Přejít k hlavnímu obsahu
S kvalitní elektronikou lze kytaru povznést na vyšší úroveň
S kvalitní elektronikou lze kytaru povznést na vyšší úroveň
Zdeněk Lev -

Péče o kytaru #7: jak vybrat elektroniku do akustické kytary

Při hledání způsobu, jak vylepšit akustickou kytaru, je nasnadě zaměřit pozornost na elektroniku. Díky ní lze z kytary dostat netušené zvukové vlastnosti. Vzhledem k neustálému vývoji ze strany výrobců se zvuk kytary přes elektroniku stává kvalitnějším a také se věrohodně blíží k přesnému zachycování autentického zvuku akustické kytary. Při výběru elektroniky je dobré si v hudebninách vyzkoušet více kytar s rozdílnými elektronikami, aby se usnadnil výběr té správné. A protože každá elektronika je jiná a má odlišné vlastnosti, není výběr vůbec snadný.

Při výběru akustické kytary nejde přehlédnout, že jsou některé čistě akustické a některé s elektronikou, čili elektroakustické. Výrobci záměrně vyrábí obě verze kytar. Důvod je prostý.

V elektroakustické kytaře je již ve výrobě instalována elektronika, kterou výrobce považuje za vhodnou pro jeho nástroj. Výrobce vždy kalkuluje s výsledným zvukem nástroje a i díky elektronice každé kytaře přisuzuje její nezaměnitelný charakter. U kytary bez elektroniky je případná volba elektroniky ponechána na koncovém zákazníkovi, který si tak může zvuk kytary přizpůsobit vlastním potřebám.

Některé renomované značky doporučují do svých akustických kytar určitý typ elektronik. Například Furch doporučuje elektroniku L. R. Baggs. Tu mnohdy na svých kytarách používá i Gibson. Během výběru elektroniky je dobré si zjistit, jestli některou z nich výrobce dané kytary přímo doporučuje. Je to následně i záruka kompatibility mezi snímačem a kytarou. Elektronik je na trhu celá řada, lze ještě zmínit například značku Fishman, Martin, Seymour Duncan či AER.

Proč mít v kytaře elektroniku

Při nákupu levnější kytary je dobré do budoucna zvážit, zda bude elektronika využívána, nebo ne. Pokud je předpoklad, že ano, je výhodnější pořídit elektroakustickou kytaru. Pořízení samostatné elektroniky vyjde ve výsledku mnohem dráž, než když je již z výroby instalovaná v kytaře.

Elektronika v akustické kytaře je vhodná zejména pro koncertování, jamování či běžné hraní v hospůdkách. Pokud hraje více nástrojů najednou, čistě akustická kytara se zvukově příliš neprosadí, jednoduše není tolik slyšet. Kytarista při takové situaci musí hrát výrazně agresivně, což může negativně ovlivnit výsledný zvuk.

Výhodou elektroniky je, že si lze na aparátu nastavit hlasitost, kterou stačí ovládat korekcemi přímo na kytaře, takže má kytarista vždy jistotu, že ho bude slyšet při jakékoli hře, například i při jemném vybrnkávání. Kytaru osazenou snímačem ocení i muzikanti při domácím nahrávání.

Mezi elektronikou jsou značné rozdíly po stránce kvality. Ceny se pohybují od stokorun až po částky nad 10 tisíc. Levná elektronika ale neposkytne kvalitní snímání a spíše zvuk kytary doplňuje než že by ho vylepšovala. Při výběru je dobré zohlednit poměr cena/výkon. Při instalaci drahé a kvalitní elektroniky do levné kytary bývá výsledek spíše kontraproduktivní. Kvalitní elektronika je nejlépe kompatibilní s kvalitní kytarou, u které jsou zaručeny dobré zvukové vlastnosti. Následně lze díky tomu kytaru povznést o úroveň výš.

Ovládání zvuku u bezzásahové elektroniky v rezonančním otvoru

Je tedy mnoho dobrých důvodů pro pořízení elektroniky do akustické kytary. Jak ale vybrat tu správnou? Lze ji pro začátek rozdělit podle určitých kritérií. Před samotnou instalací ozvučení se kytaristé zajímají o to, jak moc velký zásah bude nutné do kytary dělat. Záleží na tom, zda je elektronika tzv. bezzásahová a nebo jestli je s preampem či s battery boxem určeným do lubu kytary.

Druhy elektroniky a jejich instalace

Bezzásahová elektronika je velice oblíbená pro svoji jednoduchost. Aby se mohla do kytary instalovat, je třeba pouze do lubu kytary vyvrtat díru pro konektor jack. Pokud je součástí elektroniky piezo snímač, vyvrtá se malá dírka do kobylky, aby mohl být snímač umístěn pod sedlový pražec. Celá elektronika včetně kabelů, baterie či mikrofonu je umístěná a pomocí drobné lepenky fixovaná uvnitř kytary, a kromě již zmíněných dvou malých vrtání probíhá celá instalace jednoduše a bez většího zásahu do dřeva nástroje. Tyto elektroniky mají většinou ovládání hlasitosti v rezonančním otvoru kytary, takže jsou korekce při hraní pohodlně dostupné. Při výběru tohoto typu elektroniky se ovšem kvůli praktičnosti musí oželet mnohé korekce zvuku, kterými naopak disponují elektroniky s preampem umístěným v lubu.

Větší zásah do kytary představují elektroniky se samostatným battery boxem nebo s preampem (předzesilovačem) s více korekcemi, který se kvůli svým větším rozměrům instaluje do lubu kytary. Na takovém preampu je obvykle větší množství korekcí zvuku a ladička s displejem. Existují jednodušší i složitější preampy. Ty s více korekcemi jsou kvůli většímu množství součástek více náchylné na poruchy. Složitější preampy od firem Taylor nebo Godin připomínají svým vzhledem spíše počítačovou desku. Baterie může být umístěná přímo v preampu nebo mívá samostatnou krabičku umístěnou v lubu u konektoru jack.

Složitý preamp kytary Taylor

Při instalaci elektroniky tohoto typu je tedy nutný větší zásah do kytary. Není se ale čeho bát, zvukové vlastnosti kytary to neovlivní. Pro akustickou kytaru je, co se týče zvuku, zjednodušeně zásadní přední deska, zásah do lubu nevadí.

Nevýhodou preampových krabiček umístěných v lubu bývá to, že některé tóny při hraní na kytaru rozvibrují drobné součástky v předzesilovači a z elektroniky se tak mohou ozývat jemné rezonance. Ve většině případů je ale drnčení při běžném hraní minimální a zanedbatelné. Vzhledem k tomu, že je preamp vyroben z velkého množství drobných komponentů, nelze jejich vibracím při hraní zcela zabránit. U battery boxů se objevuje podobný problém, obvykle dochází při vibraci strun k drnčení dvířek od boxu či pružinek, které se dotýkají kontaktů baterie.

Preamp s větším množstvím korekcí a s ladičkou instalovaný v lubu

Piezo snímač

Elektronika se od sebe liší typem snímání. Nejběžnější je snímání pomocí piezo snímače. Ten je umístěn pod sedlovým pražcem v kobylce. Zvuk snímá díky přenosu vibrací od strun. Piezo, stejně jako mikrofon, snímá ty nejjemnější detaily a umožňuje přenos věrohodného zvuku akustické kytary. Na rozdíl od magnetického snímače, který zvuk snímá pomocí magnetů, je princip snímání u piezo snímače pomocí krystalů.

Pro správnou funkčnost pieza je důležité, aby byla drážka v kobylce přesná a rovná a to samé platí pro spodní plochu sedlového pražce. Pokud pražec není zespodu zcela rovný, snímač nesnímá zvuk rovnoměrně po celé své ploše a to se ve výsledku projevuje tím, že některé struny znějí hlasitěji a jiné tišeji. Neodbornou instalací tak může dojít k tomu, že zvuk kytary přes elektroniku nebude kvalitní.

Při instalaci piezo snímače je také důležité, aby byla drážka v kobylce dostatečně hluboká, protože se do ní musí společně s piezo snímačem vejít i značná část sedlového pražce. U levných akustických kytar není neobvyklé, že jsou drážky v kobylce mělké. Před instalací snímače se v tomto případě musí drážka vyfrézovat na vhodnou hloubku. Je tedy dobré mít vše předem promyšlené a ideální je konzultace s odborníkem ze servisu.

Piezo snímač se umísťuje v drážce kobylky

Mikrofon

Jiný způsob snímaní je umožněn pomocí mikrofonu. Ten bývá součástí některých elektronik a je umístěn uvnitř kytary pod vrchní deskou. Mikrofon nabízí čistý zvuk s vyváženou odezvou, což ocení hráči ve studiu. Důležitá je také funkce odolnosti proti zpětné vazbě. Snímat zvuk lze samozřejmě i pomocí klasického mikrofonu umístěného na stojánku před rezonančním otvorem kytary.

Kombinace pieza a mikrofonu

Oblíbená je elektronika, která kombinuje použití piezo snímače a mikrofonu. Tuto možnost poskytuje například elektronika L. R. Baggs Anthem. Při použití tohoto typu elektroniky lze nastavovat i vzájemnou vyváženost mezi piezem a mikrofonem. Díky této kombinaci lze využívat mnohem barvitější charaktery zvuku. Mikrofon je přichycen pod kobylkou. Cenově je ovšem elektronika dražší, protože plnohodnotně kombinuje dva druhy snímání zvuku.

Elektronika L. R. Baggs Anthem je kromě piezo snímače vybavená ještě mikrofonem, který je umístěný na přední desce přímo pod kobylkou

Senzory pro perkusivní hru

Pro kytaristy, kteří hrají perkusivním stylem hry, je vhodná elektronika se snímacími senzory. Ty jsou nalepeny zespodu přední desky a snímají vibrace z perkusivního hraní a efektivně vše přenášejí do aparátu. Tento systém poskytuje kytaristům mnoho možností využití a pro posluchače představuje výsledný zvuk nevšední zážitek.

Inovativní systém snímaní od Taylor

Inovativní technologii snímání používá na svých kytarách firma Taylor. Elektroniky s označením ES2 používají tři individuálně kalibrované senzory (snímače), které jsou umístěny za sedlovým pražcem. Vývojový tým u Tayloru pracuje s faktem, že se sedlový pražec při hraní nehýbe nahoru a dolů (proto se piezo umísťuje pod sedlový pražec), ale dopředu a dozadu. Vyvinul tedy snímač, který je o sedlový pražec opřený na zadní části. Tím se zvuk oproti piezu změnil. Taylor uvádí, že je výsledný zvuk teplejší a přirozeně znějící a dá skutečně vyniknout pravému charakteru kytary.

Tři senzory umístěné za sedlovým pražcem na kytaře Taylor

Výdrž baterie

Většina dnes používaných elektronik v akustických kytarách je aktivních, jsou tedy napájeny pomocí baterie, obvykle 9V. Každá elektronika má své specifické parametry, které výdrž baterie ovlivňují. U výrobce elektroniky lze obvykle snadno dohledat počet hodin čistého hraní, který by měla baterie vydržet. Je dobré mít u kytary v kufru náhradní novou baterii, kterou lez v případě potřeby rychle vyměnit.

Důležité je vědět, že se elektronika aktivuje již při zasunutí kabelu do kytary. V tu chvíli se i začíná vybíjet baterie. Po hraní či při delších pauzách mezi skladbami je dobré kabel z kytary vysunout, aby se baterie zbytečně nevybíjela. Mnohdy se stává, že kytarista zapomene kabel v kytaře přes noc do druhého dne a za tuto dobu se baterie může vybít natolik, že je brzy nutná její výměna.

Některé elektroniky nabízí funkci ověření stavu baterie a samy upozorní, když se baterie blíží k hranici vybití. Tím, jak se baterie pozvolna vybíjí, vlastnosti zvuku se rovněž pozvolna negativně mění. Vybíjející se baterii lze rozpoznat podle slabšího signálu z kytary, výpadků zvuku nebo ztrátou výšek. Tóny přestávají být čisté. Při pozorování těchto vlastností zvuku je třeba baterii vyměnit.

Tagy Péče o kytaru Rukověť elektroakustického kytaristy

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Zdeněk Lev
Jsem kytarový technik v Kytary.cz a mám dlouholeté zkušenosti s kompletním kytarovým servisem. Specializuji se na servis a ověřování originality vintage, sběratelských a bazarových kytar a rád předávám získané zkušenosti dál. Rukama mi prošlo tisíce nástrojů a těší mě, že…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY