NOVÝ GEAR 32/23: luxusní PRS John McLaughlin, první basové ukulele Fender, software Johna Petrucciho a tiché činely Zultan
Kdo je připraven, není zaskočen. Vítejte u našeho dalšího týdenního přehledu nového gearu a zajímavostí z muzikantského světa, kde se snažíme shrnout vše podstatné, co se na nás aktuálně valí na trhu a měli bychom to vědět. John Petrucci založil vlastní společnost na výrobu kytarového softwaru, Electro Harmonix představil flanger založený na zvuku kytaristy z kapely Police, basisté mohou začít přemýšlet o pedálovém předzesilovači od Aguilaru, hudební hračičkové by mohli ocenit neobvyklý synth Artiphon Chorda a pro majetné příznivce Johna McLaughlina je určena opulentní signatura od PRS. Tip přinášíme také na jednu reedici podpisového Fenderu, činelovou kolekci Zultan, celolampový zesilovač Orange nebo akustickou basu.
Fender Tom DeLonge Strat: ohlédnutí do roku 2004
Před téměř dvaceti lety vyřadil Fender ze svého produktového katalogu signovaný Stratocaster kytaristy pop-punkových Blink-182, a nyní výrobce ohlásil návrat tohoto oblíbeného modelu v podobě limitované série vyráběné v mexické Ensenadě. Strat ve stylu nástrojů ze 70. let, kdy firmu vlastnila společnost CBS, dostal pro danou éru typickou velkou hlavici, hardtail kobylku a místo klasické trojice single-coilů zde najdeme jeden kobylkový humbucker Seymour Duncan SH-8 Invader s velmi silným výstupem. Kytara s olšovým tělem krytým laky Daphne Blue, Graffiti Yellow, Seafoam Green nebo Black by mohla oslovit nejen DeLongeho skalní fandy, ale také hráče, kteří upřednostňují konstrukční minimalismus a agresivní zkreslený zvuk.
PRS Private Stock John McLaughlin: limitka pro náročné (a majetné)
Pouhých 200 kusů má čítat letošní speciální série nástroje postaveného podle specifikací kytarové legendy Johna McLaughlina, která má být dostupná za astronomickou částku cca 400 000 Kč. Ceně odpovídají použité materiály zahrnující hmatník z afrického blackwoodu vykládaný intarziemi z abalonu či drceného opálu, krk z jednoho kusu dřeva hormigo (amazonský palisandr) nebo tělo z výběrového mahagonu kombinovaného s klenutým javorovým topem s obláčkovou kresbou. Model v povrchové úpravě Charcoal Phoenix with Smoked Black Back je osazen humbuckery PRS TCI, uzamykatelnými strojky Phase III a vibratem Gen III.
Flanger EHX Andy Summers Walking On The Moon
Pedál nabízející klasický, třpytivý charakter flangeru Andyho Summerse je poctou zvuku, který Andy používal v počátcích svého působení v kapele Police, což se otisklo také v názvu efektu odkazujícího na hit z druhého alba Reggatta de Blanc (1979). Tekutá, měkce znějící modulace s náznakem chorusu s extra hloubkou a jemnými nuancemi dělá ze Summersova tehdejšího soundu jeden z nejvyhledávanějších kytarových zvuků historie. Kromě režimu flangeru je možno využít i mod Filter Matrix, jenž odpojí LFO sekci od hlavního obvodu a signálu dodá zvonivé kovové podtóny bez pohybu tradiční modulační vlny.
Lampová hlava Orange OR30: překvapivě silná i flexibilní
I přes výkon 30 W je celolampový zesilovač jedním z nejhlasitějších aparátů z produkce značky, a to díky velkoryse navrženému koncovému stupni typu Class A (4x EL84), jenž poskytuje obdobné hodnoty akustického tlaku jako 100 W modely, což znamená, že v poměrně kompaktním formátu získáte jak kvantitu, tak kvalitu klasického soundu Orange. Jednokanálový preamp dostal poprvé v historii firmy funkci Bright s trojicí modů, footswitchem přepínatelnou hlasitost, příjemný atak dodává elektronkový usměrňovač, lampou je ošetřena i efektová smyčka a nechybí ovladač cross-line presence fungující při jakékoliv hlasitosti. OR30 nabízí široký rozsah gainu počínaje zcela čistými rejstříky, přes decentní crunch, masivnější drive až po plně saturovaný zvuk s dlouhým sustainem.
Fender Kingman: akustická basa s elektronikou Fishman
Fender zařadil do akustické edice další verzi čtyřstrunné basy Kingman s kompaktnějším tělem ve stylu Newporter Auditorium, vyrobeném ze dřeva sapele doplněném čelní ozvučnicí z masivního smrku a žebrováním typu X, což společně poskytuje objemný, průrazný a artikulovaný tón, jenž je podpořen aktivním preampem s širokými možnostmi ovládání a snímačem Fishman Presys. Krk dostal subtilnější Jazz-Bass C-profil, nultý pražec i kobylkové sedlo je z materiálu Graph Tech NuBone a hru usnadňuje kratší menzura o délce 30,3 palců. Nástroj v transparentním burstové úpravě, nesoucí cenovku cca 600 dolarů, je dodáván s kvalitním gig bagem. Přiložené video demonstruje příbuznou verzi Kingman V2.
Aguilar AG Preamp: profesionální sound v pedálovém formátu
Analogový předzesilovač od Aguilaru zdědil po oblíbených basových aparátech řady AG jejich hutnou, rychlou odezvu, čistý transparentní projev a širokou tonální flexibilitu, což z tohoto preampu činí důležitý komponent pro hráče nejrůznějších žánrů. Díky čtyřpásmovému ekvalizéru umožňuje AG Preamp jemně tvarovat tón i jeho charakter – od hřejivého a průrazného až po jasný a artikulovaný. Navíc zde najdeme footswitch Deep/Bright přidávající výslednému zvuku hloubku či vyšší středy, integrován je Aux In, sluchátkový výstup s vlastní hlasitostí a také XLR výstup s volbami Pre/Post a přepínatelným uzemněním. Potřebnou dynamiku a projekci zajišťuje vyšší 18 V napájení.
Basové ukulele Fender Fullerton Precision
Model Fullerton Precision Bass Uke je prvním basovým ukulele značky Fender, a jak je patrno z názvu, hráč v daném případě dostane designovou obdobu dnes už ikonické baskytary, jejíž historie se začala psát začátkem 50. let. Kompaktní proporce podpořené krátkou menzurou 20,25“ (514,4 mm) dělají z tohoto modelu velmi pohodlný nástroj, který lze díky integrovanému preampu Fender FE-BU01 (ladička, hlasitost, tónová clona) zapojit do zesilovače. Tělo tvoří kombinace masivního okoume s topem z laminovaného smrku, hmatník i základna kobylky jsou vyrobeny z ořechu a ukulele je seřízeno na hybridní struny Nickel Wrapped Nylon Core (.045 – .110). Vybírat lze z odstínů 3-Color Sunburst nebo Olympic White.
Zultan Mellow: činely s redukovanou hlasitostí
Řadou Mellow Cymbals reaguje firma Zultan na poptávku mnoha bubeníků po tišších činelech. Modely z bronzové slitiny B20 jsou ručně vyráběné v tureckých dílnách, mají přírodní povrchovou úpravu a četné malé otvory rozmístěné po celém povrchu včetně centrálního zvonu, čímž se podařilo snížit výslednou hlasitost přibližně o 30 procent při plném zachování přirozeného zvuku. Hřejivý, jasně definovaný projev těchto činelů může ukázat své přednosti např. v elektronicko-akustických hybridních soupravách i v malých klubech nebo ve zkušebně. K dispozici je celkem 12 různých typů činelů a dva sety (Professional a Jazz Club).
Netradiční synth, looper a MIDI kontroler Artiphon Chorda
Pokud patříte k experimentátorům, kteří si rádi hrají s novými zvuky, ale k jejich generování nepotřebují rozměrné workstationy, pokročilé grooveboxy, profesionální samplery či na výkon procesoru náročné aplikace, tak právě vám je určen netradiční ale flexibilní nástroj Chorda firmy Artiphon. Na plastový model připomínající kytarový krk lze hrát jako na klávesy nebo bicí automat nebo jej vzít do ruky a brnkat na něj jako na kytaru nebo ukulele. Integrován je syntezátor, looper (vrstvy Drum, Bass, Chord a Lead), sampler, reproduktor, MIDI, Bluetooth, USB atd. Chorda s 12 kapacitními pady reaguje na gesta, má haptickou odezvu, parametry lze měnit i pomocí akcelerometru či gyroskopu a samozřejmostí je mobilní aplikace.
Tonemission: John Petrucci založil vlastní firmu na výrobu kytarového softwaru.
Nově založená Petrucciho značka Tonemission debutuje softwarovým balíčkem John Petrucci IR Collection: 1, který obsahuje impulzní odezvy replikující signálový řetězec tohoto kytaristy, přesněji řečeno jeho zvuk z alb Terminal Velocity (sólový počin), Liquid Tension Experiment 3 a A View From The Top Of The World (Dream Theater). Celkem je k dispozici 34 IR vzorků rozdělených do kategorií Blends (Petrucciho studiové zvuky) a Assets (jednotlivé mikrofony) v šesti různých rozlišeních. „Jsem zvukový maniak,“ říká Petrucci. „Vždycky jsem byl posedlý tónem kytary a zesilovače. To je moje tónová mise a tak se jmenuje i nová společnost.“
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.