O Rolandech a lidech #1: Nicky Brown
Nicky Brown. Není to jméno, které by kralovalo titulním stránkám hudebních časopisů. Přesto má tento klávesista/multiinstrumentalista, producent, aranžér a kdovíco ještě na své muzikantské pažbě slušnou řádku zajímavých zářezů. Tak třeba namátkou: Madonna, Bloc Party, Roy Orbison, Take That, Primal Scream a mnozí další…
Tu něco složil, támhle nahrál klávesy, pak zas něco míchal, támhle aranžoval sbory. Takže prostě klasickej šikovnej chlápek, co se tu a tam někde objeví a občas je ta věc fakt dost velká. No a jelikož Nicky Brown kope za barvy Rolandu, dostal za úkol popsat nám pár věcí, které by neměly uniknout naší pozornosti.
Nicky Brown sice začínal jako bubeník, ale vždycky ho zajímaly klávesové nástroje. A když se pak jednou octnul v legendární londýnské ulici Denmark Street, která je dodnes plná obchodů s hudebními nástroji a spatřil tam Roland Juno 106, bylo takzvaně „vymalováno“. Juno 106 byl šestihlasý synťák s možností například uložit si vlastní presety, což nebylo v té době tak úplně obvyklé a Nickymu to učarovalo. Do toho ta ovladatelnost a přímočarost – on taky Nicky nebyl jediný, komu tento nástroj vyhovoval – je to dodnes skutečná legenda a charakteristický zvuk Roland Juno 106 se zařadil mezi takové všeobecně známé klasiky, jako jsou Rhodes, Hammondy, MiniMoog...
A protože Juno 106 není jedinou legendou, kterou se Roland zapsal do historie – je potřeba nezapomenout třeba na nepřekonatelně tlustý Jupiter 8, elektronickou hudbu definující drummachine TR-808 nebo soundtrack k devadesátým letům obstarávající D-50 – není se čemu divit, že jeden z Nickyho nejoblíbenějších rolandovských produktů je ROLAND CLOUD. To je platforma, kde si formou měsíčního předplatného máte možnost stáhnout obrovskou možnost VST pluginů, které vám poskytnou zvuky i uživatelské rozhraní prakticky všech těchto legendárních nástrojů. Vzhledem k tomu, že třeba Jupiter-8 se vyráběl jen v první půlce osmdesátých let, je to nesktutečně obrovská a těžká kráva, která ani nemá MIDI a na trhu s použitými nástroji se objeví jen občas a není problém za ni vypláznout třeba čtvrt milionu korun českých. Myslím si, že se dnes většina lidí raději uchýlí k VST verzi.
Dalším pro Nickyho oblíbenou pomůckou pro to, aby mohl dělat svoji práci, je nový softwarový nástroj jménem ZENOLOGY. To je, zjednodušeně řečeno, virtuální nástroj, který funguje na stejných principech jako ty nejnovější rolandovské hardwarové nástroje. A ten princip vám umožní získat a detailně dotvářet obrovskou paletu „klasických“ nebo i zcela „moderních” a třeba ještě neobjevených zvuků. Možnosti tvorby zvuků jsou dnes nekonečné a v Rolandu to dobře vědí. Umí propojit staré a osvědčené věci se skutečností, že se nacházíme v roce 2020…
Hlavní zbraní, teplem domova i švýcarským nožíkem Nickyho Browna je však v současné době nástroj jménem FANTOM 8. Řada Fantom je už dlouhou dobu vlajkovou lodí firmy Roland a „osmička“ došla dle slov Nickyho opravdu neskutečně daleko. Pochvaluje si možnosti jednoduchého, rychlého a snadno přizpůsobitelného ovládání, obrovské možnosti vrstvení zvuků i MIDI kompatibilitu s ostatními jeho nástroji a říká, že zatímco předchozí model Fantom G7 používal jako „druhý“ nástroj, Fantom 8 je nástrojem hlavním, protože prostě zvládne všechno, co Nicky pro svou práci potřebuje.
Pokud byste se snad chtěli dozvědět ještě víc, podívejte se 11. listopadu na livestream, ve kterém Nicky Brown předvede v praxi, co ty nové Fantomy umí. Na facebooku je událost, tak to nepropásněte!
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.