Ortega Flametal-One: skvěle znějící podivnost

Původně jsem si myslel, že tuto kytaru zařadím do kategorie lehce bizarních kytarových modelů, které nestojí za větší pozornost. Velký omyl, přátelé, podivnost jménem Ortega Flametal-One zní totiž skvěle a je zatraceně příjemné na ni hrát.

Jak to vypadá?

Ačkoliv se jedná o klasickou kytaru s nylonovými strunami, kytara tak rozhodně na první dobrou nepůsobí. Je totiž vyrobena přesně dle požadavků Bena Woodse – firemního hráče firmy Ortega a bývalého rock-metalového harcovníka, který se nyní věnuje fúzi flamenca a rockové či metalové hudby. Tělo bez rezonančního otvoru, jednořadá mechanika na reverzně obrácené hlavě, pouhých 75 mm úzké tělo se skosením pro pravou ruku, výřez, užší hmatník (nultý pražec 48 mm), osazení elektronikou... to vše se vymyká z běžných standardů, které jsou jinak pro klasické kytary signifikantní.

Materiálově se výrobce držel osvědčeného masivního cedru na rezonanční desku, luby a zadní deska jsou z laminovaného ořechu, krk je mahagonový a nese hmatník z Pau Ferro, což je dnes již běžná náhražka téměř nedostupného brazilského palisandru. Ačkoliv bývá tato dřevina označována někdy také jako bolivijský palisandr, nemá z botanického hlediska z pravým palisandrem nic společného a ani jeho zvukové kvality nejsou tak vynikající jako je tomu u palisandru, nicméně jeho využití na hmatník vidím jako nejmenší zlo. Ze stejného materiálu je zhotovena i kobylka. Mechaniky jsou zlacené, firemní, fungují lehce, spolehlivě a bez problémů drží ladění i přes neobvyklé uchycení nylonových strun. Na kobylce se struny vážou obvyklým způsobem a celá kytara je velmi vkusně zdobena. Jediným rozporuplným bodem tak může být intarzie na rezonanční desce v podobě orla bojujícího s hadem, která je nepřehlédnutelná a ne každému se musí líbit. Mně osobně by se asi kytara více líbila bez ní. Ač se jedná o nástroj vyrobený v Číně, dílenské zpracování je téměř bez chybičky.


Jak to hraje?

Kytara je elektroakustická a „bez proudu“ toho z ní zase tak moc nedostanete. Ne, že by nehrála vůbec, ale přeci jen subtilní tělo a absence rezonančního otvoru výraznému akustickému zvuku rozhodně nepřidá. Ovšem po zapojení kytary do zesilovače či rovnou do PA systému je to úplně o něčem jiném. Kytara je osazena elektronikou Fishman / Ortega Clasica Blend s piezosnímačem a interním mikrofonem, přičemž celý systém je optimalizován pro použití s nylonovými strunami. Předzesilovač je umístěn v horním lubu a kromě ovladače hlasitosti je vybaven vestavěnou ladičkou, třípásmovým ekvalizérem, možností otočení fáze kvůli potlačení šumu a nechybí ani filtr na potlačení zpětné vazby.

Kytara zní po zapojení do zesilovače skutečně velmi bohatě a to jak při interpretaci klasických kytarových skladeb, tak při flamencové hře, ke které je určena především. Silné rasguedové úhozy jsou konzistentní, s velkou basovou odezvou. Zvuk sice není tak jiskřivý jako u klasické flamenco kytary, ale spíše temnější a medovější, ale zřejmě tak to Ben Woods chtěl. V basech je kytara pevná, konkrétní a výšky hezky zpívají. Při perkusní flamencové hře kytara není až tak živá, jako její „plnohodnotné“ kolegyně, ale díky tomu je škála využití tohoto nástroje skutečně rozmanitá.

Klasický flamencový hráč asi sáhne po jiném nástroji, ale kdo chce využívat kytaru s nylonovými strunami třeba jen příležitostně a střídat ji třeba s elektrickou kytarou, bude zřejmě nadšen a spokojen jako já. Za úžasnou vychytávku považuji i golpeador (průhledný pickguard využívaný při perkusivní flamencové hře), který se na vrchní desku nelepí, ale přilne k desce pomocí statické elektřiny a lze jej tak kdykoliv pohodlně sejmout.

Závěr

Na design téhle kytary jsem si musel chvíli zvykat. Na její zvuk jsem si naopak přivykl velice rychle a ochotně. Stejně snadno jsem si přivykl i na odlišný pocit ze hry, daný lehce odlišným profilem krku i užším hmatníkem, úzkým tělem s výřezem, skosením pro pohodlí pravé ruky a především jednostrannou reverzní mechanikou (ačkoliv na tu jsem celkem zvyklý ze svých elektrických kytar Chapman). Kytara zní po čertech dobře a celkově máme před sebou hodně zajímavý nástroj, neotřelého vzhledu a se širokou škálou využití. K mání je za přijatelnou cenu, jen lehce převyšující 20 tisíc korun a to včetně velmi solidního gigbagu.