Přejít k hlavnímu obsahu
„Hodně kapel se dostane do bodu, kdy se jim něco povede a řeknou si ‚Tak a teď už to půjde samo‘. Ale ono to samo nikdy nepůjde,“  říká Marek Calík, frontman kapely Civilní Obrana. | Foto: Ondřej Pečenka (Kytary)
„Hodně kapel se dostane do bodu, kdy se jim něco povede a řeknou si ‚Tak a teď už to půjde samo‘. Ale ono to samo nikdy nepůjde,“ říká Marek Calík, frontman kapely Civilní Obrana. | Foto: Ondřej Pečenka (Kytary)
Nikola Kandoussi -

Podcast Frontwoman #5: Sítě, algoritmy a rock'n'roll

Nový Podcast Frontwoman je venku! Pátý díl pořadu, v němž spolu se svými konverzačními partnery z řad hudební scény otevírám rozličná muzikantská témata, se tentokrát věnuje sociálním sítím a způsobům, jak s nimi kapely mohou pracovat tak, aby jim to přineslo maximální užitek. Mnoho nových vědomostí a nápadů vám (doufejme!) přinášíme spolu s Markem Calíkem, frontmanem kapely Civilní Obrana a specialistou na sociální média. Posaďte se, spusťte přehrání a užijte si spontánní dialog bez filtrů, ze kterého si můžete odnést hodně informací, spoustu názorů a ještě víc otázek.

Obsah, cílovka, algoritmy...

To všechno jsou termíny, které v debatě použijeme, byť ne všechny z nich se nám líbí. Stále by totiž měla být na prvním místě muzika. Hledání té správné melodie by mělo být nadřazeno hledání správného času na zveřejnění příspěvku na jakékoliv ze sociálních sítí. Jenže, jak už jsme si říkali v prvním díle, muziky jsou dnes v online světě neskutečná kvanta, přičemž je jen jediný způsob, jak zařídit, aby si zrovna vaši muziku někdo poslechl: musí o ní a o vás vědět. A jak se o vás dozví?

Koncerty, prostor v médiích, reklama „per huba“, doporučení od kámošů... a internet. Téměř všichni ho máme, valná většina z nás je alespoň na některé ze sociálních sítí a pro kapely a muzikanty jde o jeden z nejjednodušších způsobů propagace. Ovšem, jak už to tak bývá, když něco dělají všichni, o to těžší je se něčím odlišit.

Jó, to tenkrát v roce 2007...

To byly časy! MySpace, Bandzone, YouTube a první internetové krůčky muzikantů, kteří najednou zjistili, že nemusí jen doufat v (spoléhat na) kousek prostoru v tradičních médiích, nýbrž mohou vzít věci do vlastních rukou, zprostředkovat muziku fanouškům přes výše zmíněné platformy a hlavně, napřímo s nimi komunikovat.

I Civilní Obrana tehdy naplno využila nové příležitosti k rozšíření své fanouškovské základny. „Já jsem se v tom úplně našel, mě strašně bavilo s těma lidma mluvit,“ vzpomíná Marek Calík. „Najednou zjistíš, kdo je tvůj fanoušek, nejenom z hlediska hudby, ale i toho, co chce vidět a co ho zajímá. Bandzone byl na tohle skvělej.“

Když pak přišly platformy typu Facebook a instagram, kapela věděla, jaký potenciál se jim nabízí, a dlouhodobou strategickou prací z něj vytěžila mnohé. „Hodně kapel, včetně nás zezačátku, se dostane do bodu, kdy se jim něco povede a řeknou si ‚Tak a teď už to půjde samo‘. Ale ono to samo nikdy nepůjde,“ zdůrazňuje Marek.

Sociální sítě jako dobrý sluha...

... a špatný pán. Online svět je skvělým způsobem, jak zvýšit povědomí o kapele, dostat ji k více fanouškům, vyvolat zájem pořadatelů, a tím pádem znásobit počet koncertů. A jak známo, víc koncertů znamená víc chlebíčků v šatně a větší honoráře, čili daleko větší možnosti pro další růst. Jde to, s Markem v podcastu zmiňujeme a shrnujeme několik bodů, kterých se muzikanti můžou držet, nebo se alespoň inspirovat a zamyslet.

Čísla pramenící ze svých sociálních sítí pak kapely mohou (a měly by) brát v potaz a využít je ke zpětné analýze toho, co funguje a co ne. Považovat je za alfu a omegu všeho je však nesmysl: „Není to všechno o sociálních sítích. Ty jenom jejich prostřednictvím to, co děláš, ukážeš lidem,“ říká Marek.

V dnešním díle se dále dozvíte

Jak důležitá je fanouškovská komunita? Jak je to s rozpočty reklamních kampaní a na základě čeho vlastně tvořit obsah? Když už obsah mám, jak zajistit, aby byl kvalitní a konzistentní? A jak s tím vším může zahýbat YouTube? 

Tohle všechno a mnohem více již nyní v Podcastu Frontwoman na všech podcastových platformách a na YouTube!

Tagy Podcast Frontwoman sociální sítě propagace Civilní Obrana Marek Calík Podcast

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Foto: Honza Švanda
Frontwoman ženské heavy rockové kapely The Agony. Kdysi studentka žurnalistiky na FSV UK, nyní žena v IT Service Delivery. Milovnice dobré kávy, vychlazeného Pilsneru, sarkastických textů a kvalitních riffů.  
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY