Osmiletý Sentimental Rambo má více než 50 verzí, v klipu máme i motýle
Do nového roku jsme vkročili aktivně a konečně dokončili a dali do mašliček náš milovaný a značně vousatý track Sentimental Rambo. První nápad jsme nahráli v přízemním bytě na sídlišti v pražských Kobylisích v zimě 2013. Tehdy ještě ryzí kytarovka vznikla v době, kdy bylo Spotify v Česku v plenkách. O 8 let a 54 verzí později vydáváme finální verzi, která dozrála do elektroničtější podoby a hlavně se zajímavým hostem – zpěvačkou Chili, kterou lidé znají zatím především ze soutěže MasterChef.
Je listopad 2013. Choval jsem se jako idiot a tak jsme se s Lucií rozešli. Přišel jsem domů do pronajaté garsonky na sídlišti v Kobylisích, vzal jsem do ruky kytaru a složil song s pracovním názvem „Light“ (jakože světlo, latinsky „Lux“ = základ jména „Lucie“). Tehdy jsem si ještě říkal Vincent.
Light byla ryzí kytarovka, ale záliba v pluginech typu Nexus nebo Vanguard z ní udělala trochu melodičtější věc. Asi rok jsem na songu průběžně pracoval, předělával, měnil tempo, zvuky… a než jsem ho donesl sound inženýrovi Fandovi (toho času rozjížděl projekt Zobák), pozval jsem na vokál kamarádku Simonu Malou, která doplnila i podstatnou část textu. Fanda song patřičně zprodukoval, dozpívali jsme chybějící party a přejmenovali jsme ho na Sentimental Rambo. Pak ho Fanda smíchal a nechal zmasterovat.
Jelikož jsme netušili, jak ho dostat do rádií, posílali jsme ho na všechny strany a čekali na zázrak. Chytil se ve Velké sedmě na Radiu 1, kde zůstal asi 3 týdny. Byli jsme nadšení, a proto nás napadlo, že využijeme moji zálibu v natáčení města, vybereme záběry z iPhonu, zrychlíme je a uděláme z nich autentický klip z ulice. Dali jsme tomu 3 sessions, song mezitím vypadl z hitparády a pak bylo ticho. Klip už jsme nedotáhli…
Je začátek roku 2020 a s Fandou dáváme dohromady VIZO. Producentskou dvojici jako odkaz na naše nicknamy – Vincent + Zobák. Za těch 7 let jsme makali, učili se novým věcem, poznávali zákulisí producentské činnosti i důležitost kontaktů a spolupráce. Vydáváme dva singly a pak si vzpomeneme na zapomenutý singl z doby minulé. Otevíráme projekt, všechno čistíme, předěláváme, vymetáme pavučiny a dáváme tomu ještě víc šťávy a energie.
Někdy v půlce roku se seznamujeme s Chili z MasterChefa, jejíž vokál nás na první dobrou zaujal a oslovujeme ji na spolupráci. Máme štěstí, Chili se chce hudbě věnovat na plno a naše nabídka pro ni byla přihrávkou do jízdy. Naše tvorba ji navíc oslovila. Okamžitě nás napadlo, že ji pozveme na feat do Ramba. Souhlasila, a část songu dokonce použila jako znělku do svého podcastu Chili Talk.
Abychom korunovali tu dlouhou dobu, po kterou singl vznikal, rozhodli jsme se vydolovat i původí záběry z našich starých telefonů a dokončit videoklip. Najdete tam převážně Prahu, ale jsou tam tejky i z Bratislavy, Amsterdamu, Říma nebo Vídně. Některé záběry jsme dotáčeli týden před vydáním tracku. Náš kamarád Joe Cortana jim pak dal formu, která celý vizuál jenom podtrhla. Třešničkou na dortu jsou motýle v řepce přibližně v polovině klipu.
A audio zajímavosti? Úvodní kytary jsme původně nahrávali jen do PC přes nějaký SW kytarový aparát. Potom jsme je zpětně z PC poslali do komba a sejmuli znovu mikrofonem. V části tracku můžete slyšet „cvrnkání“ do plechovky Plzně, ale i rytmické „č-k-pau“, které doplňuje beat. Původní basový part jsme nahráli na starou basu Ibanez GSR 205, ale zvuk nebyl nic moc, proto jsme si na refreshovanou verzi půjčili Fender jazz bass 1977 od Filipa z kapely Khoiba. V tracku jsou pak použity synthy Ensoniq ASR 10 a také ESQ-1. Oba dotváří tolik potřebné plochy. Závěrečnou disco/house pasáž pak obstaral velmi šikovný synth Behringer CRAVE. Jelikož jde o monofonní synth, vyzkoušeli jsme, co to udělá, když ho značně navrstvýme a poté různě automatizujeme a side-chainujeme. Výsledek nás mile překvapil. V tracku jsmerovněž využili celkem dost kytar. Fandova Ibanez JS sem tam podpoří nějaké pasáže a v závěru tracku nastoupí zprocesovaná Márova akustika Fender. „Robotické“ vokály jsou podpořeny super vocoderem z Ensoniq DP4.
Zajímavostí je také použitý výkřik dětí, který se v tracku opakuje. Tento zvuk pochází z mých cest kolem světa, tenhle konkrétně z Kyrgyzstánu, z městečka Cholpon-Ata na břehu jezera Issyk-kul.
Moje vokály byly nahrány už snad v roce 2016 na mikrofon M-Audio Luna u Fandy v Beak Studiu. Chtěli jsme je přehrát, ale už se nám nepodařilo napodobit jejich tehdejší náladu a feeling, tak jsme se rozhodli použít původní vokál, nad kterým jsme kdysi strávili hodně času. V roce 2020 jsme pak nahráli Chili v Beak Studiu na Warm Audio WA-47. V songu jsou pak ještě použity části, které jsme nahráli ve studiu Solisko u Miloše Rábla společně se Simčou.
Mix proběhl částečně v Beak Studiu a následně jsme ho poslali na stem mastering k Lukášovi Turzovi. Lukáš nám ještě velmi pomohl s dodatečným mixem bicích, které se nám stále nedařilo dostat tam, kam jsme chtěli.
Track je nyní konečně venku, dostal se do výběru New Music Friday CZ&SK na Spotify, což nám udělalo obrovskou radost. Budeme rádi, když si ho poslechnete a dáte nám feedback.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.