NOVÝ GEAR 3/24: Fendery „Budweiser“, drive Deuce Coupe a rackový kompresor od GainLab Audio
Kdo je připraven, není zaskočen. Vítejte u našeho dalšího týdenního přehledu nového gearu a zajímavostí z muzikantského světa, kde se snažíme shrnout vše podstatné, co se na nás aktuálně valí na trhu a měli bychom to vědět. Japonská divize Fenderu začala nabízet Telecaster a basu Mustang vyzdobené grafikou pivovaru Budweiser, Double Pickups přichází s komplexním snímacím / efektovým systémem pro akustické kytary, italský butik Jad Freer má nový basový preamp CAPO Tim Lefebvre a německý Meinl nastartoval letošní rok činelovou sérií Pure Alloy Extra Hammered. Pro vlastníky systémů Eurorack jsou připraveny dozvukové a filtrační moduly od Erica Synths, firma Gainlab Audio uvedla špičkový studiový kompresor, americký výrobce Mr Black oživil kultovní drive Deuce Coupe a konkurenční Spurr Audio láká na fuzz Orbit-2.
Fender Wasted Youth: Telecaster a Mustang Bass s grafikou Budweiser
V Česku asi mnoho příznivců amerického piva Budweiser nenajdeme, ale přesto není od věci zmínit, že japonská divize Fenderu uvedla před časem na trh limitovanou edici Wasted Youth, zahrnující Telecaster a basu Mustang v designovém stylu odkazujícím na tento pivovarský gigant. O grafickou stránku se postaral designer Verdy (VK Design Works), kreativní ředitel značky Budweiser vlastněné firmou Anheuser-Busch, jehož umělecký projekt dal sérii Wasted Youth název. Telecaster nabízí olšové tělo, javorový krk s U-profilem, palisandrový hmatník s 21 pražci a vintage single-coily. Stejné materiály byly použity i u basy Mustang v laku Blues Sparkle, vybavené půleným singlem. Hmatníky obou modelů nesou speciální intarzie, nástroje jsou dodávány společně s tričkem, trsátky, samolepkami atd.
Mr Black Deuce Coupe: moderní klasika se vrací
Oregonská značka zařadila do svého portfolia overdrive, jenž navazuje na 13 let starý kultovní pedál Deuce Coupe z dílny konstruktéra Jacka Devillea. Nové zpracování se podobně jako předloha může pochlubit odezvou podobnou zesilovači, velkým dynamickým rozsahem a transparentním tónem s detailní artikulací. Kromě zkreslovací sekce, opatřené ovladači Level, Tone, Gain, je zde integrován také booster s vlastní hlasitostí a separátním footswitchem Ultra. Obě větve disponují vysokým zdvihem hlasitosti/gainu (Drive: + 40.8 dB, Ultra: + 56.5 dB) a tichými Click-Less true bypass přepínači využívajícími relé. První várka drivu Deuce Coupe od Mr Black je už vyprodána, druhá emise se v distribuci objeví v průběhu ledna.
High-gainový fuzz Spürr Audio Orbit-2
Nástupce modelu Orbit-1 dostal opět design s vesmírnou tématikou podpořenou miniaturním globusem, a tentokrát i malý OLED displej, zobrazující úroveň hlasitosti a odkazující na vintage počítače raných vesmírných lodí. High-gainový obvod postavený na operačních zesilovačích produkuje širokou škálu zkreslení a nabízí tři základní ovládací prvky: Fuel (hlasitost), Pressure (tónová clona) a Launch (gain). Cena fuzzu v působivém retro-futuristikém stylu se pohybuje okolo hranice 180 dolarů.
Komplexní snímací systém Double Pickups AcoustiFex GO Pro
Nová generace odnímatelného snímacího systému pro akustické kytary, jenž se uchycuje za hrany ozvučného otvoru nástroje, zahrnuje magnetický dvoucívkový snímač, kondenzátorový mikrofon, efektovou sekci se 4 programovatelnými presety, bezdrátovou komunikaci a nahrávací OTG rozhraní. Na výběr je kompresor, reverb, delay, chorus, ekvalizer nebo notch filtr, napájení obstarává Li-ion baterie dobíjitelná přes USB port. AcoustiFex GO Pro je také vybaven technologií Bluetooth pro streaming nebo spárování s mobilní editační aplikací X2, obsahující i ladičku, metronom, looper a bicí automat. Díky bezdrátovému UHF modulu není třeba používat nástrojový kabel, přičemž systém má dosah až 50 m a je dodáván s jackovým přijímačem, který je opět napájen dobíjecí baterií.
SSE Half Day: kompresor pro kytaru i basu
Newyorský malovýrobce Summer School Electronics rozšířil své efektové portfolio o ručně kompletovaný kompresor Half Day, vhodný pro použití s kytarou i baskytarou, k čemuž slouží páčkový přepínač režimů Guitar/Bass s rozdílnou kapacitou vstupního okruhu. V kytarovém modu jsou potlačeny nižší frekvence, umožňující nástroji vyniknout v kapelovém mixu, zatímco režim Bass propustí do signálu naopak více nižších pásem, takže je ideální nejen pro baskytaru, ale také pro syntezátory, či podladěné a vícestrunné kytary. Přímočaré ovládání sestává z parametrů komprese, tónové clony a hlasitosti s navázaným obvodem boostu.
Basový preamp Jad Freer CAPO Tim Lefebvre
Nedlouho po premiéře celolampové basové hlavy Volta přichází butikový výrobce s pedálovým preampem / DI boxem navrženým podle specifikací basisty Tima Lefebvrea (David Bowie, Bill Evans, Wayne Krantz, Tedeschi Trucks Band atd.). Verze CAPO TL, která dokáže vytvořit čisté zvuky studiové kvality, decentní crunche, harmonické masivní saturace a vše mezi tím, disponuje trojicí paralelně zapojených předzesilovacích obvodů, dvěma symetrickými XLR výstupy a v neposlední řadě i širokými možnosti směrování signálu díky dvojici efektových smyček (Pre / Post). Instalován je třípásmový aktivní EQ se semi-parametrickými středy (rozmezí 100 Hz – 10 kHz), nechybí low-pass filtr, tlačítka Deep, Bite a Tim (střídání režimů Pre Loop / Preamp) a další funkce.
Činely Meinl z edice Pure Alloy Extra Hammered
Profesionální činely z produkce centrály v německém Gutenstettenu zahrnují celkem osm modelů: 15" hi-hat, 16", 18" a 20" crashe, 20" a 22" ride-crashe a dvojici ridů o průměrech 20 a 22 palců. Kolekce Pure Alloy Extra Hammered , vyráběná z bronzové slitiny B12 se vyznačuje dvojím tepáním, při kterém firma využila počítačem řízené kladívkování, zajišťující vysokou míru konzistence zpracování, a tedy i zvuku, vyznačujícího se nadstandardně konzistentním projevem, komplexností a hřejivým tónem s čistým transparentním přednesem. Oficiální evropské ceny startují na částce cca 260 eur za verzi crash 16".
GLA-OC1 Governor: duální studiová komprese od Gainlab Audio
Špičkový rackový optický kompresor pro studiové aplikace je osazen elektronkami a díky konstrukci se dvěma prahovými body a křivkami strmosti umožňuje udržet detailní kontrolu nad dynamikou nahrávky. Model, částečně přebírající koncepci preamp/kompresoru Bishop, přidává i funkci lehkého lampového zkreslení známého z firemního ekvalizeru Empress, včetně side-chain filtrace a možností zesílení celého spektra nebo vysokých frekvencí. Governor může fungovat ve stereofonním nebo duálním monofonním režimu a je vybaven trojicí modů, poskytujících úpravy v podobě jemné komprese ve stylu LA-2A až po agresivnější komprimaci, která není v případě optických verzí standardem. Signál tak lze velmi flexibilně tvarovat a výsledný zvuk zůstává příjemný i při extrémním nastavení.
Synth Expressive E Osmose míří do české distribuce
Na český trh přichází unikátně koncipovaný polyfonní (24 hlasů) syntezátor Osmose, který firma Expressive E vyvinula ve spolupráci se značkou Haken Audio, jež se postarala o na zakázku navržený výkonný engin EaganMatrix, včetně obsahu úložiště s více než pěti sty presety nebo vlastními makry a ovladači citlivosti. Francouzský výrobce vybavil Osmose speciální klaviaturou AKA s 49 polovyváženými aftertouch klávesami reagujícími na gesta a způsob úhozu, podle něhož lze měnit i zvukové rejstříky. K dispozici je digitální, granulární, FM, spektrální, substraktivní nebo virtuální analogová syntéza, arpeggiator, efektová jednotka a rozsáhlá konektivita. Synth, označovaný jako jeden z nejinteraktivnějších elektronických nástrojů současnosti, nese cenovku cca 44200 Kč a na domácím trhu by se měl objevit v průběhu února.
Moduly Erica Synths Drum Stereo FX a DJ VCF
Renomovaná značka posílila své portfolio o dvojici modulů pro systémy Eurorack. Verze Drum Stereo FX je postavena na novém DSP enginu řídícím obvody tří typů delaye a stejného počtu reverbů, vyvinutých ve spolupráci se společností 112dB. Čas dozvuku delayů (rozmezí 5 až 3000 ms) lze synchronizovat s clock signálem, integrovány jsou rytmické patterny, enkoder Patch zastává i funkci tap tempa a paměť pojme 10 presetů. Analogový modul Stereo DJ VCF představuje filtrační low-pass / high-pass jednotku vybavenou kromě jiného také funkcí Resonance pro vytváření neobvyklých modulací zvukových barev, jež jsou s klasickými stavovými filtry jen těžko dosažitelné. Oba moduly disponují i CV vstupy, přičemž u DJ VCF je jeden z nich napojen na attenuverter (obrací polaritu signálu či napětí).
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.