Nebojte se natáčet s producentem
S klukama z naší kapely WxP jsme věděli, že chceme natočit nové CD. Přemýšleli jsme, jak se posunout o něco dál a napadlo nás zkusit oslovit nějakého producenta. Zamluvili jsme si na jeden den studio a natočili tři písničky na připravované album jako demo, které jsme měli v plánu producentovi poslat. Díky různým doporučením jsme se dostali k Martinu Horáčkovi ze soundcode.cz. Jak to dopadlo?
Poslali jsme mu „demáče“ a čekali na odpověď. Martin odepsal, že se mu naše tvorba líbí, navrhnul podmínky naší budoucí spolupráce a pozval nás k němu do studia na první schůzku. Tam jsme se seznámili a vzájemně si představili ideu, s kterou bychom do této spolupráce chtěli jít. Když jsme si plácli na to, že spolu desku natočíme, následovalo několik setkání, kdy jsme společně pracovali na tvorbě a přípravě na nahrávání. Po celou tu dobu jsme vlastně my sami zjišťovali, v čem je pro nás práce producenta tak přínosná.
Písně jsme si rozebírali v podstatě na „atomy“, které jsme následně společně dávali dohromady tak, aby to dávalo smysl. Zároveň jsme také řešili způsob celého nahrávání. Nabízelo se nám několik variant, my jsme se nakonec rozhodli pro levnější, ale v podstatě náročnější. Znamenalo to pro nás nejenom to, že se budeme muset písničky „nadrtit“, ale také budeme muset už ve zkušebně najít všechny zvuky (především kytar a synťáků), protože jsme chtěli všechny nástroje nahrát živě a postaru, bez zbytečného opravování. Také jsme chtěli na albu dosáhnout určité „živosti“ a „syrovosti“, což bylo součástí této varianty.
Při posledním soustředění jsme si na jeden mikrofon nahráli všechny písničky jako podklady, které nám šly ve studiu do uší. Nakonec ještě Martin připravil „sešny“ (připravené soubory v nahrávacím programu) s klikem a podkladem, do kterých se ve studiu ihned mohlo nahrávat.
Díky tomu, že jsme měli jasnou představu o zvuku, aranžích a celkové stavbě písní, proběhlo nahrávání bez problémů. Všechny nástroje jsme stihli nahrát za 4 dny, včetně dodělávek a perkusí. Martin nás vzal do studia 3bees v Jinočanech u Prahy. Zpěv se potom natáčel v Chlístovicích u Martina, kde nás netlačil čas a my se mohli plně soustředit na práci. Tady také probíhala víc jak dvouměsíční Martinova postprodukce, která určila sound našeho alba.
Při natáčení naší třetí desky měl producent nezastupitelnou roli ať už šlo o tvorbu písní nebo podporu a dodávání nutné energie při samotném nahrávání. Nakonec bych dodal, že si kapela s producentem také musí sednou lidsky, což se v našem případě povedlo a celá ta práce byla pro nás jeden velkej příběh.
Pokud bychom to měli shrnout, tak pro nás byl producent důležitý především tím, že má na svědomí zvuk desky, čili veškerou postprodukci kromě finálního masteringu. Dále to, že když jsme si už moc ulítli, tak nás trochu brzdil. A naopak občas, když jsme si nebyli jistí, dodal nám odvahu a nakopnul nás. Ve studiu z nás pak dostal maximum.
Při tvorbě písní, když už jsme nevěděli jak dál, přinesl řešení nebo nás prostě jenom nasměroval. Díky tomu se všechny skladby ucelili a deska působí, alespoň podle nás, komplexním dojmem. V neposlední řadě jsou to také kontakty a komunikace s lidmi ve studiu, díky čemuž se my sami můžeme soustředit pouze na hudbu. Jaké zkušenosti s producenty máte vy?
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.