NOVÝ GEAR 1/24: hlava Slash SL-100, superstraty Colletti a basové kombo PJB
Kdo je připraven, není zaskočen. Vítejte u našeho dalšího týdenního přehledu nového gearu a zajímavostí z muzikantského světa, kde se snažíme shrnout vše podstatné, co se na nás aktuálně valí na trhu a měli bychom to vědět. Na kytarovém trhu se objevila nová butiková značka Colletti Guitars, sedmdesátkový sound Davida Gilmoura přináší pedál od Crazy Tube Circuits, Epiphone vydal poslední edici Les Paulů z designové kolekce Adama Jonese, PJB představili malé basové kombo BE-17, Magnatone potvrzuje spolupráci se Slashem aparátem SL-100 a Arturia se může pochlubit limitovanou sérií sekvencer / kontroleru KeyStep Pro Chroma. Doporučit můžeme také bubenickou stoličku z produkce AHEAD, inovované kytarové monitory HeadRush, basovou kobylku Graph Tech nebo oktávový fuzz od Stone Deaf FX.
Epiphone Adam Jones Les Paul Custom Art Collection: Mark Ryden’s „Queen Bee“
Poslední ze sedmi modelů nástrojů, patřících do speciální designové edice kytaristy kapely Tool, dostal „včelí“ grafiku na podkladu laku Silverburst a stejně jako ostatní kousky z této kolekce bude vyroben v počtu 800 exemplářů. Tradiční konstrukci, kombinující mahagonový základ s javorovým topem a ebenovým hmatníkem osazeným 22 pražci medium jumbo, doplňuje hardware tvořený mechanikou LockTone (kobylka tune-o-matic a struník stop bar), vintage strojky s převodem 16:1 a popruhovými rolnami PosiLock. Zvuk přenáší kobylkový humbucker Seymour Duncan SH-6 a reverzně usazený krkový typ Epiphone ProBucker Custom, instalována je kvalitní elektronika (potenciometry CTS, kondenzátory Orange Drop) a součástí je pouzdro Protector.
Superstraty řady Speed of Sound od Colletti Guitars
Tommy Colletti, majitel amerického hudebního obchodu The Music Zoo, založil vlastní značku, jejíž první série Speed of Sound zahrnuje celkem osm špičkových variací na téma superstrat, kombinující koncepci inspirovanou vintage kytarami z 50. až 70. let a moderní konstrukční prvky. Na výběr jsou verze z jasanu, mahagonu či borovice, javorové topy s různou kresbou, menzury 24,75 nebo 25,5 palců, single-coily Lindy Fralin, humbuckery OX4 u nichž je krkový snímač osazen reverzně umístěným magnetem, hmatníky z javoru, indického i vzácného brazilského palisandru a speciální vibrato typu Synchronized nebo uzamykatelný systém Floyd Rose „1984“. Všechny modely mají ve spoji korpusu a krku integrovánu patentovanou mosaznou destičku Reso-Link zvyšují sustain a rezonanci tónu.
Drive CTC HI POWER: zvuk Davida Gilmoura
Firma Crazy Tube Circuits představila pedál HI POWER ve stylu „amp-in-a-box“, přinášející typický sound kytaristy kapely Pink Floyd Davida Gilmoura z období alba Wish You Were Here (1975), kdy používal hlavy a boxy Hiwatt. Dvoukanálový model disponuje sekcí Boost, která je replikou vintage Colorsound Power Boostu s tranzistory BC184, dvoupásmovým EQ typu Baxandall, hlasitostí, gainem a přepínačem Overdriver (skokové navýšení gainu). Levá strana šasi je vyhrazena pro analogový obvod reprodukující zvuk zesilovačů Hiwatt. V daném případě lze využít čtyřpásmový EQ, Volume, Master a přepínače vocingových modů BLN nebo režimů 103/504 emulujících chování 100 či 50 W hlavy. Efekt napájí 9V adapter a nechybí efektová smyčka.
Stone Deaf FX Rise & Shine: oktávový fuzz s modulací
Britská značka se vrací na trh digitálně řízených analogových pedálů s oktávovým fuzzem Rise & Shine, který popisuje jako „harmonickou kombinaci vintage tónů a současných technologií, otevírající svět nových zvukových možností a kreativity“. Efekt má integrovánu rytmickou funkci Octapulse zahrnující obvod tremolo / vibrata s tap tempem, jež lze společně s rychlostí pulsace ovládat i externě (vstup Exp). Kromě dynamicky citlivé modulace a okruhu fuzzu s dvojicí voicingů Bright/Fat a přidanou horní oktávou s vyhrazeným spínačem, zde najdeme tlačítko Mode volící celkem 5 režimů. Hlavní optický footswitch, testovaný na 10 milionů cyklů, je zapojen v režimu true bypass.
Kytarové monitory HeadRush FRFR-108 MKII / FRFR-112 MKII s Bluetooth
Druhá generace aktivních full range monitorů, určených pro kytarové systémy postavené na komplexním modelingu, prošly modernizací a dostaly Bluetooth modul zajišťující bezdrátový streaming audia z mobilního zařízení. Kompaktnější provedení FRFR-108 MKII (pouze 9,53 kg) nabízí výkon 2000 W, osmipalcový woofer a kompresní výškový driver, zatímco větší varianta FRFR-112 MKII (15,7 kg) s 12palcovým měničem produkuje až 2500 W. Oba monitory mají neutrální odezvu, dvojici kombinovaných XLR/jack vstupů, funkci HPF EQ, nezávislé hlasitosti nástrojových i Bluetooth kanálů a výstup XLR Mix Out.
Stowattová hlava Magnatone SL-100 Slash Signature
V listopadu loňského roku přivítala firma Magnatone ve své stáji kytaristu Slashe, kterému v poměrně krátkém čase stihla navrhnout a postavit nový signovaný celolampový zesilovač Magnatone SL-100. Aparát se čtyřpásmovým ekvalizerem, masterem a dvojicí gainů (Hi/Lo) přepínatelných i footswitchem, se drží designové i zvukové koncepce klasických aparátů značky Marshall, s níž Slash i nadále spolupracuje. Model v zeleném tolexu imitujícím hadí kůži vychází z verze Magnatone Super Fifty-Nine M-80 a uvnitř najdeme čtyři výkonové elektronky EL34 a stejný počet preampových lamp 12AX7. Nechybí ef. smyčka, kompenzovaný linkový konektor a dvojice hlavních výstupů s volitelnou impedancí 4/8/16 ohmů. Pořídit lze také 4x12 kabinet z baltské břízy s repry Celestion Vintage 30. Ceny příliš nepotěší: hlava – cca 4900 dolarů, box – cca 2700 dolarů.
Kombo Phil Jones Bass Engine BE-17
Kompaktní basové kombo od renomovaného výrobce nabízí výkon 70 W RMS a je osazeno jedním sedmipalcovým wooferem plus výškovým tweeterem o průměru 3 palce. Použité reproduktory zvládají přenést signál ve frekvenčním rozmezí 31 Hz až 22 kHz, takže aparát lze případně použít i pro jiné nástroje. Hybridní konstrukce kombinuje koncový Class-D stupeň s analogovým preampem pro pasivní i aktivní basy, vestavěn je stereofonní linkový vstup s vlastní hlasitostí, sluchátkový konektor, linkový výstup a minijackový Aux In. Firma aparát vybavila také Bluetooth modulem s momentálně nejkvalitnějším kodekem Qualcomm V5.1 (aptX HD) a zadním elipsovitým bassreflexem. Novinka by se měla v distribuci objevit v průběhu ledna.
Basová kobylka Graph Tech HeliumX / Ghost Saddle
Divize Graph Tech Guitar Labs uvedla na trh špičkovou kobylku pro baskytary a basová ukulele, tvořenou nezávislými segmenty pro každou strunu, takže hráč si může z těchto samostatně prodávaných částí typu Mono Rail sestavit verzi pro čtyř až osmistrunný nástroj. Každý segment je samozřejmě nastavitelný horizontálně (vyladění oktáv) i vertikálně a je ukotven na dvou stavěcích šroubech s možností optimalizace úhlu. Jednotlivá sedla mají navíc integrován snímač Ghost, jenž ve spojení s preampem Bass Acousti-Phonic poskytuje široký dynamický rozsah. Univerzální systém spolupracuje se standardními magnetickými či aktivními snímači a umožňuje ukotvení strun skrz tělo i způsobem top-load.
AHEAD SPG-HBL: bubenická stolička s hydraulikou
Značka s více než 30letou tradicí zařadila do distribuce další bunenickou sedačku řady Spinal Glide. Verze s označením SPG-HBL je vybavena hydraulickým systémem, jenž nahradil klasický závit, takže hráč už při nastavení její výšky nemusí vstávat – stačí vsedě manipulovat s pákou na spodní straně. Pro výrobce typický dělený sedák navíc odlehčuje zádům a předchází tak potížím s páteří. Model využívá čtyřnohou konstrukci a díky nosnosti až 115 kg nabízí potřebný komfort sezení i pro těžší hráče. Výšku je možno nastavit v rozmezí 50 až 68 cm. Stoličku lze dovybavit odpovídajícím opěradlem a k dispozici je také polstrovaná přepravní taška.
Limitovaná edice kontroleru Arturia KeyStep Pro Chroma
Téměř zároveň s aktualizací 2.5 pro sekvencer / MIDI kontroler KeyStep Pro přichází na trh i speciální řada tohoto modelu, nesoucího označení Chroma, který kromě upraveného designu samozřejmě dostal zmíněný aktualizovaný software a k tomu přidává několik nových funkcí. Mezi nejdůležitější vylepšení patří např. schopnost odesílat změny programu do patternu a do MIDI stopy, změnou prošla i transpoziční sekce, kterou lze nyní uzamknout. Je také možné určit pevnou rychlost (Fixed Velocity) pro stisknuté klávesy či spouštěné noty. Zjednodušení editace přináší stisknutí klávesy Shift a čísla tracku, což umožňuje rychlé změny nastavení jednotlivých stop. Oficiální evropská cena verze Arturia KeyStep Pro Chroma se pohybuje pod hranicí 500 eur.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.