Přejít k hlavnímu obsahu
Milan „Mulen“ Zelenka v dílně. | Foto: autor
Milan „Mulen“ Zelenka v dílně. | Foto: autor
Dr.Hyenik -

Nástroje snů #28: Carpathian guitars

Nejen cesty páně, ale i kytaráře mohou být někdy dosti nevyzpytatelné. Milan „Mulen“ Zelenka je perfektní příklad, jak je možné přes účetnictví, leteckou modelařinu, výrobu nábytku nebo zrcadel odejít od kytar a zase se k nim vrátit. Pojďme tedy společně vyrazit na vzrušující slovenskou výpravu tam a zase zpátky, spolu s Carpathian guitars.

V dávných dobách, kdy ještě fungovala specializovaná diskuzní fóra, jsem na slovenském portálu gitaristi.sk narazil na šikovného mladíka Mulena, který tam vyvěšoval svoje kytarové výtvory. Od začátku byla jasně rozpoznatelná až překvapivě vysoká úroveň jeho řemesla, potvrzovaná referencemi spokojených zákazníků.

Přitom cesta k nim byla opravdu klikatá. Zaměstnání v účtárně Mulena moc nebavilo, i když díky němu si dodnes vede účetnictví sám. Bavila ho letecká modelařina (tedy kromě samotné zdlouhavé výroby), tak hledal, jak si ji co nejvíc zjednodušit. Při pátrání narazil na anglické CNC fórum, kde se dozvěděl základní informace o ovládání, programování, 3D kreslení anebo sestavení vlastního CNC (číslicově řízeného) obráběcího stroje. Odvážně se pustil za čerstvým snem, objednal potřebné díly a ve sklepě u rodičů si sestavil svoje první „céncéčko“.

1.Mulen CNC | Foto: archiv Carpathian guitars

Šokovaně podotýkám, že to vše dokázal Mulen bez hlubší znalosti angličtiny, pouze za pomoci google translátoru! Jasný důkaz, že kde je vůle, tam je i cesta. Mimochodem, tahle první mašina pořád pracuje ku spokojenosti modeláře z Prahy, kterému ji Mulen už dávno prodal. Do života mu totiž vrazila muzika a při broušení Metallicy nebo AC/DC ho napadlo využít nabyté zkušenosti s automatickým obráběním dřeva a postavit si pořádnou kytaru. Ta se podařila natolik, že ji od něho obratem vydyndal kolega z kapely. Tak si Mulen postavil další model – a znovu se objevil zájemce. Pak zase další... a historie se začala opakovat takovým způsobem (jeho vlastní kytaru vždycky někdo koupil), že se Mulen rozhodl zkusit kytary vyrábět na plný úvazek pod značkou Mulen guitars.

Postupně přibývaly další vylepšené CNC stroje, zkušenosti i vyrobené kytary. Mulen si postěžoval, že neexistují žádné ucelené informace o strojním obrábění dřeva (na rozdíl třeba od kovů), a tak musí nadšenci všechno objevovat metodou pokus/omyl. Každé dřevo má totiž jiné vlastnosti a opravdu nejde jenom něco nakreslit a pustit na to zuřivou frézu. Já to dobře znám z výroby keramonástrojů, kde magistr Pavlinec musel vyvinout fungující metody, jak tvrdou, ale zároveň křehkou keramiku zpracovat.

Naštěstí CNC komunita je otevřená a lidé mezi sebou informace bez problémů sdílí a navzájem si pomáhají. Mlácení prázdné slámy v diskuzích, jestli je využití CNC technologií v kytarařině správné nebo ne, mezitím suše vyřešila neviditelná ruka trhu a tyto stroje si běžně pořizují do svých dílen i jednotlivci (viz například Wolf Guitars). Jestli někdo dnes chce ztrácet čas ručním hrubováním materiálu, zřejmě si pak také umí říct o adekvátně vysoké ceny. Jiní kytaráři zas rádi výrobu optimalizují a svůj čas pak věnují především věcem, které stroje zatím nedokážou a lidská ruka, oko a zkušenosti jsou tam pořád nenahraditelné.

Mulen MG3

Z těchto průkopnických dob pochází moje variace na Stratocaster inspirovaná zajímavým nástrojem PRS DC3. Vždycky mě totiž vizuálně poněkud zneklidňoval šikmý kobylkový snímač na Stratech (pro jehož šikmost dnes už kromě tradice není reálný důvod), takže jsem uvítal, že slovutný Paul Reed Smith měl po půl dekádě odvahu tuto modlu vyklátit – i když samozřejmě nebyl úplně sám, za všechny vzpomeňme třeba ikonickou Brian May Red Special.

Mulen MG3 | Foto: archiv Carpathian guitars

Byla to pro mě nová zkušenost, protože jsme nástroj ladili nejdříve pomocí 3D modelování. Mohl jsem si vymýšlet různé detaily, které Mulen hned zachycoval ve výkresu. Chtěl jsem kytaru nelakovanou, takže jako povrchová úprava je použit pouze včelí vosk a nástroj je na dotek nádherně saténový. Nemám agresivní pot a nehrál jsem s ní live, takže to bylo realizovatelné. Nicméně s odstupem času tuto tradovanou pověst (že nelakované kytary hrajou líp) považuju spíš za legendu živenou menší dostupností takových nástrojů.

Snímače jsem zvolil GFS 1959 Vintage Wound Professional Series, z materiálů a technologií se blížící starým vintage kouskům – aspoň podle popisů na webu... Získal jsem výbornou stratovitou kytaru podle svých požadavků s dalšími vychytávkami, jako jsou dva zadní knoflíky na pás podle Tom Anderson Guitarworks (takže opřená kytara je mnohem stabilnější), tělo z voskované olše, krk s hmatníkem z jednoho kusu javoru s custom pozičními značkami.

Trochu jsme bojovali s tremolem – až na druhý pokus je tam kvalitnější německé ABM. Poznámka: Nekupujte levné čínské fejky mechanického hardwaru z ABS („asian butter steel“). Břit tremola byl okousaný už po pár hodinách hraní a zoufale to neladilo.

Mulen MM hybrid

Vymazlená custom zakázka pro velmi náročného zákazníka (Milanova učitele hry na kytaru), který hledal špičkový nástroj na míru, ale nebyl spokojený s vyzkoušenou domácí výrobou. Až když postupně obehrával víc a víc Mulen kytar, odhodlal se ještě jednou to zkusit a dodnes nelituje. Jeho drahý Musicman šel z domu chvíli po pořízení tohohle Telecasteru na steroidech.

Mulen MM hybrid | Foto: archiv Carpathian guitars

Mahagonové tělo s nádherným topem z očkovaného javoru, javorový krk s palisandrovým hmatníkem a vylepšeným vyztužením. Snímače DiMarzio doplněné piezo kobylkou Graphtech Ghost. Prý bezkonkurenčně nejsložitější zapojení, které kdy Mulen dělal. Ale jak je slyšet, vyplatilo se a vybíravý zákazník je spokojen se širokou škálou zvuků doplněnou přesvědčivým pódiovým zvukem akustické kytary.

Takže všechno bylo krásné a pozitivní, než přišel covid. Přestalo se hrát a přestaly také chodit objednávky. I kytaráři musí platit hypotéky, takže Milan musel chtě nechtě zavřít krám a několik let se živit stolařinou. K mému překvapení ji nazval nejnevděčnější prací pod sluncem. Hlavně tedy kvůli montážím na míru, které se díky pravidelně křivým stropům, zdem i podlahám dokáží změnit na noční můry plné neproplácených víceprací.

Naštěstí se objevili další společníci, kteří měli sen začat vyrábět kytary a měli mnoho dalších zajímavých plánů. Sehnali halu, ve které se momentálně o prostor dělí výroba kytar s ledkovými zrcadly a pro Milana začala nová éra. Protože už nebyl sám a také existuje americký Mullen (steel kytary), rozhodli se k přejmenování firmy na Carpathian guitars. Jedním ze základních poznávacích znamení bude totiž napříště masivní používání lokálních dřev z Karpat. K tomu také rozjeli e-shop s kytarovými díly TESLA strings, kam naskladnili velkou zásobu Gotoh dílů, protože jinak jsou čekací lhůty na tuto japonskou kvalitu v Evropě běžně mnoho měsíců.

Mulen Les Paul

Jednou z posledních mulenovek je tak osobní Milanův Les Paul, kterým si plnil svoje sny a lásku ke Guns N'Roses a Slashovi. Je to opravdu masivní kus znělé hmoty z ořechu s efektním topem z topolové kořenice.

Mulen Les Paul | Foto: archiv Carpathian guitars

Ořechový krk je proložen javorem, lemování je už z evropského vlnkovaného javoru, a decentně vyfrézovaná patka ulehčuje přístup do vyšších poloh. Hlava, o jejíž konečné podobě nechal Milan hlasovat fanoušky na facebooku, je zúžená pro rovnější vedení strun. Maximálně je spokojen s aktivními snímači Fishman Fluence Classic, které jsou velmi dynamické, a se třemi ekvalizačními módy, takže zvukové nuance jsou téměř nepřeberné. A samozřejmě nechybí osvědčený hardware Gotoh.

Carpathian guitars mají spoustu nápadů, se kterými mě během celého intenzivního dne průběžně seznamovali. Od již zmiňovaných karpatských dřev, kdy například horská třešeň je strom s dlouhým rovným kmenem poskytujícím spoustu krásného materiálu, přes topolové a jasanové kořenice, kaštan, švestku nebo břízu s nádhernou kresbou až třeba po jeřáb oskeruše, jedno z nejtvrdších evropských dřev vhodných na hmatníky. Připravované řady s dráždivými názvy jako Bathory, Čachtice, Carpathian woods nebo Vladicaster (asi nemusím napovídat jakého Draculu mají na mysli). Výrobu vlastních snímačů i kytarových elektronik. Velice mě zaujala přednáška o přírodních barvivech, jako je středověký černý duběnkový inkoust (Bathory Black), a už se vyloženě těším na odstín krvavá třešňově červená anebo jedovatě absintová zelená ! Připravují také videoseriál návodů pro kytaráře, který bude volně přístupný.

Takže kdo by si chtěl vyplnit sny třeba pomocí krásného lokálního dřeva, s důvěrou se obraťte na Carpathian guitars. Já už jsem s nimi začal připravovat jednu velikou divočinu...

Exkluzivní topolová kořenice | Foto: Archiv Carpathian guitars Polotovary | Foto: Archiv Carpathian guitars Polotovary | Foto: Archiv Carpathian guitars Individualizované vybrání patky | Foto: Archiv Carpathian guitars Levoruká teleanatomie | Foto: Archiv Carpathian guitars Banjo krk není problém | Foto: Archiv Carpathian guitars
Tagy Nástroje snů Carpathian guitars Mulen guitars

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Dr.Hyenik Orfanik
Multikytarista na experimentální cestě k netradičním zvukovým a stylovým souvislostem za pomoci všemožných nástrojů, technik i obskurních pomůcek... Dle magazínu Whiplash také hudební úchyl, tajuplný intelektuál s vizáží přerostlého Harryho Pottera, akustický Thordendal ze Vse…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY