Péče o kytaru #24: v čem tkví oblíbenost vintage kytar
Oblíbenost starších a vintage kytar ve světě i u nás roste, stále více kytaristů si pořizuje starší kytary a okouší jejich autentičnost. Důvodů, proč popularita těchto nástrojů roste, je několik. Může to být kvůli atraktivitě kytary s příběhem, relic vzhledu nástroje nebo jde o kvalitní a cenné kytary, které už se nevyrábí.
Podle mé zkušenosti jsou toto jedny z mnoha důvodů, proč lidé mají o staré kytary stále větší zájem. Vzhledem k tomu, že se v prostředí těchto nástrojů pohybuji každý den, rád se podělím o zkušenosti mé i kytaristů, kteří staré nástroje vlastní nebo by vlastnit chtěli.
Trh vintage kytar
Světový trh se starými nebo vintage kytarami je obrovský, a proto je logické, že se vše dostalo i k nám. V dnešní době není problém koupit kytaru několik desítek let starou například z USA nebo z Japonska. V zemích, kde je tradice kvalitních a světově známých kytar dlouhodobá, najdete specializované obchody, ve kterých se prodávají jen staré kytary. Mezi těmito obchody jsou mnohé rozdíly v nabídce – některé nabízí i levnější a ne tak vzácné kusy, jiné se zaměřují výhradně na kvalitní, raritní a vyhledávané kytary. Není proto problém vyhledat a koupit starý Fender nebo Gibson z 50. let, tak i Ibanezku z 80. let.
Problém může být najít spolehlivého a seriózního prodejce. Obchodů je ve světě veliké množství a jak to tak bývá, některý je lepší a jiný horší. Určitě hodně z vás zná například známý Norman´s Rare Guitars. Do takových obchodů zavítat je svátek pro všechny milovníky starých a skvělých nástrojů.
Kvalitní obchody spolupracují s odborníky, kteří ověřují originalitu starých kytar, které i přímo servisují. Takže kupujete zkontrolovaný a autentický nástroj. Menší prodejci nebo jednotlivci takové služby obvykle nenabízí, a proto od nich koupené nástroje mnohdy vyžadují servisní zásah.
Také je dobré si dát pozor, abyste nekoupili fake nástroj. Těch je plný internet a bohužel není příliš ojedinělé, že se mnoho takzvaných odborníků ohání stoprocentní originalitou a hratelností svých nabízených nástrojů. Jak jsem již zmínil v předchozích článcích o starých či bazarových kytarách, je důležité ke kytaře vědět co nejvíce detailů, než jí koupíte. Seriózní prodejce vám vždy vyhoví a poskytne mnoho fotek či popisků, které si vyžádáte. No a proč jsou tedy takovéto kytary oblíbené?
Kytary s příběhem
U starých kytar je předpoklad, že na ně kdosi dlouhou dobu hrál. Něco s nimi zažil, procestoval mnoho míst, natočil nějaké to album atd. A to je přesně to, co kytaristé a nadšenci vyhledávají. Pokud chtějí starou či vintage kytaru, rádi by k tomu i nějaký ten příběh.
Většinou se stává, že ke kytaře příběh není nebo je neúplný. Můžete samozřejmě sehnat kytaru po prvním nebo druhém majiteli, u které je poté snadno dohledatelné co se s ní za tu dlouhou dobu dělo. Ale pravděpodobnější je, že narazíte na kytaru, u které vám kus příběhu doloží jen její poslední majitel. Kytaristé rádi mění nástroje za jiné, takže putují od jednoho k druhému.
Při troše štěstí můžete v kytaře narazit na adresy starých majitelů. Mně se poštěstilo dvakrát, že jsem ve starém Fenderu našel pod plíškem držícím krk lísteček se starou adresou a jménem dávného majitele nebo když jsem ve staré Gibson lubovce našel pod efíčkem zmuchlaný paragon o prodeji kytary z 80. let z konkrétního obchodu i s cenou. Takže příběh se leckdy při troše štěstí najde sám.
Relic kytary
Často můžete vyčíst určité známky historie z pouhého vzhledu kytary, kdy poznáte, jestli se na kytaru hrálo hodně nebo málo, jak se o ni majitelé starali nebo jestli byla hodně opravovaná a upravovaná.
V dnešní době se starý vzhled kytar stal hojně vyhledávaným. I nové kytary se ve výrobě nastařují, aby vypadaly jako několik desítek let staré. Ovšem nikdy není výsledek plně autentický. Platí, že čím levnější kytara, tím horší relic úprava. Věrohodné relic kytary vyrábí Fender Custom Shop, kde skupují po bazarech staré a ohrané kytary a detailně zkoumají, kde a jak bývají nejčastěji ohrané a oprýskané.
Ovšem pravá autentičnost se skrývá pouze ve starých nástrojích. Umělé obouchání kytary nikdy nenahradí přirozené ťukance, škrábance, skvrny od piva nebo cigaret. Jsou lidé, kteří vyhledávají a preferují hodně hrané a hodně obouchané kytary a nebo je zde druhá skupina, která preferuje co nejvíce zachovaný původní vzhled. Do toho se samozřejmě promítá i výsledná cena. Pokud je nástroj i po šedesáti letech jako nový, jeho cena stoupá.
Kvalita vintage kytar
Vzhledem k tomu, že se dřívější kytary vyráběly v určitých letech mnohem kvalitněji a pečlivěji než dnes, mnohé z nich svou kvalitou i po letech daleko převyšují kvalitu nových nástrojů. A to nemluvím jen o drahých starých Fenderech nebo Gibsonech z 50. let, ale také například o starých Jacksonech nebo i japonských Fenderech z přelomu 80. a 90. let.
V padesátých letech se ve Fenderu soustředili především na kvalitu a ne na kvantitu. Proto jsou kytary z této éry tolik vyhledávané. Byly vyráběné z materiálů, které se dnes již nepoužívají nebo se používat nesmí, výrobními postupy, kterými se dnes vyrábí pouze v Custom Shopu a také na to měli více času než dnešní produkce.
Proto tyto kytary mnohdy patří do sbírek slavných kytaristů, kteří je mají jako hlavní nástroje. Všimněte si, na jaké kytary hraje například Joe Bonamassa. Tento skvělý kytarista a sběratel vintage kytar je často viděn s unikátními nástroji, které hledá po celém světě. Nehledá je jen pro jejich stáří a autenticitu, ale i pro jejich kvalitu.
Nezřídka se stává, že má stará kytara krk v lepší kondici než dnešní nové nástroje. A pokud se vám taková kytara někdy dostane do ruky, máte jistotu, že pokud se krk nezdeformoval za posledních několik desetiletí, pravděpodobně bude při dobré péči držet i nadále.
Staré Fender snímače byly v prvních letech vinuty ručně, mají proto svůj unikátní zvuk. Každý snímač je tím pádem jiný než druhý, žádný není stejný. I to dělá kvalitu, o které se zde zmiňuji. Všimněte si ceny, za které se prodávají snímače z padesátých let. Mnohdy vás částka nemile překvapí. Proto se kupec vintage kytary vždy zajímá o snímače a o jejich originalitu.
Atraktivita a kvalita dřívějších výrobních postupů a materiálů
Autentičnost starých kytar tkví také v jejich provedení. Mnoho těchto kytar má na sobě lak, elektroniku nebo dřevo, které se v dané podobě dnes nedá sehnat.
Staré Fendery jsou vyhledávané pro jejich kvalitu laku. Používal se nitro lak a jeho varianty. Barevné odstíny laků se dělaly podle amerických aut. Ty barvy byly zcela stejné, takže pokud se vám líbí starý růžový Cadilac, ve stejné barvě si můžete pořídit i starého Fendera.
Kvalita laků byla vysoká. Laku byla tenká vrstva, takže nástroj nebyl ničím udušen a mohl zrát. Po přechodu na velkovýrobu a masovou produkci se kvalita laků zhoršila, jejich vrstva byla tlustá a tím pádem ztrácel zvuk kytary na kvalitě. Nemluvě o tom, že starý nitro lak mění postupem času vlivem UV záření svůj odstín, žloutne. Takže po několika desítkách let můžete mít kytaru se zcela originálním odstínem.
Dříve používané dřeviny jsou už dnes zakázané nebo striktně omezené. Proto sběratelé vyhledávají steré kytary, které mají hmatník z brazilského palisandru apod. Dřeva byly mnohdy více kvalitní než dnes, proto se tolik nekroutily a nedeformovaly krky.
U elektroniky je zajímavé to, že zcela bez problémů funguje i po tolika letech. U novějších kytar je běžné, že se po několika letech mění potenciometry, přepínače či samice jack. U vintage kytar není neobvyklé najít kytary, které jsou plně originální i plně funkční. A nemusí se jednat o hodně drahé a vyhledávané kousky. Kupříkladu staré japonské Fendery nebo kopie Fenderů a Gibsonů nepoužívaly nijak zvlášť kvalitní elektroniku, přesto ve velké části těchto kytar jsou dodnes plně funkční komponenty, které pracují bezvadně.
Autentičnost a různé cenové kategorie
Když hrajete na starou a dobrou kytaru, stává se, že je z kytary cítit ten starý, autentický zvuk. Po hrábnutí do strun se neozývá sterilní zvuk, ale něco jiného, něco spíše jedinečnějšího. To může být dáno tím, že jsou naše uši zvyklé na větší množství nových nástrojů a k těm starým se až tak často nedostaneme. Ale z mé zkušenosti je zvuk starých kytar prostě a jednoduše jiný. Je to dáno důvody předešlých odstavců, tedy tím, že se na kytaru hrálo intenzivně spoustu let nebo se při výrobě používaly jiné postupy, komponenty a materiály než dnes.
To vše dělá staré kytary atraktivními pro velké spektrum nadšenců a kytaristů. Pozitivní je, že nemusíte kupovat pouze drahé kytary. Díky 70. letům v USA a také díky japonským výrobcům amerických kopií, kteří výrobu dotáhli na takovou úroveň, že se jejich modely mnohdy rovnají originálům, je možné koupit cenově dostupné a kvalitní kytary, které jistě nezklamou. Naopak se stávají více oblíbenými především z hlediska poměru ceny a kvality.
Pokud ovšem cílíte na vysokou kvalitu i hodnotu, připravte si statisícové až milionové částky. K dostání budete mít ty nejlepší kytary, kterým cena jen poroste.
Investice
Staré a cenné kytary jsou dobrou finanční investicí. Pokud trh s vintage nástroji dlouhodobě sledujete, můžete odhadnout, které nástroje se vyplatí koupit. Určitým kytarám cena stoupá rychleji než jiným. Vzhledem k tomu, že starých kytar celkově ubývá a mnoho z těch nejcennějších je již rozebráno sběrateli z celého světa, cena nástrojů jednoduše stoupá.
Kategorií je více, můžete se zaměřit na 50. nebo 60. léta nebo na limitované edice nebo na kusy, kterých se v určitých provedeních zachovalo jen pár. Svou hodnotu mají i levnější kytary. Jejich cena obvykle mírně stoupá. Ovšem zohlednit musíte jejich nákup ze světa, protože neplatíte pouze cenu kytary, ale také poštu, daně a clo.
Mnoho spekulantů a investorů kupovalo staré nástroje za účelem investice. Po koupi drahých, cenných a skvěle zachovalých kusů tyto kytary uložili do sejfů na dlouhou dobu. A vzhledem k tomu, že cena těchto nástrojů má tendenci dlouhodobě stoupat, jednou na tom dobře vydělají (pokud už se tak nestalo). Bohužel tyto skvělé kytary, které by si zasloužily, aby se na ně hrálo, čekají kdesi v sejfu. Majitelé často nejsou muzikanti, jen investoři.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.