Přejít k hlavnímu obsahu
Máme rádi příjemné studiové prostředí, útulno a pohodu. Proto jsme si vytvořili vlastní domácí studio | Foto: Cruel Company
Máme rádi příjemné studiové prostředí, útulno a pohodu. Proto jsme si vytvořili vlastní domácí studio | Foto: Cruel Company
Ivan Číhal -

Než skončí lockdown, chtěli bychom být nachystaní na živé hraní

Jako kapela jsme se rozhodli, že půjdeme tou těžší cestou. Je to cesta poznání. To znamená, že si zkusíme projít každou etapou vývoje kapely na vlastní pěst. Netlačí nás žádná smlouva, čas a zkrátka nejsme přemotivovaní „slávou a pěnězma“, a to se pak samozřejmě odráží na fungování a náladě celé kapely. Před Cruel Co. jsme byli členy kapel, které se snažili o úspěch za každou cenu, ale jak to tak bývá, když něco postavíte na výsledku, a ne na cestě za výsledkem, většinou ani nevyjedete ze základního tábora.

Pojďme tedy od začátku. Jak s Cruel Company děláme hudbu? Většinou sedíme u počítače s kytarou, midi kontrolerem a mikrofonem. To je naše základní výzbroj. Přímo postupem se asi zabývat nebudeme, ten má každá kapela jedinečný a všechny stejný zároveň. My se budeme bavit o věcech kolem. O věcech který ten proces ovlivňují.

Produkce –⁠ tady jsme sami za sebe. Ono je vždycky lepší pracovat s někým externím (to budu tvrdit vždycky), ale v našem případě jsme tak typově rozdílní, že kdyby v tom procesu byl ještě někdo další, nejspíš by to prostě bylo moc názorů najednou. Docela u nás funguje pragmatismus, pracujeme na potlačení ega a „prostě to tak bude“ názorů. Protože všem nám přece jde o to, aby skladba zněla co nejlépe. A co je dobré pro kapelu, je dobré i pro mě.

Máme rádi příjemné studiové prostředí, útulno a pohodu. Proto jsme se rozhodli, že si vytvoříme vlastní domácí studio takové kvality, že budeme schopni produkovat hudbu na lepší úrovni než je „obývákové demo“. Řekli jsme si, že půjdeme ještě dál a začali řešit prostorovou akustiku studia. A tak jsme si vytvořili unikátní zvukový absorber, natolik nás to nadchlo, že založíme malou firmu a budeme schopni nabídnout pomoc s akustikou i ostatním nadšencům. Protože to je jeden z velmi důležitých faktorů spolu se studiovýma monitorama a zvukovkou při další fázi, a to je mix a následně mastering.

Mix, to je kapitola sama o sobě, to je velké umění. K tomuto přistupujeme velmi opatrně, s pokorou, ale obrovským zápalem. Mixem můžeme převyprávět písničku na několik způsobů. Tady je důležité nebýt líný a skutečně pracovat na každém detailu. K čemu bude když strávíme x hodin na produkci skladby a ve finále uslyšíte jen polovinu nápadů? K čemu všechen ten čas, když nahrávka nebude dostatečně tlačit a bude působit nudně.

A královská disciplína – ⁠mastering. Co k tomu dodat, buď to celé pohřbíme nebo to pozvedneme nad hlavu jako Rocky svůj pohár. Opět se snažíme, aby nám neuteklo žádné obecné pravidlo, a abychom splnili veškerá zvuková nařízení.

Všechno to fakt trvá, chceme dosáhnout nějaké úrovně. Ještě potrvá, než se budeme rovnat skutečným mistrům ještě potrvá, ale věříme, že jsme na správné cestě.

Cruel Company

Paráda, máme skladbu, co dál? Řešíme nějaký vizuál, řešíme videoklip a PR kapely. Pojďme tedy pěkně postupně. Měli jsme hotovou Lávu jako skladbu, od textu se začali nabalovat nápady na videoklip, který musel být velmi levný a chytře řešený, musel splnit nějaká očekávání, a to aby to divák dokoukal a odnesl si z nějakou myšlenku a možná i husí kůži. Sešli jsme se s produkční společností Craft Lab, kameramanem Richardem Stieblerem a dali do kupy něco, na co jsme teď s odstupem času pyšní, protože poměr cena-výkon je nad naše očekávání. Co je ale nejdůležitější, aby videoklip působil velmi věrně a upřímně! Protože to je kámen úrazu spousty kapel.

Z vizuálu videoklipu se pak stal vizuál pro sociální média. Snažili jsme se mít vše připravené, udělali jsme si plán, kdy a jaký příspěvek půjde ven, kolik toho odhalíme. To pro nás bylo moc důležité, protože jsme si chtěli trochu pohrát s faktorem očekávání.

V plánu teď máme vydávat skladby a videoklipy, jak to jen to půjde. Nelpíme na formátu alba, takže od nás můžete čekat spíš singly. U každé vydané skladby si exportujeme STEM tracky, které budeme používat při živém hraní. Než skončí lockdown, chtěli bychom být nachystaní na živé hraní a zatraceně moc se na to těšíme. Čeká nás ještě hodně práce. Jen s hudbou se totiž nespokojíme, na živé hraní chceme mít nachystaná i světla a videoprojekce tak dobře, jak jen nám to náš důvtip a finance dovolí. Zkrátka si chceme pohrát z každým aspektem. Je to přece neuvěřitelná multižánrová zábava a koníček neomezených možností.

Jak ke tvorbě svých skladeb přistupujete vy? Podělte se s námi a napište na redakce@frontman.cz

Tagy komunita Cruel Company

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Ivan Číhal
van the Cruel.   Baví mě tvořit. Nic víc v tom nehledej.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY