Přejít k hlavnímu obsahu
Kamil Slezák -

Návrat legendy: Istanbul Mehmet Nostalgia Series

Bylo by zřejmě zbytečné představovat renomovanou tureckou firmu Istanbul Mehmet s téměř 30-ti letou tradicí. Je však nutno zmínit, že jako jeden z mála světových výrobců stále vychází z tradičních postupů výroby tureckých činelů. "Machines don't have ears" - tvrdí zakladatel firmy Mehmet Tamdeger, který své cenné zkušenosti získal v legendární firmě K Zildjian. Činely K Zildjian dotvářely zvuk světových jazzových bubeníků jako jsou Philly Jo Jones, Mel Lewis, Elvin Jones, Tony Williams, Art Blakey aj. Zároveň se staly jakousi normou "ideálního" zvuku. Dodnes jsou tyto nástroje vysoce ceněny a vyhledávány, zejména mezi jazzovými bubeníky.

Nostalgia Series vznikla jako vzpomínka na tyto legendární činely. Mehmet Tamdeger se snažil využít ve výrobě všechny své poznatky, aby se co nejvěrněji přiblížil zvukové charakteristice vintage činelů.
V sérii se vyrábí hi hat - 13“, 14“, 15“ , crash – 16“, 18“, ride ve verzi 50. a 70. léta - 20“, 21“, 22“, 24“ a Flat ride - 22“

Jelikož neustále hledám činely s podobnou charakteristikou zvuku jako mají staré turecké K Zildjian, velice mne potěšila možnost detailně otestovat některé kousky z této série. Vybral jsem si 15“ hi hat, 20“ ride ( 50. léta ), 22“ ride (70. léta ).

Hi hat 15“ - horní činel - medium thin, spodní – medium. Profil obou činelů je pložší, což dává hi hat nízké ladění. Povrch je klasicky soustružen ( traditional finish ) a precizně vytepán. Díky tomu má hi hat příjemě temný, teplý a zároveň dostatečně otevřený zvuk. Při sešlápnutí nohou zní hi hat kompaktně a šťavnatě.

22“ ride 70's ( 70. léta ) - má podobnou zvukovou charakteristiku jako hi hat. Patří do skupiny tenších činelů s přívlastkem temný. V ladění je níže položený s menším průměrem "bellu" (pupku). Při hře hlavičkou nabízí čitelný teplý dřevitý zvuk. Po úderu přes hranu zní velmi měkce a temně (připomíná Zildjian Constantinople Briana Blada). Ride 70's je díky své zvukové charakteristice velmi universální. Vedle jazzového comba barevně funguje i v big bandu nebo v moderní akustické hudbě.

20“ ride 50's ( 50. léta ) - činely s tímto označením mají profil ve tvaru deštníku s větším průměrem "bellu". Stejně tak jako hi hat a ride (70. léta) , vykazuje 20“ ride vysokou kvalitu povrchového zpracování. Díky svému profilu je laděný spíše výše. Ve zvuku temný, ale ve srovnání s 22“ ridem ( 70. léta ) zní 20“ subtilněji s menším spektrem spodních frekvencí.

Činely z řady 50's jsou více tradiční a orientované spíše na jazzové hraní - be bop, swing, big band. Opravdový zvuk 50' let. 20“ ride se mi osvědčil jako crash ride na levé straně.

Závěrem

Testovaný set ze série Nostalgia si mne opravdu získal. Jedná se hlavně o velmi muzikální činely, které v sobě nesou atributy starých K Zildjian. Jejich široké spektrum barev je velmi inspirativní. Tento malý set momentálně používám na veškeré koncerty a natáčení. Hráčům, kteří hledají kvalitní činely pro barevné a dynamické hraní, vřele doporučuji.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY