Přejít k hlavnímu obsahu
 V mnoha ohledech překonával v prvních letech výroby Fender Japan své konkurenty z USA.
V mnoha ohledech překonával v prvních letech výroby Fender Japan své konkurenty z USA.
Zdeněk Lev -

Pod kapotou #21: jak a proč vznikla společnost Fender Japan

Japonský trh byl po dlouhá desetiletí byl v USA viděn jako něco levného, nekvalitního. Přitom japonské výrobky měly obecně slušnou kvalitu. Fakt, že se kytary Fender v jeden čas vyráběly výhradně v Japonsku a ještě k tomu v kvalitě minimálně srovnatelné s USA, byl pro mnohé šok. Co ale vedlo vedení Fenderu k tomu, aby začal s výrobou v Japonsku? A jak se tento nápad podařil?

K zahájení výroby v Japonsku pod značkou Fenderu nedošlo přes noc. Předcházel tomu letitý vývoj Fenderu v 70. a na začátku 80. let. K pochopení založení Fender Japan je dobré znát souvislosti týkající se dané doby. S odstupem času to byl krok, který značku Fender zásadně ovlivnil a pomohl jí stát se opět globálním hráčem.

V minulém článku jsem popisoval úlohu společnosti CBS v historii Fenderu. Stručně řečeno, během éry CBS se z Fenderu stal korporát, který se postupem času více soustředil sám na sebe a na výrobu a žil v podstatě v bublině. Ve firmě pracovalo stále více lidí, kteří toužili po kariéře. Pro staré srdcaře ve Fenderu rázem nebylo místo. Přesto ale mnozí z nich vytrvali a zůstali, aby později sehráli důležitou roli při cestě značky zpět na vrchol.

Na přelomu 70. a 80. let kvalita kytar stále klesala, a to se odrazilo i na samotné popularitě této značky.

Přichází Dan Smith a spol.

V roce 1981 přichází z Yamahy do Fenderu Dan Smith s úkolem dostat kvalitu kytar opět tam, kam patří. Tento nelehký úkol se nakonec podařil, nicméně to trvalo hezkých pár let. V obsáhlém rozhovoru o této etapě Smith dává užitečné informace, které vám v dalších řádcích stručně popíšu.

Jedna z prvních věcí, které Smith se svým týmem zavedl, byla kontrola kvality. Tento aspekt je v rozhovoru s Danem jasně patrný v momentě, kdy poměrně zoufale popisuje výchozí situaci. Výstupní kontrola Fenderu se oháněla argumenty, že všechny kytary jsou v naprostém pořádku. Poté proběhla kontrola asi osmi set kytar. Po ní se kritéria pro kontrolu kvality okamžitě změnila, protože byla absolutně nevyhovující.

Po důkladnějším seznámení s továrnou ve Fullertonu Smith zjistil, že mnoho pracovníků je nespokojených nebo přetížených. Nastavené platové podmínky byly vázané na počet vyrobených kytar za den, což nemohlo zaručit kvalitní výrobky. Lidé byly demotivovaní a rozdělení na dva tábory: na srdcaře, kteří souhlasili s novými změnami, a na druhou skupinu, která zastávala názor, že právě oni to dělají nejlépe.

Následně začal několikaletý proces přeškolování zaměstnanců na nové postupy, výroba se zaměřila na kvalitu a automatizaci. Podmínky výroby ale stále nebyly ideální. Podle Smithe by v tu chvíli bylo lepší, kdyby továrna vyhořela a oni mohli začít zcela od začátku s novými lidmi.

Povedené japonské kopie amerických značek Fender a Gibson

Japonské kopie amerických značek

V těchto letech se v Japonsku rozmáhala výroba kopií Fenderů nebo Gibsonů – v mnoha ohledech v zajímavé kvalitě. Největší problém ovšem byla ztráta zisků, které tyto kopie znamenaly. Fender se na výrobce kopií obrátil a pokoušel se věc vykomunikovat, ovšem dostalo se mu pouze odpovědí, že s tím nikdo nehodlá nic dělat, že jsou kopie připravené Fender zničit. Zrodil se proto nápad začít kytary Fender oficiálně vyrábět v Japonsku. Jiná možnost, jak s tímto fenoménem bojovat, patrně nebyla.

Kvalita místních továren

Postupem let si Japonci vybudovali kvalitní továrny, ve kterých dokázali vyrábět nástroje efektivně i kvalitně. Vyráběly se zde kopie pod značkami Greco, Tokai nebo Fernandes. Dodnes jsou tyto kytary velmi oblíbené a kvalitní.

Tomuto jevu napomohlo do jisté míry i obecné mínění v USA, že u nich se vyrábí věci nejlepší a nejkvalitnější. Japonský trh nikoho nezajímal a mnoho muzikantů se vůči kytarám z Japonska otevřeně vymezovalo. Mezitím se v Japonsku s místní pověstnou pečlivostí a pracovitostí dostali ve výrobě nástrojů na skvělou úroveň, která mnoho lidí následně vyděsila.

První japonské Fendery měly jasné označení Made in Japan

Vytvoření Fender Japan

Po prvotním představení nápadu spustit výrobu v Japonsku se na Dana Smithe, Billa Schutze a Rogera Balmera prý všichni dívali jako na blázny. Nicméně všichni měli s Japonskem své zkušenosti a věděli, o čem tito zkušení nástrojoví matadoři mluví. CBS jim nakonec požehnala a mohlo se jet vyjednávat přímo do Japonska.

Pro založení Fender Japan získala firma ke spolupráci pana Kojimu ze společnosti Kanda Shokai a pana Yamana z Yamano Music.Yamano Music mělo na Fender silné vazby, jelikož bylo jeho distributorem již mnoho let. V podstatě šlo o to, že Fender dodal licence a Japonsko peníze. Tímto spojením mohlo vše začít.

Zbývalo zajistit továrnu, kde by probíhala výroba. Nějaký čas to vypadalo, že vyhraje Tokai, ale volba nakonec padla na Fujigen Gakki. Podle slov Smithe se jednalo v té době o jednu z nejlepších továren na světě. A vzhledem k tomu, že tam již měli zkušenosti s výrobou kopií, byli na kytary Fender paradoxně dobře připravení (Fujigen vyráběl mimo jiné kytary pro Ibanez). Smith v rozhovoru vzpomíná, že po příjezdu do Fujigen zůstal na místě asi dva týdny a společně s vedením probírali, jaké modely se budou vyrábět, sám brousil krky a probíral s nimi různé varianty. Když bylo vše připraveno, mohla začít výroba a distribuce. To vše se odehrálo v letech 1981/82.

Továrna Fujigen

Podle informací v článku o historii japonských Fenderů byla továrna Fujigen založena již v roce 1960 a první elektrické kytary začala vyrábět o dva roky později. Prvotně se japonské továrny zajímaly především o výrobu klasických kytar, ovšem to se změnilo v roce 1965, kdy Japonsko pobláznila skupina The Ventures, která podnikla turné po celé zemi. Následně vzrostl zájem o elektrické kytary. Aby Fujigen uspokojil poptávku, zaměřil se na výrobu elektrických kytar, kterých v roce 1980 vyráběl až čtrnáct tisíc měsíčně. Po roce 1970 továrna začala vyrábět kytary pro jiné značky, například pro Ibanez.

Dodnes jsou kytary Fender z této továrny ze začátku 80. let velmi ceněné.

Japonský Fender Stratocaster se specifikacemi 50. let

Kvalita Fender Japan v prvních letech

Vzhledem k pokračující nápravě, přeškolování pracovníků a modernizaci všech procesů ve Fullertonu nešla v USA výroba tak dobře. Z tohoto hlediska byl Fender Japan naprostou záchranou, protože s výrobou začali prakticky okamžitě a produkovali hodně kvalitních kytar.

Zatímco Fullerton vycházel z toho, co zbylo, a snažil se opět postavit na nohy, Fender Japan se začal ukazovat v tom nejlepším světle. Jakmile dorazily první kytary z Japonska, všichni byli podle Smithe nadšení až k dojetí. Vše bylo nad očekávání dobré.

Tato situace pak paradoxně vedla k tomu, že se otálelo s produkcí kytar z USA, protože Fender Japan kvalitou ze začátku překonával americké modely. Takže se čekalo, až se továrna ve Fullertonu více vzpamatuje. Nakonec se v roce 1985 Fullerton zavírá a následně se po několika měsících otevírá nová továrna v Coroně. V tomto mezidobí byly veškeré kytary Fender vyrobené v Japonsku. Fullerton byl uzavřen také kvůli tomu, že když v roce 1985 došlo k prodeji Fenderu od společnosti CBS skupině bývalých zaměstnanců v čele mimo jiné s Danem Smithem, nebylo fullertonské sídlo součástí odkupu.

Hlavice japonských Stratocasterů podle klasické konstrukce

První kytary Squier

Ohledně Squieru panuje někdy zmatek. Nicméně v obsáhlém rozhovoru s Danem Smithem je vše opět podrobně vysvětleno. Původní řada kytar ro Evropu měla značku Fender a malou sérii Squier. To se ovšem nelíbilo distributorům, kteří si stěžovali na fakt, že by tahle situace byla kolizní s exportovanými kytarami z USA. Proto se značka japonských kytar pro export přeměnila na Squier a poté na Squier by Fender. Tyto kytary šly na trh v roce 1982 a byly velmi kvalitní.

Prvními modely značky Squier byla série JV. Ta je stále považována za nejkvalitnější zástupce této značky, který kdy byl vyroben. Značka Squier byla především exportována, pro japonský trh byly určeny kytary se značkou Fender. První řada byla založena především na starých oblíbených modelech.

Pro export do USA, Evropy a do Británie byla určena série SQ, která přišla v roce 1983. A paradoxně to byl Stratocaster, který měl spoj krku a těla vyřešen třemi vruty. Ovšem s tím rozdílem, že si japonská továrna pohlídala všechny neduhy této konstrukce, a proto byl tento model úspěšný a mohl prorazit i v USA. V mnoha ohledech tedy v prvních letech výroby překonával Fender Japan své konkurenty z USA.

Tagy Pod kapotou Fender Japan Fender

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Zdeněk Lev
Jsem kytarový technik v Kytary.cz a mám dlouholeté zkušenosti s kompletním kytarovým servisem. Specializuji se na servis a ověřování originality vintage, sběratelských a bazarových kytar a rád předávám získané zkušenosti dál. Rukama mi prošlo tisíce nástrojů a těší mě, že…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY