. Takt na čtyři doby, jinak taky 4/4, kam se vejdou dvě doby půlové, jinak taky 1/2, to jsou věci, které se ovládá dítě předškolního věku, pokud chodí na ZUŠ. V pokročilém věku se pak naučíte intervaly mezi tóny, a tím i skladbu akordů, prvně pochopíte, co je to dur a moll. Tempo je zase počet úderů za minutu. Tohle všechno lze… ne lze, ale JE přesně definováno čísly.
Další veličinou v muzice je fyzika. Bez toho by hudba nebyla, zvuk by se nešířil, písničky by neexistovaly. Výška tónu, jak známo, má určitou frekvenci. Jinou charakteristiku tónu má flétna, jinou pak drhnutí smyčce o struny houslí. A pak jsou tu decibely, čili hlasitost. A tohle všechno opět lze… ne lze, ale JE přesně definováno čísly.
Hudba v nás ale také vyvolává určité pocity. Mnozí z vás teď namítnou, že emoce se měřit nedají, že je to absolutně subjektivní záležitost. Není to tak. Tady už to sice není přesně definované konkrétním číslem, nicméně relativně to možné je. Musíte si to číslo, nebo spíš tomu říkejme pravidlo, najít. Uvedu jednoduchý příklad: máte úkol udělat smutný táhlý souzvuk tónů a nevíte, které to jsou. Vezmete stovku lidí, dáte každému stručný dotazník "smutný vs. veselý" a pustíte jim durový a pak mollový akord. Podle toho, co vám vyjde, pak splníte původně zadaný úkol. (Odhaduju, že by 95 % lidí určilo moll jako smutný.)
Samozřejmě, že pro náš skromný plán udělat ultrasong, by test musel být neskutečně obsáhlý. Jen vytvořit ho by zabralo možná i roky práce, ale to je kapitola "praxe" a já tu teď řeším pouze "teorii". Přeskočme tedy miliony hodin testů a pokusů s možná desetitisíci lidmi napříč společenskými vrstvami i etniky a můžeme napsat hit. Respektive pak byste jej nepsali asi vy, ale jen zadali do PC, co chcete přibližně za hit a měli byste záruku, že v dané kategorii máte to nejlepší, co může vzniknout.
Třeba: chcete oslovit co nejširší masu lidí z vysoké příjmové skupiny v oblasti střední Evropy. Za chvilku máte hitovku. Nešlo by samozřejmě nechat 100 % práce na počítači, protože hudební scéna by rázem zanikla. Během jednoho měsíce by pak vzniklo třeba i několik tisíc hitů podle určitých kritérií, ale další tvorba by pak neměla smysl. Lidský faktor by nesměl být nikdy vynechán. Čili program vám dá jen možnosti, ze kterých si vyberete… Protože například text pak také rozhoduje. Ale tady se nabízí otázka, proč nevytvořit podobným principem i textový editor?
Každopádně je třeba si uvědomit, že nejde jen o dílčí vlastnosti, ale i o jejich dalekosáhlé kombinace a variace. V momentě, kdy by takový program existoval, máme tady UI na vysoké úrovni a lidští skladatelé by se dostali na seznam ohrožených druhů.
Nabízí se tu rozvinout teorii dál a dál, a vznikla by tak debata do pozdních ranních hodin u vyhasínajícího táboráku, proto raději vezměme obyčejnou španělu, složme svojí milé nějakou jednoduchou písničku ala "láska – páska, ráda – kamaráda" a myšlenku na superprogram nechejme raději ještě několik desetiletí spát.
Hit z nového alba One Breath od Anny Calvi
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.