Přejít k hlavnímu obsahu
Poznání vývoje tak zásadní značky, kterou je Fender, by mělo patřit k základním znalostem každého hudebního nadšence.
Poznání vývoje tak zásadní značky, kterou je Fender, by mělo patřit k základním znalostem každého hudebního nadšence.
Zdeněk Lev -

Pod kapotou #33: chronologická historie Fenderu (1. část)

Značka Fender patří k nejúspěšnějším ve svém oboru. Za více než sedm dekád toho pro hudební svět vykonala opravdu mnoho a za to jí patří nejen velký dík, ale také se sluší připomenout si několik podstatných nebo zajímavých milníků, které se během této fascinující doby udály. Díky chronologickému sepsání historie Fenderu můžete snadněji sledovat, jak si tato firma razila cestu, s čím se potýkala a s čím naopak slavila své největší úspěchy. A nejde jen o modely kytar nebo aparátů, ale také o lidi, kteří toho pro Fender mnoho vykonali.

Z minulých článků už určitě máte o historii Fenderu mnoho poznatků, ale proč si v tom neudělat trochu větší a praktičtější přehled? V tomto článku se zatím omezím na začátky Leo Fendera a jeho úspěchy až do konce 60. let.

40. léta

1941-1945: spolupráce Fendera a Kauffmanna

V roce 1941 začal Leo Fender spolupracovat s člověkem, ve kterém viděl potenciál, a chtěl s ním spojit své síly při vývoji snímačů a konceptu elektrické kytary. Doc Kauffmann měl již v té době své jméno a spolupráce se mu zamlouvala. Od roku 1945 fungovali Kauffmann a Fender pod značkou K&F. Kauffmann ovšem brzy spolupráci ukončil, údajně ze strachu z podnikání. Sám i přiznává, že příliš nevěřil v koncept elektrické kytary a její budoucí popularity.

1946: založení firmy Fender

V roce 1946 po krátkém trvání značky K&F zakládá Leo Fender společnost Fender, jak ji známe dnes.

1948: George Fullerton spojuje síly s Leo Fenderem

V roce 1948 začíná pro Fender pracovat George Fullerton, jeden z nejdůležitějších lidí, kteří kdy ve firmě byli.

Moderní Fender Esquire se schovaným krkovým snímačem pod pickguardem

50. léta

1949-1951: Esquire, Broadcaster a Telecaster

Po založení společnosti Fender na konci 40. let se Leo Fender a jeho spolupracovníci zaměřili na vývoj elektrické kytary. Prototyp modelu Esquire, který se vyvíjel na přelomu let 1949/1950, poprvé vyjel do světa oficiálně v roce 1950. Jednalo se o jednosnímačovou verzi elektrické kytary s pevným tělem. A od této chvíle se rozjela skutečná kytarová revoluce.

S Esquirem ovšem přišel i první nezdar. Kytarovým krkům chyběla výztuha, takže se brzy začaly deformovat a zákazníci kytary vraceli. S tímto si Fender rychle poradil a přišel na trh s vylepšeným modelem.

Model Broadcaster přišel ještě během roku 1950 jako vylepšená verze Esquiru. Vylepšený byl nastavitelnou výztuhou krku a druhým snímačem, který byl v pozici u krku.

Po peripetiích s názvem Broadcaster musel Fender pro tento model kytary rychle vymyslet jiný název. Název Broadcaster zmizel z hlavice kytary na začátku roku 1951 z toho důvodu, že stejný název již používala značka Gretsch. Fender se chtěl vyhnout soudním sporům, a tak název ze svých kytar odstranil. Kytary vyrobené v následném mezidobí až do léta téhož roku se hovorově označují jako Nocastery. V létě roku 1951 se název kytary změnil na Telecaster, což reflektovalo nástup moderního televizního věku.

1951: Precision Bass

V druhé půlce roku 1951 vzniká první elektrická baskytara s názvem Precision Bass. Tento nástroj se stal skutečnou ikonou. Nepohodlné hraní na velké kontrabasy se pro mnoho muzikantů stalo od této chvíle historií.

1954: Stratocaster

Dalším přelomovým rokem v historii Fenderu je rok 1954. Na trh se dostává model Stratocaster, v budoucnu jedna z nejoblíbenějších kytar, která si podmaní celý hudební svět. Byl stylový a zároveň zvukově velmi všestranný. To bylo především díky třem snímačům a nápadité konstrukci. První půlka 50. let byla pro Fender skutečně velmi plodná.

1954: přichází Forrest White, budoucí ředitel továrny

V roce 1954 nastupuje do Fenderu muž, který bude velmi důležitý pro celou zlatou éru. Forrest White hned po svém příchodu začal měnit a zefektivňovat pracovní procesy a postupy v továrně. Po prvních dojmech, které ho poněkud vyděsily, dokázal vykonat mnoho užitečné práce a chod továrny povýšil na jinou úroveň.

Studentský model druhé generace Fender Musicmaster II

1956: Musicmaster a Duo Sonic

Z pohledu počtu modelů je zajímavý rok 1956, kdy Fender uvádí na trh elektrickou mandolínu a také dva studentské modely Musicmaster a Duo Sonic.

Studentské modely se staly pro Fender důležitými z hlediska přístupu k potřebám trhu a zároveň si tím Fender upevňoval svou pozici v životě kytaristů. Modely byly menších rozměrů a měly i kratší menzuru, takže na ně mohli hrát děti a studenti. Ti většinou toužili po Telecasterech nebo Stratocasterech, ale byly pro ně buď velké, drahé nebo obojí. Tuto výzvu Fender přijal a díky modelům Musicmaster a Duo Sonic si získal zákazníky mladších ročníků. Byl zde předpoklad, že si časem koupí plnohodnotnější kytaru této značky.

1956: změna používaného dřeva na těla kytar

Rok 1956 byl bohatý na změny. Jednou z nich byl přechod z jasanového dřeva na olši. Do tohoto roku měly všechny modely v naprosté většině jasanové tělo. To se nyní mění a většina modelů má tělo z olše. Jasan si ponechaly pouze kytary s blond finišem, aby pod ním prosvítala pěkná kresba jasanu.

1956: přichází Abigail Ybarra

Aby toho v roce 1956 nebylo málo, od tohoto roku začala pro Fender pracovat Abigail Ybarra, která se brzy stane klíčovou osobou pro proces vinutí snímačů. Zatím však dělá pouze drobnější manuální práce, její zářná éra ji teprve čeká. Tato výjimečná žena ve Fenderu zůstala až do roku 2013.

1957: George Fullerton prezentuje vedení Fenderu nápad na červený lak kytary

George Fullerton si v roce 1957 nechal v obchodě s barvami namíchat odstín červené barvy, kterou pak nechal nalakovat jednu kytaru v továrně. Následně šel vše prezentovat vedení Fenderu, které se mu ale vesměs vysmálo a reagovalo otázkou, na co by si někdo barvil kytaru na červeno. Zatím tedy vedení Fenderu neprohlédlo vizionářskou myšlenku barevných kytar. George si tuto první na červeno nalakovanou kytaru ponechal řadu desetiletí.

1957: odchod Tadea Gomeze

V roce 1957 z Fenderu odchází Tadeo Gomez, který se podílel zejména na výrobě kytarových krků. Jeho práce se později stala legendární a kytary z 50. let opatřené jeho monogramem jsou jedny z nejcennějších vůbec. V průběhu 60. let se Tadeo do Fenderu vrátil. Ovšem pokud byste čekali, že začal znovu dělat precizní kytarové krky, mýlíte se. Tohoto významného člověka ve Fenderu zaměstnali jako údržbáře.

1958: Jazzmaster

V roce 1958 přichází na trh Jazzmaster, do kterého Fender vkládal velké naděje. Tento model se nakonec prosadil v jiných kruzích než jeho vývojáři předpokládali. To ovšem nic nemění na tom, že se jednalo po mnoha stránkách o výrazný a oblíbený model kytary.

1958: palisandrový hmatník

Do roku 1958 Fender používal na všech svých modelech javorový krk a hmatník. S příchodem Jazzmasteru přišla změna. Byl to první model s palisandrovým hmatníkem. Ten při výrobě usnadnil instalaci výztuhy krku. Od roku 1959 mají palisandrový hmatník i ostatní modely.

V prvních letech se používal brazilský palisandr, který vynikal nádhernou barvou a kresbou.

1958: Abigail Ybarra začíná výrobu snímačů

Po pár letech ve Fenderu přesedá Abigail na pozici, kterou bude vykonávat několik dalších desetiletí. Začíná s vinutím snímačů, což je proces, který později dovede k dokonalosti a její snímače se stanou prémiovými a nejvyhledávanějšími.

Dnes můžeme Fender kytary koupit ve všech možných barevných úpravách, ovšem v prvních letech výroby tomu tak nebylo

60. léta

1960: první oficiální nabídka Custom colors

V roce 1960 se objevuje v oficiální nabídce Fenderu několik barevných variant úpravy laku. Od tohoto roku si mohou zákazníci vybírat z několika barevných možností. Už v 50. letech sice Fender možnost barevné úpravy laku poskytoval, ovšem jen individuálně a za 5% příplatek. Až do roku 1960 zároveň tuto možnost ve své nabídce nijak neprezentoval.

1960: Jazz Bass

V roce 1960 přišel Fender s druhým modelem baskytary a pojmenoval ho Jazz Bass. Tento model v mnoha ohledech doplňoval nebo vylepšoval vlastnosti Precisionu. Měl dva snímače, pohodlnější krk a více zvukových korekcí. Okamžitě si získal přízeň muzikantů, ovšem opět trochu jiných, než na které byl model cílen (tedy na jazzmany). To ale ve výsledku nevadilo.

1962: Jaguar

Model Jaguar, který byl z pohledu Fenderu vnímán jako top model, přišel na trh v roce 1962. Měl offsetový design, vymakanou elektroniku a specifický zvuk snímačů.

1964: Mustang

V roce 1964 jde na trh model Mustang, což je vylepšená verze studentských kytar. Měl lepší kobylku a lišil se od svých předchůdců spíše detaily.

1965: Transition logo

Během roku 1965 se na většině modelů objevuje nové logo. Vžil se pro něj název Transition logo, protože se používalo pouze po přechodnou dobu, kdy se značka Fender pomalu dostávala pod společnost CBS. Jeho doba končí rokem 1967. Tradiční Spaghetti logo tedy mizí s přelomem let 1964/65.

Transition logo na kytaře z roku 1966

1965: začátek CBS éry

V roce 1965 prodává Leo Fender celou firmu společnosti CBS. Tímto končí zlatá éra Fenderu a začíná nová, CBS éra, kterou historie hodnotí převážně negativně. Fender se zahaluje do korporátních praktik, což se projevuje na kvalitě kytar. Náklady se snižovaly, kvantita výrobků se zvyšovala a čas výroby se krátil. Kytary Fender se tedy dostaly k mnohem většímu počtu zákazníků, ovšem za cenu ztráty kvality.

1965: indický palisandr místo brazilského

Během roku 1965 se začíná používat indický palisandr, který je pro mnoho sběratelů sice méně atraktivní, ale zároveň se stále jednalo o velmi hezké a kvalitní dřevo.

1965: končí George Fullerton

V roce 1965 končí ve Fenderu George Fullerton. Zanechal za sebou nesmazatelnou stopu a odešel v době, kdy se uzavřela i zlatá éra celého Fenderu. Své síly ale s Leem Fenderem v budoucnu opět spojí při vývoji kytar značky G&L.

1967: Bronco

V roce 1967 přichází na svět model Bronco, což je jednosnímačová kytara z rodiny offsetů. Má jeden snímač u kobylky, čímž se stal opakem Musicmasteru. Byl to zajímavý model, dnes trochu neprávem pozapomenutý. Vyráběl se do roku 1981.

1967: odchází Forrest White

V roce 1967 odchází z Fenderu ředitel továrny Forrest White.

1968: CBS logo

V roce 1968 se mění logo, které Fender používá. Transition logo končí a je nahrazeno výraznějším, pro které se vžil název CBS logo. Má černou barvu a při porovnání s předchozími není dle mého názoru příliš působivé.

1968: konec nitrolaku

Rokem 1968 dochází k výrazné změně povrchové úpravy kytar. Přestává se používat nitro lak, který je nahrazen polyuretanem. Toto bývá pro mnohé sběratele a nadšence hranice toho, kde končí kvalitní Fender kytary.

Na tomto místě tedy taky skončíme dnešní chronologický výčet. V příštím díle našeho seriálu budeme pokračovat zásadními událostmi, které formovaly značku Fender v 70. a 80. letech.

Tagy Pod kapotou Fender Fender Esquire Fender Broadcaster Fender Telecaster Fender Precision Bass Fender Stratocaster Fender Musicmaster Fender Duo Sonic Fender Jazz Bass Fender Mustang Fender Jazzmaster fender bronco

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Zdeněk Lev
Jsem kytarový technik v Kytary.cz a mám dlouholeté zkušenosti s kompletním kytarovým servisem. Specializuji se na servis a ověřování originality vintage, sběratelských a bazarových kytar a rád předávám získané zkušenosti dál. Rukama mi prošlo tisíce nástrojů a těší mě, že…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY