Péče o kytaru #4: kytarová kosmetika
Důležitou součástí péče o kytaru je samotná údržba nástroje. Na první pohled možná triviální záležitost, pravdou ale je, že díky používání kytarové kosmetiky lze jednoduše a efektivně prodloužit životnost jednotlivých částí kytary i samotného nástroje jako celku. Aplikace kosmetických přípravků je jednoduchá a nezabere mnoho času. Je dobré jak kytarová kosmetika funguje a proč je pro kytaru tak důležitá.
Kytara se opotřebovává převážně samotným hraním a také vlivy přímého okolí. Zejména vzdušná vlhkost a prach ovlivňují stárnutí strun, oxidaci hardwaru nebo vysychání hmatníku. Během hraní na kytaru odpadávájí z rukou mikroskopické kousky kůže, které se dostávají do vinutí strun, na hmatník a na hmat krku. Dochází také k jemnému poškrábání laku od trsátka. Na lak kytary působí hlavně pot, který s ním chemicky reaguje a poškozuje jeho vrstvy.
To jsou ve stručnosti hlavní faktory, které způsobují opotřebování nástroje. Proto by v každém obalu od kytary neměla chybět v zásobě i kytarová kosmetika, která se dá v mnohých případech použít i během hraní. Kytarovou kosmetiku můžeme rozdělit podle toho na jakou část kytary se používá.
Vhodná prevence před negativními vlivy okolí kytary je její ukládání po hraní do obalu či kufru, kde si kytara vytváří své vlastní stabilní mikroklima, které je možné kontrolovat pomocí měřidla vlhkosti. Zároveň se na kytaru nepráší.
Kytarové kosmetiky je na trhu značné množství, každá se značek se snaží přijít s různými přednostmi. Lze doporučit vyzkoušet více značek a vybrat tu, která má na danou kytaru největší účinnost. Střídáním kosmetik se nic nezkazí, naopak tím lze docílit skutečně efektivní údržby.
Údržba hmatníku
Vhodná doba pro aplikaci kosmetiky je při výměně strun. Díky tomu lze snadno od nečistot vyčistit hmatník. Při jeho údržbě je zásadní vědět z jakého je materiálu a jestli je lakovaný.
Lakované hmatníky bývají zpravidla javorové a lze je snadno poznat podle jejich žluté barvy. Dřevo je tedy pokryto vrstvou laku, která ho chrání před poškozením a nadměrným vysycháním. Jeho údržba je tedy snadná a spočívá převážně v čistění. Vzhledem k tomu, že je lakované i tělo kytary, mnohdy lze použít jeden přípravek na tělo kytary, na krk i na hmatník. Při čištění hmatníku je dobré myslet i na pražce, které se dají velmi dobře vyleštit speciálními přípravky a vypadají pak jako nové. Lakované hmatníky není třeba impregnovat, chrání je samotný lak. Kosmetické přípravky kromě čištění umí lak i dobře vyleštit. Hmatník pak vypadá svěže.
Nevýhodou lakovaných hmatníků po stránce údržby je to, že se lak hraním začne časem odlupovat okolo pražců nebo na hranách hmatníku. Pod narušenou vrstvu laku se dostávají nečistoty, které lak dále poškozují a nedají se tolik efektivně odstranit.
Nelakované hmatníky jsou převážně ze dřeva palisandru a ebenu. Tyto dřeva se poznají podle tmavě hnědé až černé barvy. Od javorových hmatníků jsou tedy bezpečně rozeznatelné. Nelakované hmatníky se nelakují a jsou více náchylné na vysychání. Proto se musí po jejich čištění impregnovat, aby do sebe absorbovaly všechny potřebné živiny.
Pro jejich snadné čištění lze kromě čistících prostředků a hadříků použít i obyčejný jemný zubní kartáček. Díky tomu se při čištění lze dostat do kraje každého pražce. Firma Dunlop například nabízí set přípravků, které nejprve odstraní nečistoty a poté hmatník impregnují. Po čištění a impregnaci je výsledný efekt značný. Impregnace dá u palisandru vyniknout jeho kresbě. Například u starých Fenderů, kdy se ještě používal brazilský palisandr, je vizuální efekt po impregnaci skutečně famózní.
Pokud by se nelakovaný hmatník neimpregnoval, postupně by docházelo k jeho vysychání a praskání. Vysušený palisandrový hmatník lze poznat tak, že je bledý a s výraznějšími a hlubšími prasklinkami. Suché dřevo se projeví při samotné impregnaci svou reakcí. Pokud se olej rychle, během prvních pár minut docela vsákne do dřeva, znamená to, že hmatník potřebuje živiny. V této situaci je tedy vhodné impregnaci opakovat. Naopak, pokud se olej po aplikaci příliš nevstřebává, je to důkaz toho, že přípravku stačí málo a že je vše v pořádku. Kytara nám sama dokáže říct, co potřebuje.
Klasické a akustické kytary mívají nelakované kobylky, převážně ze stejných materiálů jako hmatníky. Je proto dobré při impregnaci hmatníku neopomenout ošetřit i kobylku.
Péče o lak
Velice snadno se tělo kytary čistí při sundání strun. U elektrických kytar je možné sundat knoby potencimetrů, odmontovat pickguard nebo kobylku, aby se docílilo skutečně efektního čištění co největší části laku.
Stejně jako je u hmatníku důležité vědět z jakého je materiálu, u laku na těle (popřípadě i na hmatníku a na krku) je důležité znát jeho druh. Běžně používané laky na kytarách jsou polyuretan nebo nitro lak. Oba se udržují odlišnými přípravky. U každé kosmetiky ošetřující lak by měla být uvedena informace na který druh laku ji lze použít. Pokud by se na nitro lak použil přípravek, který pro něj není určen, mohl by ho nenávratně poškodit.
Specifická je údržba kytary s matným lakem. Před aplikací přípravku je dobré se ujistit, zda ho lze použít i na matný lak. Snadno se může stát, že se intenzivním čištěním hadříkem na určitých místech lak rozleští do lesku.
Kosmetika pečující o lak má jednak efekt samotného čištění, ale také bývá antistatická. Pokryje lak jemným filmem, který ho chrání před prvotními nečistotami a prachem. Od značky Big Bends lze použít přípravky k odstranění drobných škrábanců.
Při čištění těla je dobré nevynechat luby, zadní desku a také hmat krku. Po ošetření jemným speciálním hadříkem se ruka při pohybu po zadní straně krku pohybuje snadno a hladce, což je žádoucí pro přesnou i rychlou hru. Dá se ošetřit i během samotného hraní.
Čištění strun
Údržba strun může výrazně prodloužit jejich životnost. Tu ovlivňuje například četnost hraní. Během hry se uvolňují mikroskopické kousky kůže, které se pak dostávají do vinutí strun a narušují přirozený rozkmit strun. Ruce se při hraní potí a pot chemicky reaguje s materiálem strun. Vzdušná vlhkost na struny působí i když se na ně nehraje. To jsou faktory, které budou životnost strun ovlivňovat vždy. Používáním kosmetiky pro údržbu strun se tyto vlivy minimalizují.
Ošetření strun je vhodné provést před samotným hraním a hlavně po jeho skončení. Tím, že otřeme struny už před hraním, docílíme toho, že z vinutí strun zmizí nežádoucí drobné nečistoty a prach. Prsty budou po strunách lépe klouzat. Po ukončení hraní na strunách zůstává pot i nečistoty, které by bez použití kosmetiky neblaze působily na vinutí strun.
Údržbu strun lze provést i jemným hadříkem, kterým stačí kolem dokola přetřít každou jednotlivou strunu po celé její délce. Existují i praktické přípravky pro ošetření všech strun najednou.
Čištěním strun se razantně prodlouží jejich životnost.
Ošetření hardwaru
Vzdušnou vlhkostí a oxidací trpí převážně hardware jako jsou ladící mechaniky, kobylky, struníky a snímače. Na čištění těchto částí lze použít přípravky značky Gibson, které jsou k tomu přímo určené.
Tato činnost je bohužel specifická především delším časovým trváním. Čištění mechanik nebo kobylky vyžadují odinstalaci celých dílů. U starších kytar mnohdy čištění těchto částí nepomůže, ale u nových kytar je efekt výrazný.
U mechanik na klasických kytarách je dobré promazávat ozubená kolečka, která pomáhají s hladkým chodem při otáčení mechaniky. Na tu je vlivem naladění struny vyvíjen silný tlak. Při nedostatečně promazaném ozubeném kolečku často dochází k poškození a lámání mechanik.
U mechanik akustických a elektrických kytar je důležité kontrolovat, zda mají teflonové kroužky pod lístečky. Při jejich absenci jde mechanika otáčet jen velmi ztuha a hrozí její nenávratné poškození.
Nultý pražec
Zásadní vliv na správný chod kytary má nultý pražec. Jeho drážkami prochází struny, které při ladění nebo při používání tremola mění svůj tah a v těchto drážkách volně prokluzují. Struny se časem zanáší nečistotami a tím se zanáší i drážky v nultém pražci.
U nultého pražce je důležité, aby byly drážky pro struny volně průchodné a hladké bez nečistot a nerovností. Nejjednodušší způsob jak dopomoci správnému fungování nultého pražce, je drážky pro struny promazávat speciálními lubrikanty. K promazání pražce je možné použít i grafit z obyčejné tužky. Jeho jedinou nevýhodou je vizuální stránka, kdy jsou drážky po jeho aplikaci černé, zatímco materiál a barva pražce může být bílá.
Struna ovšem neprochází pouze nultým pražcem, ale i kobylkou, struníkem a nebo srážečem strun. Lubrikovat tedy lze kameny na kobylce u elektrických kytar. Při používání tremola, například u stratocasterů, je vhodné promazat i srážeče strun mezi nultým pražcem a mechanikou.
Závěrem
Při výběru kosmetiky na kytaru je vhodné používat celé sety přípravků, kterými se docílí kompletní údržby celého nástroje.
Péče o kytaru pomocí kytarové kosmetiky je tak trochu věda, ale zároveň je její aplikace na celé kytaře opravdu jednoduchá. Údržba kytary je dobré nejen pro to, aby kytara vydržela déle v dobrém stavu. Jde také o to, aby byla dobře hratelná a plně funkční při samotném hraní. Toho všeho lze docílit pravidelnou údržbou při každé výměně strun. V neposlední řadě se nesmí zapomínat na to, že výraznou součástí image každého kytaristy je, aby jeho kytara vypadala dobře.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.