Podcast Frontwoman #2: Zabilo Spotify rádiovou star?
Je tu opět Podcast Frontwoman aneb pořad, ve kterém spolu se svými konverzačními partnery a partnerkami z řad hudební scény otevírám rozličná muzikantská témata. Pilotní epizoda byla úspěšná a já vám moc děkuji za veškeré reakce a zpětnou vazbu! Nyní je tu díl druhý a i v něm vás čeká spontánní dialog bez filtrů, ze kterého si můžete odnést hodně informací, spoustu názorů a ještě víc otázek.
Mým partnerem v dialogu byl tentokrát Standa Rubáš: vášnivý motorkář, milovník Jeepů, metalista, ale hlavně člověk, který se jednoho dne v roce 2002 náhodou ocitl za mikrofonem tehdy nově vzniknuvšího rádia Beat – a zůstal tam dodnes. Z moderátora se postupně vypracoval až do pozice programového ředitele, a má tak naprostý přehled o všech aspektech rádiového vysílání, což je téma, kterému jsme se právě ve druhém dílu věnovali.
Statistika, sociologie, muzika, byznys...
„...a psychologie,“ dokončil Standa, když jsme si vyjmenovávali všechno, co je pro rádiové vysílání důležité a posluchači o tom nevědí. Rádio je po mnoho dekád naším společníkem, ať už denně, anebo pouze občasně. Většina z nás už si však někdy květnatě zanadávala na záležitosti, které se nám ve vysílání nezdají. „To je strašný, zas hrajou furt to samý,“ případně „Tam snad nevysílaj‘ nic jinýho než reklamy!“ anebo „Tak hlavně že neustále hrajete to a to, ale tohle a tohle nezahrajete, přitom je to dobrý!“... a tak dále.
To, co reálně slyšíme z vysílání, je však pouhá špička ledovce; pod hladinou se pak schovávají všechna ta rozhodnutí, pohnutky, čísla a pravidla, která laik nemá šanci vědět a znát. V tomto díle ale můžete díky Standovi nahlédnout pod pokličku bublajícího kotlíku rádiové alchymie – a možná až příště pojedete v autě a jakákoliv stanice bude produkovat písně mimo vaše osobní preference, budete tentokrát znát kontext. A ušetříte si alespoň tři nadávky a jedno otočení očí v sloup.
Streaming vs. rádiové vysílání
Uhodli jste správně, titulek tohoto článku je samozřejmě parafrází na slavnou píseň Video Killed the Radio Star od The Buggles (mimochodem, jedná se o úplně první videoklip vysílaný na stanici MTV, 1. srpna 1981 – konec informačního okénka).
Nešlo se tedy Standy nezeptat, zda si myslí, že by po éře videa zabil rádiové vysílání pro změnu streaming. „Už ne,“ zněla jeho odpověď zhruba v půlce podcastu. „Ono to všechno jde ve vlnách. Sám jsem si říkal, když se streaming objevil, co se bude dít. Ale přišlo se na to, že i když ti Spotify dá muziku, ten zbytek rádiového vysílání prostě nenahradí. Navigace taky nezabily dopravní informace.“
V dnešním díle se dále dozvíte...
Proč se v rádiu vůbec vysílají reklamy? Může a mělo by rádio v dnešní době ještě vyprodukovat hit? Jak by takový hit měl vlastně znít a co by kapely měly dělat, aby se do vysílání dostaly? Dá se slot v hlavní rotaci zaplatit? A čemu byste se rozhodně měli vyhnout, když se chcete přihlásit do rádiové soutěže o support velké kapele?
Poslouchejte Podcast Frontwoman na všech podcastových platformách a na YouTube!
P. S.: Pokud se chcete dozvědět víc o tom, jak svou hudbu dostat do rádií, můžete si pustit také záznam z dvou našich panelových diskusí z roku 2019, k nimž vyšly texty 7 tipů, jak dostat hudbu do médií dle Rádia Impuls, Radia 1 a Headlineru a 10 tipů, jak dostat hudbu do médií dle píáristů předních českých labelů.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.