Přejít k hlavnímu obsahu
Leon -

Novinky, které byste jako muzikanti v lednu 2022 neměli minout

Hrajete na basu, bicí, klávesy nebo působíte jako DJ, zpíváte, případně zvučíte nebo jste studioví nadšenci? Právě pro vás je každé třetí pondělí v měsíci určený rychlý přehled gearu – novinek, jež se v daném či nejbližším období objeví na trhu a neměli byste je minout. Kytaristům a kytaristkám věnujeme obdobně koncipovaný článek vždy první pondělí v měsíci. S některými z představených novinek vás ještě podrobněji seznámíme v dalších příspěvcích.

Baskytara

Godin A4 a A5 Ultra Fretless – elektroakustické bezpražcové basy ve čtyř a pětistrunném provedení se po letech vracejí do produktového katalogu montrealské značky. Korpus z kanadské lípy s dvojicí rezonančních komor doplňuje smrkový top, javorový krk je kombinován s hmatníkem ze směsi Richlite o radiusu 12. Ořech Graphtech je široký 38.1 mm, respektive 46.4 mm v případě „pětky“, na hlavici ve stylu původního Precisionu 1951 najdeme ladicí strojky s převodovým poměrem 20:1 a integrován je duální systém tvořený kobylkovými a piezo snímači LR Baggs a magnetickým single-coilem Lace Senzor.

Ashdown John Myung Double Drive – signovaný zkreslovací pedál basisty z progmetalových Dream Theater nabízí dvoukanálovou koncepci, první, decentněji znějící sekce Drive 1 je osazena ovladači Gain, Loud a Tone, zatímco kanál Drive 2 s potenciometry Grit a Burn  přináší podle slov výrobce hřejivý tón s optimálně posazenými frekvencemi. Design ozvláštňuje dvojice podsvícených VU meterů a kromě jackových konektorů je efekt vybaven i linkovým a XLR výstupem, napojeným transformátorem oddělený DI obvod s přepínačem uzemnění.

„Po rozhovoru s Johnovým technikem Maddim jsme získali představu o tom, co je potřeba, aby se výsledek dobře pojil s jeho zesilovači a nástroji. Music Man Bongo má zcela unikátní tón a jeho signovaná šestistrunka zní a hraje jako nic jiného. Basové zkreslení vyžaduje silnější strukturu gainu, aby bylo možné reprodukovat obrovský rozsah frekvencí,“ přiblížil evoluci overdrivu jeden z designerů Ashdownu.

Dunlop Cry Baby JCT95 Justin Chancellor – basový wah pedál navržený pro člena kapely Tool, obsahující také fuzz a další frekvenční filtraci. Kombinací těchto sekcí lze vytvářet širokou škálu zvuků počínaje klasickým wah rejstříkem přes hladké tóny, evokující sound syntezátoru, až po agresivně znějící sweeping s výrazným zkreslením obvodu částečně převzatého z blíže nespecifikovaného britského vintage fuzzu.

U kvákadla najdeme režimy Standard a U.K. Filter, přičemž druhý z nich využívá vlastní polovodičový obvod navržený podle obálkové custom filtrace tónového ovladače na Justinově vlastním nástroji. Hlavní pedál se pomocí pružiny automaticky vrací do základní polohy, zmíněné mody se samostatnými parametry Volume a Q jsou voleny footswitchem Wah Select a okruh je postaven na červené cívce Fasel. Multifunkční JCT95 je dostupný za cca 300 dolarů.

Markbass Little Mark IV – zesilovače a komba italské značky, která do této edice zařadila hlavy Little Mark IV a Little Mark IV 300, jimž nyní sekundují komba CMD Little Mark IV zastoupená verzemi Mini CMD 121P IV, Mini CMD 151P IV, CMD 102P IV, CMD 121H IV a CMD Ninja 102P - 500 IV. Série komb jsou vybavena stejným jednokanálovým zesilovačem Little Mark IV o výkonu půl kilowattu, takže jejich zvukové vlastnosti se budou lišit především díky rozdílnému počtu či typu reproduktorů a na to navázanými rozměry kabinetu.

Nabídka komb CMD Little Mark IV startuje nejmenším modelem Mini CMD 121P IV s jedním 12palcovým reproduktorem a jednopalcovým výškovým piezo tweeterem. Verze Mini CMD 151P IV je vybavena 15palcovým reproduktorem plus tweeterem. Varianty CMD 102P IV a CMD Ninja 102P 500 IV disponují dvojicí desetipalcových měničů, zatímco CMD 121H IV má 12palcový reproduktor s výškovým tweeterem a hornou. Ceny se pohybují v rozmezí 800 až 1000 eur podle modelu.

Ashdown Interstellar-600 Guy Pratt – basová hlava postavená podle specifikací hráče, jenž se podílel na albech Pink Floyd, Madonny, Michaela Jacksona, Iggyho Popa atd. Novinka vychází z Prattova custom aparátu Ashdown ABM-900 a nabízí přepracovanou ekvalizační sekci, elektronkové zkreslení, kompresor a koncový stupeň s masivním výkonem 600 W RMS při impedanci 4 ohmy. Kromě standardní konektivity je zadní panel vybaven i speciálním vstupem, primárně určeným pro Prattův často používaný analogový pedálový syntezátor Moog Taurus. Výrobce si model cení na cca 1100 liber.

Klávesy

Studiologic Numa X Piano – série digitálních pian, zahrnující modely Numa X Piano 73 / 88 s inovovanou kladívkovou klaviaturou Fatar TP/110 opatřenou funkcí aftertouch a luxusní provedení Numa X Piano GT vybavené kladívkovou dřevěnou klaviaturou Fatar TP/400 Wood s 88 klávesami. Zvuk akustických pian je dosahován pomocí spektrální interpolace, zatímco vzorky elektrických či hybridních nástrojů byly vytvářeny metodou fyzikálního modelingu.

Všechny varianty jsou vybaveny novým enginem, čtveřicí zón snadno přiřaditelných k interním zvukům nebo externímu MIDI, čtyřstopým digitálním mixerem, modem Zoom s barevně adaptivními encodery nebo osmi insertovými a master efekty. Přichystány jsou více než dvě stovky zvuků organizovaných do kategorií Acoustic a Electric Pianos, Keyboards, Bass, Guitars, Organs, Synthesizers, Orchestral atd., kromě standardní konektivity či zmíněného MIDI zde najdeme i mikrofonní vstup a na USB port je napojena zvuková karta 4 x in / 2 x out.

Moog Animoog Z –  aplikace Animoog se po deseti letech vrací v podobě modernizované verze Animoog Z, podporující platformy iOS / macOS a přidává řadu nových funkcí, včetně roviny Z implementované do X/Y padu, což tomuto softwarovému nástroji dodává mnohem rozsáhlejší možnosti tvarování zvuků a také jejich dynamického projevu. „Zetko“ je postaveno na enginu anizotropního syntezátoru ASE, kombinujícího vektorovou a wavetable syntézu, a výrobce do architektury zakomponoval i rozhraní Orbs, které animovanou formou zobrazuje průběh ASE.

V Animoogu Z je k dispozici režim Wave Cube, představující v podstatě trojrozměrný prostor, v němž se zvolené zvuky vzájemně prolínají, na rozdíl od předchozí varianty lze vytvářet vlastní timbres a v přidruženém editoru využít až 16 souborů. Nechybí možnost importu signálu přes mikrofonní vstup, připraveny jsou tři DAHDSR obálky, každá s návazností na sekce Amp, Filter, Modulation se smyčkami či synchronizací, tři LFO, modulační matice s 10 sloty nebo efektová jednotka obsahující např. Arpeggiator, Filter, Thick, Delay a Looper. Základní verze Animoogu Z je volně ke stažení na App Store, neomezený přístup ke všem parametrům vyjde na 9.99 dolarů.

Bicí

Tama TTK5S – tréninkový bicí kit s unikátní konstrukcí, který nefunguje na bázi triggeringu, takže nevyžaduje centrální modul ani externí ozvučovací systém. Tišší, ale stále dostatečně silný a čitelný projev, potřebnou dynamickou odezvu a herní feeling téměř shodný s klasickou akustickou soupravou, je dosahován pomocí speciálně vyvinutých vícevrstvých padů a ve srovnání s elektrickými sety hlubších korpusů jednotlivých bubnů.

Pětimístnou sestavu tvoří šestipalcový basový pad, desetipalcový snare TT AAD, dva tomy o průměrech 8 a 8.5 palců s montážními svorkami a devítipalcový floor tom se svorkou, ramenem a L-tyčí. Nechybí stojan sloužící k uchycení trojice tomů, jenž je vybaven nohami Space Save Tripod Legs, poskytujícími stabilní základnu a zároveň šetřícími místo, takže soupravu lze postavit i v menší místnosti.

Cena setu Tama TTK5S True Touch Training kit byla nastavena okolo hranice 600 dolarů. Za cca 500 dolarů lze pořídit i kompaktnější čtyřmístné provedení TTK4S bez osmipalcového tomu, a jako základ může posloužit jednoduchá sada TTK2S, tvořená pouze basovým padem a bubínkem.

Tama LTD S.L.P. G-Bubinga LGB146NQB – návrat populárního bubínku, jenž se na trhu poprvé objevil před deseti lety a příznivci značky si jej vyžádali zpět. Deset milimetrů silné stěny těla jsou lepeny z dvanácti vrstev africké bubingy, potažené vnějším plátem stejného dřeva s výraznou obláčkovou kresbou, což tomuto snare dodává kromě hřejivého plného tónu s dominantními středy také luxusní vzhled.

Snare o rozměrech 14 x 6 palců je osazen hardwarem v elegantní úpravě Black Nickel, sestávajícím z třikrát ohýbaných ocelových ráfků Mighty Hoop (2.3 mm), mušlí typu Starclassic, osvědčeného struníku Starclassic CSS s dvacati rezonančními pružinami MS20SN14S a mechaniky Starclassic Linear-Drive Strainer & Butt. Model v nadčasovém transparentním laku Natural Quilted Bubinga je k dispozici za cca 500 dolarů.

DJ

Numark HF-175 – nová profesionální DJ sluchátka z produkce americké společnosti vyrábějící prémiové DJ vybavení. HF-175 nabízí moderní design s lehkou, odolnou konstrukcí s ocelovým skeletem, silný výkon, kožené náušníky a otočné mušle pro poslech jedním uchem. Uzavřený dynamický model využívá drivery o průměru 40 mm s neodymovým magnetem, frekvenční odezva je dána rozmezím 15 Hz až 22 kHz, citlivost se pohybuje na hranici 95 dB (+- 3 dB), max. výkon dosahuje úrovně 400 mW a impedance činí 32 ohmů. V ceně necelých 1000 Kč je zahrnut audio kabel o délce 3 m a adapter 1/4" TRS.

Numark Mixstream PRO – špičkový duální standalone systém, představující komplexní řešení pro DJs hledající kvalitní all-in-one nástroj, který zvládne veškerou práci bez nutnosti připojení k počítači. Novinka, osazená mixovací jednotkou, efektovou sekcí, sedmipalcovým multidotykovým LCD HD displejem, speciálně vyvinutým OS enginem a integrovaným zesilovačem s reproduktory, umožňuje prostřednictvím Wi-Fi také online streaming (Tidal, Beatport LINK, Beatsource LINK, Soundcloud Go+, Dropbox cloud).

Samozřejmostí je přehrávání tracků z USB flash pamětí (2 x USB port), slot pro SD kartu, mikrofonní vstup, dvojice sluchátkových konektorů, hlavní XLR a RCA výstupy, konektivita s Ableton Link!, pitch fader s volitelným rozsahem (4, 8, 10, 20, 50, 100 %), šestipalcový scratching s funkcí Smart a v neposlední řadě také inteligentní SLC ovládání světelného parku (Philips Hue / DMX). Model o rozměrech 566 x 284 x 74 mm a hmotnosti 3.68 kg by měl být na českém trhu dostupný za cenu cca 15300 Kč.

Studio

Apogee Clearmountain's Phases – softwarová reinkarnace raritních vintage modulů MXR Auto Flanger a Auto Phaser navazuje na plug-iny Clearmountain's Domain a Clearmountain's Spaces. Nová verze vznikala opět ve spolupráci týmu Apogee s legendárním zvukovým inženýrem Bobem Clearmountainem a držitelem mnoha ocenění, jenž je podepsán pod celou řadou úspěšných alb kapel Toto, The Rolling Stones, Bon Jovi, Bruce Springsteena, Bryana Adamse, Paula McCartneye, Davida Bowieho, Simple Minds, The Who atd.

Modulační plug-iny s fotorealistickým patinovaným grafickým rozhraním přidávají k autentickému soundu hardwarových předloh několik nových funkcí. Kromě manuálního a oscilátorového ovládání sweepu phaseru a flangeru lze nastavovat množství zpětné vazby, fázi LFO, polaritu a high-pass filtr. Obě jednotky je možno navíc použít v paralelním či sériovém zapojení a instalované presety vytvořené Bobem Clearmountainem obsahují např. rejstříky inspirované efektovaným zvukem bubnů Johna Bonhama ve skladbě Kashmir, vokálem Davida Bowieho v songu China Girl nebo phaserem okořeněnými kytarovými party Jimiho Hendrixe. Apogee Clearmountain's Phases je dostupný za 149 dolarů.

Zoom R20 – kompaktní mixer a rekordér se 16 stopami, z nichž osm lze nahrávat současně, vestavěnými efekty, barevným dotykovým displejem o úhlopříčce 4.3 palce a možností editace ve stylu DAW. Dva z osmi vstupních kanálů disponují kombinovanými konektory XLR/jack a zbylých šest větví je vybaveno XLR vstupy, přičemž u kanálů 5 až 8 lze aktivovat fantomové napájení pro kondenzátorové mikrofony.

U prvního vstupu nechybí přepínání vysokoimpedančního modu vhodného k záznamu kytary a každá větev má vlastní gain, tlačítko Rec a tahový fader úrovně. Vestavěná zvuková USB-C karta nabídne v kombinaci s počítači založenými na platformách Windows / Mac celkem 8 vstupů a 4 výstupy a přikoupit lze Bluetooth modul Zoom BTA-1. Připravena je efektová sekce nebo rytmická jednotka s různými smyčkami a pult dostal dokonce i chromatickou ladičku a modeling kytarových aparátů, což se v některých momentech může ukázat jako velmi praktické řešení.

Strymon StarLab – eurorackový high-tech modul renomované americké firmy, která se doposud věnovala téměř výhradně vývoji a výrobě kytarových pedálů. StarLab je sice primárně koncipován jako multiefekt obsahující reverb, delay a modulace, ale díky strunné syntéze může fungovat také jako nástroj, jenž je pomocí systému na bázi syntézy Karplus-Strong schopen několika způsoby rozvibrovat virtuální struny a vytvářet tak originálně znějící zvukové struktury.

Kromě trojice reverbů (Sparse, Dense, Diffuse), dozvuku, chorusu, flangeru a příbuzných modulačních efektů, doplněných tap tempem a synchronizací, je k dispozici čtyřpólový 24dB/okt low-pass filtr s proměnlivou rezonancí, nastavitelný Shimmer pro dodatečný výškový posun dozvuku (+/- 1 okt), Glimmer pro dynamické vylepšení harmonických složek nebo funkce Infinite, která „zmrazí“ vstupní signál před reverbovým obvodem. Nechybí stereofonní vstupy a rozsáhlé CV ovládání, nezávislé nastavení úrovní cest Wet a Dry, přístup ke čtyřem presetům, USB port apod. evropská cena se pohybuje okolo 670 eur.

Spitfire Aperture: The Stack – software určený pro hudební experimentátory obsahuje presety různých synthů, včetně raritnějších modelů Analogue Solutions Colossus, Black Corporation Deckard's Dreams, Rolandů řady Juno-06, Sequential Prophets, TR-808, eurorackových verzí Soma Laboratory Lyra-8, baskytar, kytar atd., nahraných ve studiu AIR Lyndhurst Hall přes 56 klasických kytarových stacků či komb a čtyři subwoofery. Zvuková stěna se krotí pomocí ovladače Aperture a londýnská značka slibuje, že vzorky obsažené v knihovně jsou skutečně jedinečné.

„Dosáhněte nových seismických úrovní výrazu současným ovládáním dynamiky a počtu zesilovačů. Při pohybu směrem od nejnižšího nastavení funkce Aperture se hutný a přesně konturovaný zvuk z menšího počtu zesilovačů stupňuje se syrovou divokostí a intenzitou. Získáte tak řadu zvuků, které už jinde pravděpodobně neuslyšíte,“ přibližuje Spitfire Audio vlastnosti softwaru s cenovkou 199 liber.

Tagy gear alert Godin Zoom Ashdown Jim Dunlop Markbass Studiologic Moog tama Numark Apogee Spitfire Audio Strymon

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Leon
Ve Frontmanu jsem zodpovědný především za sekci novinek a článků o pódiovém a studiovém gearu známých muzikantů. Léta hraju na kytaru v různých kapelách a tento krásný nástroj také vyučuju.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY