Nástroje snů #14: R.M. pickups
S lehkou nadsázkou se dá říci, že každý československý kytarista někdy hrál na snímače R.M. pickups. Proto mi přišlo poněkud zvláštní, že kromě firemního webu není o RM snímačích dohledatelných moc dalších informací. A protože pár „eremek“ v arzenálu také mám, vyrazil jsem to za Radovanem Machem trochu napravit.
Cesta to nebyla dlouhá, protože jsme krajané z Valašska a ani jméno Macho už není v našem seriálu neznámé. A k testování snímačů často sloužily Radovanovi kytary jeho bratra. V 80. letech minulého století totiž u nás nebylo hudební vybavení ani zdaleka tak dostupné jako dnes, o jakýchkoli podrobnějších informacích ani nemluvě. Jako zaměstnanec Tesly Valašské Meziříčí (výroba reproduktorů a mikrofonů) se Radovan setkával s příbuznou technologií a podle své první pořádné kytary (japonský HSS Strat) zkusil vyrobit snímač metodou pokus/omyl. Výsledek nehrál zas tak špatně. Postupně jich Radovan udělal okolo stovky, vychytával technické detaily a budoval si svoje knowhow.
Konec starého režimu znamenal konečně možnost založit si vlastní firmu, a tak se do toho Radovan vrhl po hlavě. Málo se ví, že v těchto dřevních dobách byly RM kompletně české výrobky! Všechny firmy se bohužel do dneška neudržely, ale Radovan Macho je hrdý, že (až na drát a magnety) používá výhradně české materiály. A ručním navíjením cívek vlastně svým způsobem pokračuje v rodinné tradici, protože cívky reproduktorů v Tesle navíjela už jeho matka. Postupně si vyvinul vlastní nekompromisní konstrukci s vinutím přímo na pólové nástavce a coby aktivní kytarista se sbírkou lampových preampů odlaďoval detaily, jako je tloušťka drátu nebo materiál magnetu pro nejlepší dynamickou odezvu a konkrétnost.
RM humbuckery
I já jsem k němu jednoho dne přivezl svůj sedmistrunný Dean na pickup tuning. Potřeboval jsem poměrně pestrý a univerzální projev, který mi původní snímače neposkytovaly. Radovan mi vybral keramický RM Custom ke kobylce a alnico V RM Classic Neck ke krku. Což byla trefa, protože jsem na něj v barvách eklektických Forgotten Silence mohl v jednom songu klidně vystřídat funky wah, heavy riffy, prog lokomotivy, akustické simulace nebo nekonečné sólové tóny...
Kytaru jsem kromě FS hojně využíval na tvorbu ukázek pro Salvation Audio, a to nejenom pro tribální nebo industriální „metály“, ale například i pro low gainovější stoner rock. Kromě kytarářů jsou metalisti nejpočetnější klientelou R.M. pickups a pouze tak čtvrtina z nich má přesnou představu a požadavky. Zbytek si nechá poradit, nebo zkouší, dokud nenajdou ten pravý. Radovan také chválí trpělivost zákazníků, protože díky stále rostoucí poptávce se dodací lhůty momentálně prodlužují na několik týdnů. Když to porovnáme například s IT segmentem, kde se vystresovaní budovatelé prvobytně pospolného kapitalismu hroutí, když něco není do tří dnů, s muzikanty obvykle k žádným hysterickým výstupům nedochází.
Všechny snímače jsou totiž vyráběny na objednávku, nic není skladem. To však na druhou stranu dává možnost reagovat na případné jemné frekvenční doladění konkrétního kusu (když kytarista ví, co chce, a dokáže to srozumitelně definovat). Nejoblíbenějšími z RM humbuckerů jsou například velmi univerzální F4 Hot Bridge, který nezklame v žádném stylu (stylově přibližně v království legendárního DiMarzio Super Distortion), pro extrémní styly extrémně silný F10 Naked Lynch nebo klasické alnico RM Bridge (podobná kategorie jako další legenda – Seymour Duncan SH4).
Je možné je mít v mnoha vizuálních variacích, aby vhodně doplnily konkrétní kytaru a vždy s výhodou ručního vinutí, které proti továrním snímačům přináší menší kapacitu, tím pádem výraznější výšky a také silnější výstup.
RM minihumbuckery
Další oblíbenou skupinou jsou minihumbuckery, které sice nikdy nebudou hrát úplně stejně jako full HB (mimo jiné je jejich magnetické pole užší), ale zase jsou výrazně menší (velikost single coilu) a nebrumí. Často se používají například u kytar typu Strat jako náhrada kobylkového singlu pro zkreslenější zvuky. Radovan dává přednost takzvané kolejnicové konstrukci (rails) pro větší konzistenci a účast obou cívek na zvuku oproti klasické bezbrumové verzi s cívkou parazitní.
Oblíbené univerzální V.V. Rails (volně vycházející z DiMarzio Chopper) navrhl ve spolupráci se známým kytaristou Václavem Veselým, který postupně vyměnil za R.M.pickups snímače na všech svých kytarách. Jeden RM Distortion Rails mám na svojí skládací cestovní kytaře a rozhodně se neztratí ani v hájemství „dž dž“ metalu nebo intezivního rocku.
RM singly
Velmi oblíbené jsou i RM P94 neboli jednocívkové P90 ve velikosti humbuckeru, protože kovový kryt může být doplněn krycí destičkou s možností individuální customizace. Zlato, chrom, lesk, mat, vintage měď nebo ruthenium, jak je kytaristova ctěná libost. Radovan samozřejmě vyrábí i různé speciální zakázkové snímače (například na citery). Ultratenké (pouze 6 mm vysoké) floating jazzové snímače musel kvůli komplikacím s dřevěnými kryty vypustit. Přesněji řečeno, „plovoucí střeva“ vám pořád udělá, ale do vhodného krytu si je musíte umístit sami.
Nekonečné testování, trénované ucho, znalost technologických souvislostí a nabyté zkušenosti jsou pro výrobu snímačů zásadní. Je nutné vědět, co z mnoha drobností má nejdůležitější vliv na zvuk. Roky intenzivního vývoje se zúročily v dnešní široké nabídce, kdy jsem napočítal více než 50 kytarových a 20 basových snímačů. A to by bylo, abyste si z této pestré palety nevybrali. Personalizovaný výběr je kromě ručního vinutí hlavní konkurenční výhoda R.M. pickups. Neboli USP (jedinečný prodejní argument), jak dnes říkají markeťáci.
Po zjištění, co vlastně hledáte (zvuk, styl, typ kytary a tak dále), vám Radovan Macho vybere snímač, který toto podrobné zadání splní. Ale protože není vždy jednoduché slovy přesně popsat pocity a touhy, do měsíce máte možnost snímač bezplatně vyměnit! I proto Radovan záměrně odmítá dělat zvukové ukázky, protože jsou dle jeho názoru zavádějící a je lepší si vybrat konkrétní snímač pro konkrétní situaci, styl, kapelu a samozřejmě kytaru.
Radovan Macho si možná ani neuvědomuje, že je vlastně ztělesněním dnes tak trendově moderní udržitelnosti. Dlouhé roky dělá dobře svoji práci v rozměru, který mu vyhovuje, a netouží po nekonečném růstu, rozšiřování výroby nebo navyšování kapacit. Navzdory minimální propagaci, pouze díky spokojeným zákazníkům, má práce pořád dost. A může tak splnit individualizované zvukové sny třeba i vám.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.