Pod kapotou #32: jak upgradovat staré japonské Fendery a jejich kopie
V dnešní době jsou poměrně hodně populární japonské Fendery a jejich kopie ze 70., 80, a 90. let. Dají se sehnat za dobrou cenu a obvykle ve velmi dobrém stavu. To se ostatně dá vysledovat i na našem trhu, kde jsou tyto kytary stále běžnější a oblíbenější. Ovšem za léta hraní se i na nich podepisuje zub času a některé věci je třeba vyměnit nebo vylepšit. A dobrou prací se dá z těchto nástrojů udělat i o několik levelů lepší kousek.
Příčiny atraktivity těchto modelů jsou jednoduché. Jsou stylové, staré, levné, dostupné – a jsou to plnohodnotné a univerzální nástroje, které potěší opravdu kdekoho od amatérů a nadšenců až po profíky. Jsou to kytary do studia, na pódium, do zkušebny i na doma. A některé z nich už můžeme opravdu označovat jako vintage.
Nezanedbatelná část muzikantů touží mít starou kytaru, která má něco za sebou, je vyhraná, ale stále v plné síle. To ve většině případů znamená, že musíte na pořízení takového nástroje vynaložit nemalé peníze. Nemusí to ale platit vždy. Například u oblíbených japonských Fenderů a jejich kopií platí vše výše zmíněné – jen s tím rozdílem, že zaplatíte mnohem méně. A i když si pak trošku připlatíte za nějaký ten upgrade, pořád se to bohatě vyplácí.
Upgrade díky opravě
Když jsem v úvodu zmínil zub času, který se na starších nástrojích podepisuje, měl jsem na mysli nejen samovolné stárnutí materiálu, ale také hlavně používané a ohrané součástky. Pokud chcete na kytaru plnohodnotně hrát, je třeba, aby byla ve skvělém stavu. U japonských Fenderů a jejich kopií se toho dá poměrně jednoduše docílit. Tyto kytary jsou v duchu myšlenky Leo Fendera jednoduché a snadno opravitelné – vše na nich je vyměnitelné. To je přednost, kterou každý ocení zejména ve chvíli, kdy starší kytara potřebuje trochu potunit.
Na našem trhu se dají sehnat japonské Fendery několik desítek let staré v různých kondicích. Jejich kopie jsou na tom zrovna tak. Vždy je ale důležité, v jakém stavu je krk. Pokud je v pořádku a s funkční nastavitelnou výztuhou, máte téměř vyhráno. Vše ostatní se už lehce vylepší.
Smyslem tohoto článku je ukázat, že se pořízení těchto kytar jednoduše vyplácí. A netvrdím to jen díky své zkušenosti kytarového technika, ale i na základě názoru muzikantů a nadšenců, se kterými se při své práci setkávám. Takže pojďme si ukázat jak se dají tyto kytary, pokud si nějakou takovou starší pořídíte, vylepšit.
Stav krku
Začněme od toho nejdůležitějšího, tedy od krku. Budu se opakovat, ale při koupi starší elektrické kytary je stěžejní zkontrolovat stav krku. Pokud krk vydržel v dobré kondici a během těch několika desítek let se nezdeformoval, je pravděpodobné, že ještě hezkých pár let vydrží v dobrém stavu. U nových, běžných sériově vyráběných modelů tuto jistotu nemáte.
Pokud má kytara dobrý krk, vše ostatní už se nějak opraví a bude to dobré. Zato špatný, deformovaný krk, zvláště u staré kytary, se příliš opravit nedá. A nebo to nebude zrovna rentabilní.
Výhody přepražcování
Dobrou investicí je přepražcování. Staré japonské Fendery a jejich kopie byly dlouhá léta oblíbenými nástroji, na které se reálně dost hrálo. To se pozná obvykle na pražcích, které bývají často původní, ale od hraní vymačkané a od zabrušování už příliš nízké. A to na herním komfortu ubírá hodně velkou část.
Přepražcování má také tu výhodu, že po sundání pražců můžete hmatník v případě potřeby dobrousit do potřebného stavu a tvaru. Instalovat si můžete jakékoli pražce. A pokud je práce provedena kvalitně a precizně, výsledkem je krk jako nový.
Pro někoho se může zdát přepražcování nebezpečnou, radikální nebo drahou procedurou. Rád vás ubezpečím o opaku. Je to u kytar běžná věc, která je jednou za čas opravdu potřeba. Kompletní práce sice obvykle stojí od 2 000 Kč výše, ale v porovnání s tím, co za to pro kytaru získáte, se to vyplatí.
Nejčastější opravy elektroniky
Japonské Fendery nepoužívaly tak kvalitní elektroniku jako jejich američtí kolegové, ale i tak je dnes běžné dostat do ruky kus s originální a netknutou elektronikou. Ovšem po letech používání většinou některé její části potřebují vyměnit.
Nicméně i to je běžná a poměrně rychlá záležitost. Japonské modely všech značek používaly podobné komponenty, takže závady se opakují. Většinou se jedná o vypadávání signálu při manipulaci s kytarou nebo s připojeným kabelem. Nebo se ozývá praskání při otáčení potenciometrem či při manipulaci s přepínačem snímačů. Jde o to zjistit, která součástka problém způsobuje, a následně ji vyměnit – a u toho pro jistotu zkontrolovat celou elektroniku. Mezi tyto běžné opravy patří výměna samice jack, potenciometrů a přepínačů snímačů.
A cena? V porovnání s tím, jaký tím uděláte upgrade, se opět vše vyplatí. Záleží na tom, jaké nové a plně kompatibilní součástky použijete, ale pro představu – za kvalitní samici jack Switchcraft nebo za potenciometr zlaté střední cesty Gaoh dáte okolo 120 Kč. Přepínače se vyplatí koupit kvalitnější, protože se jedná o křehkou konstrukci a je záhodno, aby při neustálém používání dlouho vydržela. I zde se cena pohybuje v řádu stokorun. K tomu přičtěte cenu práce odborného servisu. Pokud jste však zruční v pájení součástek, na práci ušetříte tím, že to zkusíte sami. Zde ovšem apeluji na zdravý úsudek a zvážení, zda si na to troufnete či nikoli.
Když to shrnu, opravy elektroniky u těchto kytar nejsou neřešitelné, ba naopak. Výměnou problémových součástek se docílí perfektně znějící a spolehlivé elektroniky.
Snímače
Ve většině případů se u japonských originálů i kopií vyskytují plně funkční snímače. Pokud nastanou problémy se zvukem, obvykle za to můžou vyměnitelné drobné součástky v předchozím odstavci.
U snímačů je otázka, zda mají dobrý zvuk nebo ne. Někdo má rád zvuk starých Tokai kopií a podobných značek, ale někomu naopak nesedí. Není nic jednoduššího, než snímače v případě potřeby vyměnit za jiné. Původní si můžete uschovat nebo prodat dál.
Je dobré zkusit odhadnout míru kompatibility snímačů s kytarou. Občas se na levnější kytaru dají ty nejlepší snímače, ale výsledný zvuk nemusí být moc dobrý. Výběr snímačů doporučuji konzultovat s kytarovým servisem, kde mají s těmito nástroji zkušenosti.
Seřízení
Pokud si pořídíte starého japonského Fendera nebo jeho kopii odněkud ze světa (převážně se dnes děje z Japonska), mnohdy přijede kytara neseřízená. To může ledaskomu pokazit první dojem. Ovšem nenechte se, prosím, zmást. Pokud se vám na kytaru nehraje dobře, nemusí to rovnou znamenat, že je špatná. Většinou jde pouze o to, že není léta seřizovaná.
Po kvalitním a důkladném seřízení, ke kterému by u takového nástroje nemělo chybět čištění kytary a výměna strun, se obvykle kytara vylepší o několik levelů. Nastaví se výška dohmatu, oktávy, nultý pražec, snímače a kobylka s vibrapákou a je to.
Stav kytary je dobré konzultovat
Pokud se rozhodnete pro pořízení zmíněných nástrojů, z vlastní zkušenosti doporučuji poté navštívit kytarový servis. Tam proběhne kontrola krku, elektroniky a všech ostatních částí kytary. Po diagnostice obvykle přichází konzultace o případných nutných opravách.
Japonské Fendery se zkrátka vyplatí
Japonské Fendery vždy platily za velmi kvalitní nástroje. O jejich historii si můžete přečíst v předchozích článcích. Tyto kytary se dnes dají pořídit za slušnou a přijatelnou cenu, hrají opravdu dobře a například přepražcováním nebo opravou elektroniky můžete nenákladnou investicí docílit toho, že budete mít starý, vyhraný a kvalitní nástroj v kondici srovnatelné s novou kytarou.
A o jakých značkách se bavíme? Doporučuji vyzkoušet Fender Japan 80. let, následně Fendery Made in Japan a Crafted in Japan. Z kopií jsou oblíbené značky Tokai nebo Fernandes. Tyto kytary jsou stylové a mnohé z nich opravdu příjemně překvapí. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že stojí za vyzkoušení.
Každá značka i série se samozřejmě liší svou kvalitou, zvukem či zpracováním. Pokud si o nich budete chtít pohovořit, rád budu se svými zkušenostmi k dispozici v servisním centru v Kytary.cz
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.