Nástroje snů #22: Tuma pickups
Další značka, která se postupnou trpělivou prací dostává stále hlasitěji do kytarového povědomí, je Tuma pickups. Kdo sní o snímačích s nefalšovaným vintage feelingem jako Robert Nebřenský (Vltava) nebo Vladimír „Guma“ Kulhánek anebo je potřebuje opravit jako Michal Pavlíček, ten je v Černé Hoře u Brna na správné adrese.
Michal Tůma samozřejmě nedělá pouze vintage snímače. Ostatně po střední škole si pro sebe a známé začal nejprve stavět kompletní kytary pod značkou M.T.Poor (vtipná přesmyčka na B.C.Rich). Shodou okolností po čase zakoupil také navíječku snímačů z firmy Jolana, i když vlastně nevěděl, co s ní bude přesně dělat. Postupně mu ale začaly snímače vrtat hlavou víc a víc a chtěl pochopit, jak fungují. Pořídil si tedy z USA knihu o jejich historii, která se – kromě logického bádání stylem pokus/omyl a samozřejmě studia starých snímačů při opravách – stala základem jeho know-how.
Výhodou je, že si Michal jako aktivní kytarista (rockabilly bluesoví The(y)Wanted) může všechno hned ověřovat i v praxi na vlastní prsty a uši. Vždycky ho to táhlo ke starým vintage klasikám, a tak se rozhodl jít za hlasem srdce. Samozřejmě se nevyhýbá žádným zakázkám, ale přirozeně se zaměřil na tuto oblast. Tedy spíše „starší a slabší“ snímače s osobitým charakterem, častěji singly než humbuckery a vždy s důrazem na původní postupy, materiály a technologie. I svoje narozeninové dárky testuje právě na takové typy snímačů, jak předvádí v následujícím videu.
Dlouze jsme diskutovali o technologii výroby snímačů, protože na rozdíl třeba od výroby kytar není informací nadbytek. Michal přikládá největší význam samotnému drátu. Při opravách starých nástrojů měl možnost si ověřit, že starý drát hraje prostě trochu jinak, především v příjemných výškách. Dnes už se nepoužívá původní metoda lakování drátu a znalci pořád vnímají jemné zvukové nuance. Michal se štěstím sehnal pár cívek původního drátu (například z roku 1944), kterým dělá sám sobě radost i přes nutnost zvýšené opatrnosti, protože díky svému stáří je tento materiál mnohem náchylnější na prasknutí.
Shodli jsme se na tom, že dokonale univerzální nástroje ani snímače neexistují. Vždycky záleží na konkrétním stylu, gearu a hlavně na samotném kytaristovi a jeho požadavcích. Například já nemám vůbec v oblibě čistý zvuk ze silných humbuckerů (OK, nesnáším ho). Ale ve svém mládežnickém metalovém období jsem vlastně jiný čistý zvuk elektrické kytary z nahrávek neslýchal. Až po čase se mi otevřely úplně nové obzory jiných kytar, jiných snímačů, jiných stylů a naučil jsem dobrý clean sound oceňovat. Pro pokrytí širší zvukové palety je tedy výhodnější mít větší výběr kytar.
Tuma SV Custom 63'
Proto i vybrat nejlepší snímače z nabídky Tuma pickups není jednoduché a Michal mi postupně vypichoval spíše zástupce jednotlivých základních kategorií. Nejvíc dělá singly SV ve stylu Stratocastera 1963 s šedým fíbrem a heavy formwar drátem (dvakrát lakovaným). Nabízí je ve verzi standard s německým a custom s dražším americkým drátem. SV Custom 63' je čistokrevná vintage klasika, kterou ve svém Jurkovič Stratu detailně a názorně předvádí bluesman Michal Beneš (The Cell).
Probírali jsme i výhody a nevýhody impregnace voskem nebo lakem. Zásadně to sice pomáhá proti otravnému napískávání, ale snímač samozřejmě pak už nehraje úplně stejně. Projeví se to znovu hlavně na výškách, na které jsou fanoušci vintage soundu velmi citliví (a naopak různé brumy jsou pro ně organickou součástí nahrávek). Záleží také samozřejmě na úrovni gainu, a proto i Michal intenzivně pracuje na vlastních bezbrumových singlech, jejichž prototypy jsem si mohl vyzkoušet a myslím, že se máme na co těšit.
Hodně má rád další fenderovské singly à la Broadcaster. Telecaster je Michalova nejoblíbenější kytara a tento snímač se stylovou baseplate (destička rozšiřující magnetické pole i na celou kobylku) podle něj vytváří onen esenciální „tele sound“.
Tuma WR6 Wide Range
Další zajímavou skupinou jsou speciální humbuckery ze dvou fender single cívek zapojených do série, které mají dynamiku podobnou singlu, ale bez brumu a s projevem konkrétnějším než klasické PAF humbuckery. Když jsem hledal zajímavý snímač do Pavlica „zbytkocasteru“, poradil mi Adam Krofian (The Atavists) právě Tuma Wide Range. Po upřesňující konzultaci mám nakonec magnety Alnico 2 (aby ve tvrdém dřevě měly trochu měkčí projev) a čtyři vývody pro rozšíření zvukové palety rozepínáním.
Jsem natolik spokojen, že jsem si čerstvě objednal WR6 i do nové barytonové kytary a těším se, o kolik se zlepší konkrétnost a separace jednotlivých tónů proti levnému a zbytečně silnému originálnímu humbuckeru. Barytonové kytary jsou na to háklivější, a proto se u nich často používají snímače tak trochu na pomezí kategorií, jako je například Filtertron (kytary Gretsch) se silným magnetem, slabým drátem s málo závity, což přináší konkrétní zvuk a dostatek výšek.
Mezi světy
Snímače, které (podobně jako Wide Range) jsou rozkročeny mezi světy tučných humbuckerů a kousavých singlů, jsou Michalovou oblíbenou skupinou. Typicky například takzvaný Goldfoil, což je singl se širokou cívkou ve velikosti HB, který má „hodně železa“ a taky hodně výšek. Jeho charakteristický vzhled se občas používá i pouze jako vizuální prvek, ale uvnitř je třeba známější P90 jako v tomto videotestíku.
P90 je další populární zástupce z této kategorie, neboli výstupem silnější a rozměrově širší singl s výbornou reakcí na ovladač hlasitosti (volume pot) na kytaře, který může být jak jiskřivě čistý, tak řvavě rockový. Jednu sadu HV90 neboli Tuma P90 ve velikosti humbuckerů také vlastním.
Michal Tůma se po svém dřívějším ortodoxním období už dnes příliš nebrání ani silnějším snímačům z tvrdšího ranku (viz celá řada hot PAF H „Spajsi“ pro kytaristu z Dark Gamballe), nebo vyloženě speciálním zakázkám, jako byl snímač na akordeon (každý jazýček se svojí cívkou), exotickou kalimbu nebo Fender piano. Přestože pořád klade hlavní důraz na vlastnosti drátu, vhodnou kombinací typu a síly magnetu, množství závitů, šířky cívky a dalších detailů se pokusí vyhovět různým zadáním. Například požadavkům na snímače basové, které ve verzi Tuma Double JB nabízejí rozšířené zvukové možnosti díky rozepínání (používaného daleko častěji spíše u snímačů kytarových). Ovšem dle svých slov vyrábí Michal snímače bez příběhu..., ten si pak každý dodá sám. Což je zajímavě personalizovaný marketingový twist.
Dlouhý seznam jeho spokojených a vracejících se zákazníků to jenom dokazuje: kolegové kytaráři Wolf Guitars, Standa Papež, Libor Kobrle, Stanislav Jurča, Dominik Poul, Tomáš Jech, Miles guitars, Suligo guitars, Red Bird Instruments, nebo Kytary.cz, pro které Michal opravuje některé boutique klenoty. Na jeho snímače hrají i basové legendy jako Guma Kulhánek nebo Matěj Belko, kytaristé Petr Kulich Pokorný (Etc), Honza Homola (Wohnout), Adam Krofian (The Atavists), Jarda Svoboda (Traband) nebo uznávaní producenti Martin Ledvina a Ondřej Ježek.
Momentálně Michal Tůma připravuje i obnovenou výrobu kytar, dolaďuje aktualizovaný design krabiček, snímačů i log, takže kdo sníte o poctivých nástrojích se silnou vůní starých časů, nebojte se Tuma pickups oslovit.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.