Pod kapotou #35: chronologická historie Fenderu (3. část)
V další části chronologické historie Fenderu si projdeme důležité milníky 80. let. V těchto letech se událo mnoho změn – lidé ve Fenderu si uvědomovali upadající kvalitu vyráběných nástrojů a zároveň byli plní nových nápadů, z nichž některé byly následně realizovány a staly se pilíři, na nichž značka Fender staví dodnes. Jako příklad slouží výroba v Japonsku, vznik Custom Shopu a také odkup Fenderu zpět od společnosti CBS.
1981: spoj krku a těla se čtyřmi vruty u všech modelů
Od roku 1981 mají již všechny nástroje opět spoj krku a těla řešený čtyřmi vruty. Konstrukce kytar tak dostala zpět zásadní, osvědčený a kvalitní prvek. Paradoxem je, že jeden z prvních modelů produkce Squier, která se rozjela o dva roky později, měl spoj krku a těla jen se třemi vruty. Kvalitu tohoto spoje se ale podařilo ohlídat a vše bylo v pořádku.
1981: začátek působení Dana Smithe
Po příchodu Dana Smithe se ve Fenderu začínají dávat věci do pohybu – vedení společnosti si začalo uvědomovat zhoršující se kvalitu výroby. Smith a lidé kolem něj proto mají za úkol analyzovat procesy výroby a kvalitu produktů a navrhnout další řešení. Stručně řečeno: mají dostat Fender zpět tam, kam patří. Po prvotní analýze se ukazuje, že je potřeba kompletně překopat celý výrobní proces včetně řádného zaškolení zaměstnanců.
V určitém smyslu přichází jako záchrana výroba v Japonsku.
1981/82: vznik Fender Japan
v letech 1981 a 1982 dochází k vyjednávání a následně k realizaci výroby v Japonsku. To se nakonec po mnoha peripetiích daří a vzniká tedy oficiální výroba japonských Fenderů.
Japonská produkce byla již řadu let známá nejen díky výrobě kopií amerických značek, ale také svou stoupající kvalitou. Díky tomu bylo vše jednodušší – výrobní know-how zde již bylo a stačilo ho tedy založením Fender Japan dostat pod kontrolu.
Když první várka kytar japonské provenience dorazila k vedení Fenderu, byli všichni údajně nadšení, ba až dojatí. Kvalita byla totiž nad očekávání dobrá. Na jednu stranu to tedy bylo velmi potěšující zjištění a na druhou stranu to byl silný varovný signál, že s americkou výrobou není něco v pořádku, pakliže ji japonská produkce předbíhá.
Továrna ve Fullertonu v té době procházela obrodným procesem po příchodu Smithe. Mnoho výrobních postupů se tak rušilo, přehodnocovalo nebo úplně předělávalo a bylo potřeba zaškolit zaměstnance na vyšší standardy výroby. Výrobní kapacity ani kvalita nástrojů tedy ze začátku nebyly uspokojivé. A právě výroba v Japonsku dávala Fenderu potřebný čas na to, aby se americká produkce vzpamatovala. Fender díky tomu i v této přechodové době produkoval kvalitní modely, i když v jiné zemi.
1981: konec výroby modelu Bronco
V roce 1981 se ve Fenderu začaly věci dávat do pohybu. Jednou ze změn bylo ukončení výroby modelu Bronco, což byla offsetová kytara z řady studentských modelů. Oproti jiným modelům se liší tím, že má pouze kobylkový snímač. Dnes je tato kytara poměrně zapomenutá, což je škoda, protože s odstupem času je to vydařený model.
1982: ukončení výroby Musicmasteru
V roce 1982 končí výroba modelu Musicmaster. Tato kytara se vyráběla od roku 1956 a byla prvním studentským modelem. Model Musicmaster I se vyráběl s menzurou 22,5 palce, pozdější Musicmaster II už měl menzuru 24 palců a byl proto vhodný pro širší spektrum hráčů.
1982: konec výroby modelu Mustang
V roce 1982 se přestává vyrábět model Fender Mustang. Studentské modely tedy zakončily svou éru, aby se v následujících letech začaly vyrábět jako reissue modely.
1982: založení značky Squier by Fender
V roce 1982 se do světa dostala první várka exportních kytar se značkou Squier by Fender. První řada nesla název JV.
1982: první reissue modely
V roce 1982 přichází na trh první reissue modely, konkrétně Stratocaster 57 a 62 (čísla odkazují na léta, ve kterých byly vyráběny). Na designu těchto modelů pracoval přímo Dan Smith. Záměrem bylo dělat kytary podle oblíbených modelů ze zlaté éry. Modelům vyrobeným do roku 1985, kdy se zavírá továrna ve Fullertonu, se později začne přezdívat Fullerton reiussues.
1983: Squier SQ
Do USA a Evropy se dostávají první Squiery řady SQ. Spolu s řadou JV jde o velice kvalitní a dodnes vyhledávané kytary.
1984/1985: skupina zaměstnanců kupuje firmu Fender od CBS
V roce 1984 začínají jednání o odkupu Fenderu od společnosti CBS, která se na tento krok již delší dobu připravovala. Z pohledu historie značky je to důležitý milník, protože tímto se Fender odpoutává od korporátního stylu vedení. Zároveň v tomto bodě začíná snaha dostat Fender zpět na vrchol. To s sebou nese spoustu peripetií, ale zároveň mnoho výzev a nápadů, z nichž mnohé byly později skutečně realizovány. K dokončení celého procesu odkupu firmy lidmi okolo Dana Smithe dochází na začátku roku 1985.
Éra CBS tedy trvala zhruba 20 let a zanechala po sobě stopu velmi rozporuplnou. Na toto téma se vede mnoho diskusí, což je dobře. Bezesporu se Fender v tomto období stal skutečně světovou značkou, dostal se k obrovskému množství zákazníků a vyrostl ve velkou společnost. Takže v určitém smyslu se vše v tomto období posunulo kupředu, zejména z hlediska byznysu.
Na druhou stranu tím utrpěla kvalita produktů, která postupně upadala až do té míry, že na začátku 80. let musela firma najmout odborníky z Yamahy, aby problémy s kvalitou vyřešili. Vše vyústilo až v tak paradoxní situaci, že Dan Smith s kolegy zakoupili v jednom obchodě několik starých modelů Fenderu ze zlaté éry, aby je mohli v továrně prozkoumat a podle nich začít vyrábět opět kvalitní kousky – což se jim naštěstí podařilo.
1985: konec továrny Fullerton a začátek továrny Corona
V roce 1985 po odkupu Fenderu od CBS přetrvávaly problémy s továrnou Fullerton, která nebyla součástí odkupu. Práce zde tedy už nebyla možná, takže se výroba přemístila do továrny Corona. Skončila další dlouhá a slavná éra jednoho významného místa.
1985: ve Fenderu končí Freddie Tavarez
Po mnoha letech končí ve Fenderu Freddie Tavarez, muž, který se podílel na finálních úpravách a designu Stratocasteru.
1987: vznik Custom Shopu
V roce 1987 přichází na řadu jeden z nových nápadů a to koncept Custom Shopu. Hlavním cílem bylo vyrábět kytary ve stejné kvalitě a za použití stejných postupů jako ve zlaté éře Fenderu, tedy v 50. a v první půlce 60. let.
Zpočátku bylo záměrem zkusit vyrobit kytary na základě speciálních a individuálních požadavků zákazníků. Trend ve specifikaci nástrojů by tak nemusel diktovat výrobce, ale naopak samotný zákazník. Ovšem prvními zákazníky byli profesionální muzikanti, takže laťka byla nastavena hodně vysoko. Postupně se z Custom Shopu stala rozsáhlá a seriózní záležitost, která je dodnes oblíbená díky své kvalitě a pestrosti.
Rok 1987 je zajímavý ještě jednou zásadní věcí, a to vznikem řady kytar s názvem Fender American Standard. Více o těchto modelech a dalším vývoji moderní éry Fenderu si povíme v následujícím dílu...
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.