O Rolandech a lidech #3: Sister Bliss
Faithless vznikli v půlce devadesátých let a jejich mix taneční hudby, hiphopu, house, ambientu a kdovíčeho dalšího nemohl minout asi nikoho. Včetně těch, kteří nejsou fanoušky elektronické hudby – některé jejich slavné hity jste pravděpodobně stejně už někdy někde slyšeli. Však si to zkuste najít. Za charakteristickým soundem tohoto hudebního spolku stojí multiinstrumentalistka, která si říká Sister Bliss. A s ní pár synťáků, na které ty songy nahrála.
Do naší prestižní rubriky se dostala nikoliv náhodou – tato šarmantní dáma odjakživa pracovala s nástroji Roland. Opět vám doporučuji podívat se na video, ve kterém Sister Bliss osobně vysvětluje a ukazuje co, jak, proč, na co a tak vůbec.
Debutové album kapely Faithless s názvem Reverence obsahovalo mimo jiné i jejich velké hity Insomnia a Salva Mea. Sister Bliss vzpomíná, že při tvorbě prvního alba využívali kombinaci digitálních a analogových nástrojů.
Na jedné straně to byly v té době (deska vyšla v roce 1996) moderní digitální mašiny JD-800 třeba na onen charakteristiký „pizzicato riff“, D-70 na smyčcové zvuky a legendární modul JV-1080 na vzdušné pady a „mrazivé“ textury.
Na straně druhé ovšem Sister Bliss používala svou milovanou analogovou klasiku – Juno-106 a TR-808.Tyto tehdy už celkem retro synťáky dodávaly celkovému zvuku plnost, špínu a jakýsi drobný prvek nepředvídatelnosti – tedy toho, co by z precizního digitálního nástroje dostat nešlo.
S jejich druhým albem Sunday 8PM přišel i další velký hit – God Is a DJ. Sister Bliss v té souvislosti mluvila o nutnosti posunout se vpřed, aby druhé album nebylo jen odvar z toho prvního. Jejich zvuk tvořila opět kombinace osvědčených JV-1080 a Juno-106, ale zároveň začali používat i zvuky, které si z těchto nástrojů vysamplovali a navrstvili je na sebe. To jim otevřelo nové zvukové možnosti.
Významnou práci také odvedl analogový synth SH-101, na který byla například ve výše zmíněném teologickém hitu nahrána basová linka. Jak Sister Bliss zmiňuje, jednalo se o „zvuk z trochu jiného, spíše acid-house světa, ale v tracku, který vůbec není acid-house”.
Opět se jim zkrátka podařilo použít trochu nezvyklé kombinace, zajímavé příchutě a nebáli se si opouštět žánrové mantinely. A davy šílely dál!
Roky plynuly a kapela Faithless se vyvíjela, posouvala a bořila hranice žánrů. A v srpnu minulého roku o sobě opět dali po celkem dlouhé době vědět singlem Synthesizer, kterým předznamenali vydání zbrusu nového alba All Blessed.
Když si ty nové věci poslechnete, uslyšíte typický zvuk „starých Faithless“. Tak trochu jako před čtvrt stoletím, zároveň ale dostatečně „současně“ znějící. Sister Bliss k tomu dodává, že se „rozhodli tak trochu vrátit ke kořenům a zapnuli svoje staré zaprášené synťáky“. A zjevně se ukázalo, že se z těch nástrojů pořád dá „něco vymáčknout“.
Pokud se také chcete nechat vtáhnout do podobného barevného zvukového světa, není to v dnešní době nic složitého.
Ačkoliv původní Juno-106, SH-101, TR-808, D-70, JD-800 ani JV-1080 už v současné době v nabídce Rolandu bohužel nenajdete, existuje pár moderních variant, které se k těmto klasikám přímo odkazují a k těm legendárním zvukům i možnostem jeho nastavení je tak možné se hravě dostat i bez nutnosti složitě shánět nějaké staré už dávno nevyráběné mašiny.
Všimněte si, že Sister Bliss ve videu hraje na nové nástroje JUPITER-X a SYSTEM-8. Oba tyto kousky můžete velmi snadno přinutit, aby zněly jako jakýkoliv z výše zmiňovaných historických kousků. A to ani nemluvím o softwarovém řešení jménem Roland Cloud, o kterém jsem psal v jednom z předchozích dílů našeho rolandího seriálu…
Tak ahoj, třeba zase někdy!
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.