Nejvíc práce na mixu jsem udělal ve vlaku při dojíždění na zkoušky
Můj nový singl Ruined a Name pojednává o pocitu, když se vám něčí jméno vryje do hlavy natolik, že ho vidíte všude, kam jdete. Je o obsesi, reflexi partnerského vztahu a mého počínání v něm. Píseň je plná melodických kytarových riffů, měnících se v silné údery zkresleného hraní. Ty ve spojení s osamělým vokálem procházejí celou obloukovitou stavbou písně až k drsnému vyvrcholení.
Píseň, která je zosobněním vztahu s krušným koncem, jsem napsal už při studiu na střední škole. Tehdy jsem ale ještě neměl emoční ani uměleckou kapacitu na to ji zrealizovat a vůbec vydat. Teď už jsem trochu starší. Je mně dvacet a dokážu se zpětně ohlédnout a bez výčitek ji vydat ven.
Ze začátku jsem si neustále broukal ten kytarový riff, co je slyšet na začátku nahrávky. Okolo něj jsem to celé postavil. Tehdy jsem se z něčeho neúspěšně snažil dostat – a nápad přišel při scrollování dating appkou. Narazil jsem tam na stejné jméno, jako měla osoba z mého života. Bylo mi úzko. A tak jsem dostal ten nápad „You ruined a name for me“. Pak už jsem si jen vylil srdíčko...
Celou písničku jsem nahrál společně s Janem Dluhošem (bicí) a Štěpánem Janečkem (sólová kytara) přes iPad v aplikaci GarageBand. Živě se nahrávaly jen kytary, jinak všechno přes nástroje v aplikaci. To mě trošku mrzelo, ale nemohli jsme si dovolit čas ve studiu. Současně to ale podtrhuje to, že dneska jako začínající umělci nepotřebujeme všelijaké vymoženosti. Stačí se jen zavřít do pokoje s tabletem a s projektem si pořádně pohrát.
Nahrávání probíhalo v mém studentském pokojíku a během zkoušek s kapelou v garáži našeho bubeníka. Pamatuju si, že kytary a vokál jsme nahrávali po pár drincích na několikahodinové zkoušce. Na vokál, která na nahrávce taky můžete slyšet, zbyl časově jen jeden pokus. Je v něm mnoho frustrací z poslední doby, funguje to pro mě jako filtr. Ten pokus určitě není perfektní, ale to je možná dobře.
Největší srandou bylo hledání toho správného zvuku sólové kytary. To jsme si se Štěpánem vyměňovali sluchátka, když nahrával – a říkali si: „Joooo, tenhle zvuk je crazy, tenhle tam nesedí.“ Přišlo mi to spíš jako obyčejná zkouška, kde spolu klasicky hrajeme a kecáme. To je kouzlo nahrávání bez časového presu studia.
Nejvíc práce na mixu jsem udělal ve vlaku při dojíždění na zkoušky s obyčejnými bluetooth sluchátky. Určitě to není dokonalé. Vnímám to ale tak, že než si všechno schovávat v šuplíku, je smysluplnější udělat to nejlepší, co v danou chvíli zvládnete. A postupně se zlepšovat.
Co singlu Ruined a Name říkáte? Myslím, že tvorby z tohoto žánru na české scéně stále není dost. Těším se na vaši zpětnou vazbu, ať už bude jakákoliv.
Jak jste svůj poslední singl nahrávali vy? Podělte se s námi v komentářích nebo napište na redakce@frontman.cz.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.