Novinka Sharon Van Etten vypovídá o dnešní nejisté době
Ani nástup koronavirové epidemie nezastavil kreativní sopku Sharon Van Etten. Komplikovanou dobu zpracovala z pozice ženy, matky i partnerky do sebevědomé, přesto obavami naplněné šesté řadové desky We've Been Going About This All Wrong. A kvalitativní laťku stále drží nasazenou proklatě vysoko.
„Netuším, jak tohle celé skončí“, zpívá americká písničkářka Sharon Van Etten ve skladbě Stay, která uzavírá pátou řadovou desku Remind Me Tomorrow. Moc dobře věděla, že její tělesná schránka, poháněná nadprůměrným množstvím kreativní energie, ji může zavést do rozličných míst. Mladá maminka, která mateřství na desce proměnila v elektronikou napájený stroj na pozitivní energii, nakonec těsně před začátkem koronavirové pandemie přesídlila s rodinou z milovaného New Yorku do Los Angeles, kde si poprvé nechala postavit své vlastní nahrávací studio.
Jak prozíravé, můžeme dnes říct – když navíc víme, že Sharon svá hnutí mysli proměňuje v nové a nové písničky. Není divu, že během lockdownu začala doslova chrlit nový materiál na všechny strany. Jako basačka se připojila k posmrtnému koncertu Fountains Of Wayne (baskytarista Adam Schlesinger byl v roce 2020 jednou z prvních obětí covidu), postupně představila své předělávky skladeb Elvise Costella, The Beach Boys, Daniela Johnstona nebo Yoko Ono, vydala jeden z nejmrazivějších vánočních singlů všech dob, nahrála v audio podobě své memoáry, s Angel Olsen natočila duet Like I Used To a připravila k 10. výročí vydání opulentní verzi svého druhého alba Epic obohacenou o extra disk s covery skladeb například od Courtney Barnett, Lucindy Williams nebo Fiony Apple.
O tom, že se chystá vydání nové desky, napověděl fanouškům elektronicky novovlnný singl Porta, který se nesl v energicky pozitivním duchu minulé desky. Málokdo tušil, že následující deska We've Been Going About This All Wrong se od svého předchůdce tak výrazně odchýlí.
Zatímco minulé album tématicky zachycovalo těžce vybojovanou partnerskou stabilitou podpořenou čerstvým mateřstvím, letošní novinka i skrze přemety posledních dvou let zkoumá spíše témata strachu a klade si otázky, co můžeme a nemůžeme ovlivnit a co znamená být člověkem ve světě, který je nečekaně narušen.
Něžnou skladbu Home To Me věnovala svému synovi, Come Back zase odráží touhu vrátit se k pohodě partnerského vztahu. Baladická Born je pak zkoumáním sebe sama. Podstaty, která zůstane, když všechny ostatní nálepky – matka, partnerka, přítelkyně – jsou odstraněny.
Mimo úzký rodinný kruh částečně vystupuje klipová Mistakes s valivou rytmikou, která je oslavou chyb, které děláme, a díky kterým často získáme víc, než kdybychom vším prošli bez ztráty květinky.
Šestá řadová deska Sharon Van Etten je přes všechna tato témata deskou obsahově suverénní, jejímž základním znakem je odhodlání.
Co na desce jako hudebníci oceníte?
Domácí studio dalo možnost Sharon nejen v krátké době natočit základy třiceti nových skladeb, ale v osobě jeho tvůrce, Daniela Knowlese, také významného parťáka pro tvorbu nové desky. Knowles na desce zachoval silný vklad elektroniky, ale zároveň znovu vrátil do hry akustické nástroje.
Úvodní Darkness Fades i ztišená Darkish dělá z Van Etten za doprovodu akustické kytary i díky výraznému, protahovanému vokálu ženskou alternativu Thoma Yorka. Headspace je postavena na postpunkově vytažené lince baskytary, zatímco klouzavé elektronické kytary v závěrečné Far Away mohou připomenout zasněné Cocteau Twins kdesi mezi nebem a světly Las Vegas.
Sama autorka v promo materiálech přiznává, že se snažila svůj hlasový projev maximálně kultivovat. Co si budeme povídat, pryč jsou doby, kdy se mladá zpěvačka za submisivního doprovodu akustické kytary vokálně držela zpátky. Dnes si odvážně ordinuje klenuté melodie a v Come Back se blíží suverénnímu výrazu Marissy Nadler nebo Jescy Hoop.
Narozdíl od předchozích alb nepředložila Van Etten fanouškům před vydáním desky žádný signální singl. „Deset písní, které letošní novinka obsahuje, tvoří nedílný celek. Ten vypráví rozvitý příběh o naději, ztrátách, touze a odolnosti,“ prozradila ještě před vydáním desky autorka. A má pravdu. Kompaktnost je další ctností alba, které potvrzuje už před třemi lety zjevnou skutečnost, že z širokého zástupu písničkářek severoamerického kontinentu je Van Etten v současné době jedním z nejzajímavějších hlasů. Kolekce We've Been Going About This All Wrong toto sebevědomé prohlášení pouze potvrzuje.
Sharon Van Etten – We've Been Going About This All Wrong
Jagjaguwar/PIAS, 2022, 39:20
85 %
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.