Přejít k hlavnímu obsahu
„Nejdůležitější je říct si o pomoc,“ říká v novém díle Podcastu Frontwoman Kuba Ryba z kapely Rybičky 48. | Foto: Marty Novotný (Kytary)
„Nejdůležitější je říct si o pomoc,“ říká v novém díle Podcastu Frontwoman Kuba Ryba z kapely Rybičky 48. | Foto: Marty Novotný (Kytary)
Nikola Kandoussi -

Podcast Frontwoman #10: Duševní zdraví muzikantů

Duševní zdraví je v posledních letech stále častěji celospolečensky skloňovaným tématem. Ale co duševní zdraví muzikantů? V nové epizodě pořadu Podcast Frontwoman probírám spolu s hudebníkem a skladatelem Kubou Rybou důvody, proč je mezi muzikanty tak vysoké procento těch, kteří mají psychické obtíže, a Kuba velmi otevřeně sdílí svou vlastní zkušenost s úzkostmi, panickými atakami a depresí. Zároveň se zamýšlíme nad různými spouštěči (mimo jiné trémou) a hlavně nad cestou k uzdravení.

Na začátek nějaká ta čísla

V roce 2016 britská platforma Help Musicians uskutečnila průzkum, kterého se zúčastnilo 2000 muzikantů-profesionálů, a výsledky pravily, že sedm z deseti dotázaných trpělo úzkostí nebo panickými atakami, přičemž vice než dvě třetiny mělo zkušenosti s depresí. Celkem šlo mezi vzorkem z muzikantského spektra o třikrát větší podíl než ve většinové populaci.

Jiná studie, kterou v roce 2019 provedla švédská digitální platforma Record Union, měla výsledky podobně znepokojivé – dle tohoto výzkumu se s nějakou formou duševního problému potýkalo 73 % nezávislých muzikantů a pokud by se bralo v potaz pouze zameření na věkovou skupinu od 18 do 25 let, tohle číslo stouplo na dokonce 80 %.

Být muzikantem znamená odkrývat své nitro a hraním hudby ze sebe vydávat energii a emoce. Může to však být i důvodem, proč jsou umělecké duše zranitelnější a náchylnější k obtížím.

Všude kolem jsou spouštěče...

Svět hudby a běžná rutina muzikanta zároveň skrývá mnoho takzvaných spouštěčů. A ty jsou všude – je jedno, zda je muzikant profík, anebo hraje doma v pokoji. Můžete namítnout, že je trochu nepochopitelné, pokud má profesionální muzikant psychické potíže, jenže... Třeba jedno takové pořádnější turné (neplést s tradičními českými „víkendovkami“), to dokáže být pořádný záhul na psychiku. Na jednu stranu člověk žije svůj sen a dělá, co ho baví, takže „si nestěžuj, aspoň nemusíš chodit do háku“, ale co všechny ty věci jako obrácený biorytmus, málo spánku, věčné cestování, ne zcela ideální životospráva, tlak na výkon, každodenní boj s trémou, nutnost socializace a sinusoidální dynamika, kdy se z pódia před tisíci lidmi vracíte do tichého tmavého hotelového pokoje a jste tam sami.

Fyzický i duševní balanc je v hudebním prostředí velmi vzácnou komoditou, proto se nelze divit, že si mnoho dnešních profesionálních muzikantů v rámci zachování psychického zdraví namísto sezení v knajpách radši dá meditaci, ráno si místo střízlivění dojdou zaběhat a Mekáč na dálnici vymění za tofu v krabičce. Sex, drogy a rokenrol jsou sice hezká věc, pokud po tom opravdu prahnete a umíte s tím nakládat, ale mnoho vyznavačů takového životního stylu bohužel skončilo předčasně pod drnem, anebo s mentálním i fyzickým zdravím v naprostém rozkladu.

... a je jich opravdu dost

Člověk ale nemusí být hudební star korzující po celém světě, aby mu na rameno plíživě zaťukaly úzkosti, panické ataky anebo deprese. U amatérských nebo semi-profesionálních muzikantů to může být frustrace z dlouhodobého neúspěchu, která může v úzkosti přejít, anebo třeba tlak na větší výdělky, když už hudebník tráví preludováním a koncertováním tolik času na úkor rodiny, případně i podvědomé srovnávání se, když nastavují zrcadlo sociální sítě a na nich prezentované všechny ty úspěchy a čísla všech ostatních.

A pak tu samozřejmě může nastat určité popírání sám/sama sebe: když je někdo introvert, ale hraní v souboru si (pochopitelně) žádá vylézt na pódium před publikum. Někomu to vyhovuje a na stagi se okamžitě převtělí v charismatického lva salónů, jiný s tím bojuje až na pokraj mentálního vyčerpání. Stejně tak socializace: někteří se zkrátka s lidmi bavit nechtějí a necítí se komfortně. Jenže komunikace s fanoušky je důležitá, takže musíš. Nevysloveným koncem věty pak bývá: i když nechceš.

V neposlední řadě je tu pokoncertní depka (obohatila jsem během podcastu Kubu, neboť nevěděl, že toto je opravdu oficiální a popsaný termín), kdy veškerý adrenalin, dopamin a další mozkové chemikálie navozené koncertem takzvaně dojedou a muzikant se může v neděli cítit prázdně, otupěle a nemá z ničeho radost. Pokud jste toto někdy zažili, nebojte se, je to normální a dá se s tím pracovat.

Závěrem

Jak vidíte, mocně jsem se rozepsala – a to jsem ještě ani nenastínila, jaké zkušenosti a zážitky má Kuba. Věřte, že jich má mnoho, o mnoha z nich v novém díle podcastu mluví velmi upřímně a já jsem za to moc ráda, protože věřím, že naše diskuse může pomoci, pokud se někdo z vás s něčím podobným potýká. V případě, že se toto téma netýká přímo vás, ale mohlo by být relevantní pro někoho z vašeho okolí, sdílejte jim prosím tento díl a dejte s nimi řeč. Jak Kuba v podcastu správně říká, nejdůležitější je umět si říct o pomoc – anebo pomoc nabídnout, jestliže vidíte, že ji někdo potřebuje.

Nový Podcast Frontwoman najdete již nyní na YouTube a všech podcastových platformách.

Tagy Podcast Frontwoman zdraví Kuba Ryba Nikola Kandoussi Rybičky 48 duševní zdraví panická ataka úzkosti deprese pokoncertní deprese socializace muzikantský život duševní hygiena turne koncertní provoz

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Foto: Honza Švanda
Frontwoman ženské heavy rockové kapely The Agony. Kdysi studentka žurnalistiky na FSV UK, nyní žena v IT Service Delivery. Milovnice dobré kávy, vychlazeného Pilsneru, sarkastických textů a kvalitních riffů.  
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY