NOVÝ GEAR 46/23: Fender MIJ SY Custom, Korgy Keystage, basa Marleaux a nadílka efektů
Kdo je připraven, není zaskočen. Vítejte u našeho dalšího týdenního přehledu nového gearu a zajímavostí z muzikantského světa, kde se snažíme shrnout vše podstatné, co se na nás aktuálně valí na trhu a měli bychom to vědět. Korg představil dvojici klávesových kontrolerů kompatibilních s protokolem MIDI 2.0, Universal Audio nabízí drive se zvukem Marshallu, reverb od Catalinbread se vrací do 80. let, pro vyznavače high-gainu je připraven nový distortion značky Fortin, asijský Hotone láká na modeling Ampero II Stage a TC Electronic se rozhodl dát svému ikonickému delayi pedálovou podobu. Tip přinášíme také na netradiční japonský Strat, futuristickou basu z produkce německého malovýrobce Marleaux nebo aktivní monitory od JBL.
Japonský Fender Souichiro Yamauchi Stratocaster Custom
Signovaný hybridní model, kombinující prvky dvou oblíbených nástrojů japonského kytaristy – vintage Stratocasteru 1952 a modifikovaného Telecasteru z roku 1954, má jasanové tělo s rezonančními dutinami ve stylu Stratu, javorový krk se speciálním U-profilem a hmatník z palisandru. Do telecasterovské kobylky s mosaznými kameny je usazen single coil SY Custom Wired Tele, jemuž sekunduje krkový humbucker Wide-Range opatřený magnety CuNiFe, přičemž jedna z tónových clon je nahrazena „direct“ switchem posílajícím signál z humbuckeru přímo na výstup. Design doplňuje jednovrstvý pickguard v úpravě parchment a ladicí strojky Pure Vintage Single Line Fender Deluxe. Cena společně s gig bagem se v přepočtu pohybuje okolo 1470 dolarů.
Zkreslovací pedál UAFX Lion 68 Super Lead Amp
Nejnovější zástupce efektové řady UAFX poskytuje zvuk ve stylu aparátů Marshall, čemuž odpovídají tři režimy pokrývající spektrum modelů Super Lead, Super Bass a „Brown“, jenž vychází ze stejnojmenného ikonického soundu Eddieho Van Halena, který tohoto typu zvuku dosahoval u svých vintage Marshallů pomocí Variacu (měnič napětí). Z populárního Ox Amp Top Boxu byla převzata technologie Dynamic Speaker Modeling, editovatelná společně s dalšími parametry, funkcemi a presety pomocí Bluetooth aplikace UAFX Control. Na hlavním panelu se nachází také spínač pro volbu tří emulačních cab-modů postavených na reprech Celestion, JBL a Electro-Voice. Samozřejmostí je USB-C port a zapojení mono, stereo či true stereo. Novinka s cenovkou cca 440 eur se na evropském trhu objeví na přelomu listopadu a prosince.
Catalinbread CBX Gated Reverb: „osmdesátkový“ sound
Catalinbread CBX nabízí tzv. gated reverb, jenž v osmdesátých letech používali na svých albech Phil Collins a Bruce Springsteen. Původně se jednalo o využití mikrofonního „talkback“ kanálu pultu Solid State Logic SL4000, jehož signál byl veden zpět přes předzesilovač studiové konzole a následně do noise gatu. Pedál je kromě dozvukové jednotky vybaven i preampovou sekcí s možností přebuzení a plynulým nastavením poměru větví wet/dry. Výsledkem je velmi muzikální a expresivní „always-on“ reverb s výrazným projevem, který ale neruší finální kapelový mix. Napájení je řešeno adapterem 9 – 18 V / 100 mA.
Modelingový procesor Hotone Ampero II Stage
Už z názvu nové vlajkové lodi firmy Hotone je patrné, že výrobce se tentokrát soustředil nejen na kvalitu zvuku, ale i na přímočarý způsob ovládání, podpořený dynamickým barevným dotykovým displejem a osmi multifunkčními footswitchi, což uvítají hlavně často koncertující hráči. Díky tříjádrové platformě a prvotřídním AD/DA převodníkům ESS Sabre přináší Ampero II Stage mimo jiné funkci Scene s pěti předvolbami pro zvukově plynulé přechody mezi efekty a parametry během různých částí skladeb. Najdeme zde také mic/line vstup (48 V, až 52 dB), na výběr je pět vstupních modů pro nástroje či vokály, využít lze Bluetooth, USB kartu 8x8, pokročilý looper (60 s), rytmickou sekci, sériová i paralelní zapojení, IR loader s impulsy Celestion, řadu virtuálních aparátů a boxů, více než stovku efektů, 300 presetů, MIDI atd.
High-gainový distortion Fortin NATAS
Vývojář Mike Fortin se u stavby tohoto distortionu nechal inspirovat zvukem firemního zesilovače NATAS, což se odrazilo na vlastnostech pedálu bodujícího brutálním zvukem, vysokou úrovní gainu, rychlým atakem a detailní artikulací tónu. Společně s třípásmovým aktivním ekvalizerem a parametry Gain a Volume, je NATAS osazen páčkovým přepínačem ovlivňujcím výraznost středových pásem, dvojicí mini potenciometrů Girth a Grind pro detailnější nastavení frekvencí a druhým footswitchem Kill aktivujícím obvod gain boostu. Spínání (3DPT) je řešeno v režimu true bypass s pomocí mechanického relé. Oficiální cena se pohybuje pod hranicí 300 dolarů.
TC Electronic 2290 P: slavný delay v pedálové verzi
Dánský výrobce se znovu vrací k dodnes vyhledávanému rackovému dozvuku 2290 Dynamic Digital Delay, kterému tentokrát dal pedálový formát s trojicí footswitchů a typickými segmentovými displeji. K dispozici je banka pro 128 presetů, funkce Learn Tap Tempo s rytmickými patterny, modulační sekce, inteligentní hi+low-cut filtry, paměť pro delaye o délce až 9,999 s, volba bufferovaného či true bypassu, DIN konektory MIDI In, Out/Thru, vstup externího expression pedálu, USB, stereofonní provoz nebo efektová smyčka Feedback Loop. Editaci, tvorbu a ukládání předvoleb je možno řešit i prostřednictvím aplikace. Nadstandardně vybavený delay je stejně jako jeho předloha z 80. let schopen nabídnout také chorus, flanger, tremolo, vibrato, phaser, panning, ducking a kompresi.
Inovativní „pětka“ Marleaux Spock
Nejvýraznějším rysem basy z dílen německého butikového malovýrobce je unikátní materiál Marleaux Logic Mesh použitý na stavbu topu podpořeného korpusovým rámem z masivního dřeva. Deska ze speciální síťoviny, která u baskytar dosud nebyla použita, se podle značky vyznačuje velkou pevností, dobrou rezonancí a zároveň umožňuje zákazníkům realizovat nejrůznější estetické vize. Karbonem vyztužený javorový krk je osazen hmatníkem s proměnlivým radiusem a 28 pražci, elektroniku tvoří jeden firemní humbucker (sériový, paralelní, singlový mod) a vypínatelný aktivní preamp BC3, použita byla mosazná custom kobylka s ebenovou základnou a strojky Schaller. Nástroj s 32palcovou menzurou lze objednat v různých úpravách včetně bezpražcové verze.
Basové struny Sheptone Premium Nickel Wound Bass
Americká značka známá především produkcí kvalitních snímačů přidala do svého katalogu sadu ručně vyráběných strun Medium Light 45-105 s niklovým vinutím a šestihranným ocelovým jádrem. Díky speciálnímu pracovnímu procesu a špičkovým materiálům je set Sheptone Premium Nickel Wound schopen nabídnout po všech stránkách vyvážený, hřejivý tón s plnými basy, nosnými středy a detailně konturovanými výškami, společně s potřebným sustainem, nadstandardní stabilitou ladění, odolností a příjemným herním feelingem. Cena: cca 29 dolarů. Přiložené video demonstruje zvuk sady Premium Nickel Wound na base Lakland SK44AJ.
>
MIDI 2.0 kontrolery Korg Keystage 49 a 61
„Kreativní inspirace se setkává s výraznými inovacemi“, hlásá slogan doprovázející premiéru dvojice kontrolerů, které jako první ve své kategorii přijaly nový protokol MIDI 2.0, díky němuž obě novinky nabízí bezkonkurenční integraci a komplexní ovládání, posouvající zážitky z hudební tvorby na zcela novou úroveň. Edice MKII dostala přepracovaný design kláves s citlivou odezvou na dotyk plus polyfonním / kanálovým aftertouchem, a také kompatibilitu se specifikací MPE (MIDI Polyphonic Expression). Samozřejmostí je okamžitá vizuální zpětná vazba prostřednictvím páskového OLED displeje s dedikovanými parametry, nechybí výkonný arpeggiátor, řada akordových režimů, vestavěné audio rozhraní nebo oficiální integrace s Ableton Live.
Aktivní PA systém JBL IRX ONE
Sloupové monitory s pokročilou akustickou koncepcí, tříkanálovým mixážním pultem a streamováním audia přes Bluetooth 5.0, bodují přesně vyladěným vyzařovacím polem ve tvaru písmene C a zvukovým pokrytím čelního i zadního prostoru. Systém je osazen šesti 2" vysokofrekvenčními měniči, osmipalcovým wooferem a bassreflexem, zajišťujícím odezvu až do 40 Hz. Mixer, vybavený konektory jack/XLR a fantomovým napájením kondenzátorových mikrofonů, nabídne funkci Soundcraft audio ducking včetně automatického potlačení zpětné vazby (AFS) vyvinutého společností dbx. Kapely, buskeři, zpěváci či moderátoři také ocení výběr z pěti předvoleb ekvalizeru nebo mobilitu a rychlé sestavení čtyřdílného setu.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.