Přejít k hlavnímu obsahu
Frank Deimel a Kora Jünger, tvůrci Deimel Guitarworks ve své dílně. | Foto: archiv Deimel Guiarworks
Frank Deimel a Kora Jünger, tvůrci Deimel Guitarworks ve své dílně. | Foto: archiv Deimel Guiarworks
Honza Hrbek -

Nástroje snů #6: Deimel Guitarworks

Inovace není snadná věc, tím spíš, pokud už jste zavedená firma a vaši fanoušci mají jasná očekávání. Můžete se snažit sebevíc a stejně to skončí haněním vašeho produktu a tím, že stáhnete ocásek a vrátíte se ke snaze napodobit to, co vás na začátku proslavilo. Své o tom ví Metallica, která se pokusila, pravda, poněkolikáté, upravit svůj zvuk na desce St. Anger, ale své o tom ví i značky jako Gibson. Dokud chrlí nástroje ve specifikaci oblíbených let '58 a '59, je klid. Ale chraň ho ruka páně, pokud se pokusí zařadit moderní prvek. Tady mají butikoví výrobci šanci – svou značku staví na očekávání vlastním, takže jim nic nebrání využít potenciál technologie naplno. A tuto šanci málokdo uchopil pevněji než Frank Deimel se svou značkou Deimel Guitarworks.

Někteří kytaráři staví na originálních tvarech, jiní zase na co nejklasičtějším podání již zavedených kytar. Nástroje značky Deimel si kráčí vlastní cestou. „Vždycky jsme se snažili vytvořit moderní designový základ, kde naši zákazníci mohou volně přemýšlet a vkládat svoje nároky, aby dostal svoji vysněnou kytaru, aniž bychom museli pokaždé vynalézat už vynalezené tvary, nebo se naopak přesně držet historické předlohy,“ říká Frank Deimel, který je společně s partnerkou Korou Jünger zodpovědný za směřování značky Deimel Guitarworks.

„Zbožňujeme zlaté časy elektrické kytary z 50. a 60. let, která dala vzniknout naprosté většině úspěšných designů a taky představila špičkovou kvalitu. Jako průmyslový inženýr respektuji historický význam i symbolickou hodnotu, kterou si s tradičními tvary spojujeme. Ale během dospívání v 80. a 90. letech jsem byl svědkem toho, že díky obrovskému úspěchu těch klasických tvarů se ty nástroje neměnily natolik, aby dál vyhovovaly kreativní stránce věci,“ dodává Frank.

Deimel Firestar z edice Artist, ilustrované Korou Jünger

Kreativní stránka věci

Jestliže Frank cítil, že umělcům chybí inovativní prvky, které by jim umožnily vyjádřit jejich myšlenky, pak se dá určitě říct, že se nápravy zhostil se vší vervou: „Myslím, že jakmile se jednou odtrhneš od toho úzkoprsého konceptu, do kterého byla kytara uvržena, a nahlédneš na ni znovu a trochu více konceptuálně, začne se z ní stávat něco jiného a my ji vnímáme více jako otevřené, interaktivní uživatelské prostředí. Najednou to věčné prodlévání ve skvělé minulosti začne nabírat obrysy nových obzorů. Stojíme na ramenou obrů, ale dáváme tomu možnost být smysluplný i dnes.“

Jeho nástroje poskytují snad všechny myslitelné způsoby ozvučení. Je libo piezzo snímač, který by umožnil dostat z elektrické kytary zvuk připomínající akustiku? „Ale samozřejmě,“ ozvalo by se ze sluchátka. Deimel nabízí rovnou dva – jeden v těle kytary, druhý v hlavě. Samostatné zapínání je samozřejmostí. Snímač za kobylkou, tolik oblíbený v nejrůznějších ambientních a shoegaze aplikacích, kde ve spojení s různými efekty plní snové plochy, je také v nabídce. A přidejte si Pickup LesLee, inovativní tremolo, zabudované přímo do kytary

„To, co určuje skvělý vintage zvuk, se měnit nesmí, ale to, co zvuk posouvá dál, k dosud neslyšenému tónu, dostane šanci zazářit. Snažíme se docílit stejné kvality signálu, jako v těch starých dobrých časech lampových rádií a analogových přístrojů, ale pokud vidíme příležitost tyto kvality spojit s jedinečným nebo inspirativním tónem, prozkoumáme je,“ vysvětluje Frank svůj postoj k inovacím s tím, že Pickup LesLee je dílem jeho kamaráda Pascala Stoffelse, se kterým Frank spolupracoval v Berlíně.

Současná podoba pak nemusí být posledním slovem ve vývoji tohoto efektu: „Skvělým příkladem dalšího zkoumání dalších možností je naše nejnovější kytara zvaná Spark. Protože snímač za kobylou poskytoval ve spojení s LesLee opravdu zábavné možnosti, říkali jsme si: co kdyby tu byla možnost si vybrat nějaký další zdroj, třeba piezzo, pružinovou jednotku reverbu přímo v kytaře nebo velké napnuté pružiny uvnitř těla? Vše si můžeš nastavit pomocí desetipolohového přepínače a výsledkem je předmíchaný signál, který putuje do LesLee jednotky na zpracování. Najednou je to hromada srandy,“ směje se Frank.

Od klasiky s anodizovaným pickguardem až po desetistrunné divokosti

Univerzál jménem Firestar

Deimel Guitarworks nabízí celou řadu kytar, vycházejících z gibsonovského double cutu Les Paul Jr., klasického single cutu Les Paul, fenderovského Thinline Telecasteru a dokonce i z offset basu. Největším tahákem je však bezesporu kytara s názvem Firestar. Hrdě přiznává inspiraci ikonickým Jazzmasterem, ale s jasným cílem, který nemá s bezduchým kopírováním nic společného. „Jedním z našich prvních nápadů, jak nabízet Deimel Firestar, bylo jako 'inspirující náčiní a zrcadlo vaší hudby',“ vysvětluje Frank.

„Společně s Korou jsme se rozhodli shrnout ty nejlepší nápady a vytvořit offset kytaru na základě myšlenky rozšiřování. Offset kytary už tak byly hlavním objektem zájmu nezávislých a alternativních kytaristů, kteří těžili z jejich cool faktoru, ale často jasně identifikovali všechny ty přepínače a funkce jako divné a zbytečné, převážně přelepené gafou nebo vymontované, aby si hráči nepořezali ruce o ostré knoflíky, stojící v cestě expresivní hře. Tak proč ten koncept nevyužít a neotočit celou myšlenku zpřístupnění nových zvuků přímo na kytaře zabudováním pár užitečných udělátek?“

Baskytara Firestar z edice Artist

Velkou výhodou volby tohoto základu je fakt, že na Firestaru nevypadají přepínače ani specifické potenciometry jako prvky „mimo“. Kytara tak může poskytovat všemožné nové funkce a stále vypadat jako reissue 60's kytary. Zároveň její nadčasové tvary snesou i trochu drsnější „makeover“, včetně pro Deimel typického využití barevného plexi pickguardu pro obnažení útrob kytary, úpravu na desetistrunnou variantu nebo zabudování všech možných snímačů a přepínačů, o kterých se zmiňujeme výše.

Estetickým vrcholem řady Firestar jsou bezpochyby Artist edice, které tvoří spoluautorka kytar Deimel Kora Jünger. I zde je jasná inspirace klasikou, koláže připomínající komiksový pop art Roye Lichtensteina se často vyjadřují k aktuálním problémům jako je rasismus nebo válka, tedy tématům, která zapadají i do doby před šedesáti lety... Inu, jak praví klasik: „Plus ça change, plus c'est la même chose“, neboli ve volném překladu: „Čím víc se věci mění, tím víc jsou stejné.“

Tagy Nástroje snů Deimel Guitarworks Frank Deimel Kora Jünger

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Honza Hrbek
Vždycky jsem miloval muziku. A živý nástroje.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY