Pódiový arzenál Neala Schona z Journey

Neal Schon je v podvědomí hudebních fanoušků zapsán hlavně jako kytarista a zakládající člen kapely Journey, ale jeho vytříbenou techniku hry můžeme slyšet také na albech mnoha známých interpretů, včetně americko/britského all stars bandu Bad English nebo na řadě sólových počinů.

Dnes šedesátiletý muzikant začínal s kytarou už v pěti letech a důkazem jeho výjimečného a rychle se rozvíjejícího talentu je angažmá u Carlose Santany, se kterým ještě jako neplnoletý natočil alba Santana III a Caravanserai (1971 a 1972). Kromě domácího uskupení Journey začal v raných osmdesátých letech spolupracovat i s českým emigrantem, pianistou a klávesistou Janem Hammerem (desky Untold Passion a Here To Stay) a později se zpěvákem Paulem Rodgersem. Jako host je zastoupen také na albu exfrontmana Van Halen Sammyho Hagara Danger Zone (1980), nahrával CD Michaela Boltona The Hunger, spolupracoval s Lee Ritenourem, Joe Cockerem, Ericem Martinem, The Allmans Brothers a dlouhou řadou dalších výrazných osobností a kapel.

Neal Schon vystřídal za svou letitou a velmi úspěšnou hudební kariéru řadu značek nástrojů i zesilovačů - v začátcích to byl např. pololubový Gibson ES-335, Fender Stratocaster, Gibson Les Paul Goldtop 56, poté signovaná řada Jackson, kytary Kramer, Godin, Ibanez George Benson nebo vlastní model Les Paula. Z aparátů to byl např. Fender Vibroverb, staré Marshally Plexi (50 i 100W), hlavy Hiwatt Custom, v pozdější době Marshally JCM 800, JCM 2000, JVM, preampy JMP-1 s koncovými zesilovači Marshall EL34 100/100, hybridní kombo Fender Cyber Twin a z novějších zesilovačů čtyřkanálový Diezel VH4 a Blackstar Series One S1-100.


V poslední době je Schon zaměstnán především velkým americkým turné s Journey, které se protáhne až do jara příštího roku a k této šňůře se také váže následující popis jeho pódiového vybavení.

Kytary

V současnosti s sebou Schon vozí především několik kytar Paul Reed Smith, z nichž nejpoužívanější je dvojice pololubových modelů PRS NS-15, osazených zamykatelnou mechanikou Floyd Rose, PRS Singlecut v černém laku (opět tremolo FR) a starší signované modely PRS NS-14. Většina nástrojů této značky je vybavena kobylkovým humbuckerem Seymour Duncan Custom Custom a v šachtě pro krkový snímač je umístěn minihumbucker DiMarzio Fast Track 2 společně s Fernandes Sustainerem.

Pro čistý a méně zkreslený zvuk používá dva Fendery Stratocaster - první z nich je speciál z Custom Shopu v bílém laku a úpravou relic. Kytara má reverzní hlavu a kobylkový singl je osazen v opačném úhlu. Druhý Relic Fender je červená verze signovaného nástroje Michaela Landaua s palisandrovým hmatníkem a bronzovými kameny na vintage kobylce. Schon potahuje kytary strunami D’Addario .009-.042, v případě podladění je motaná struna E nahrazena tloušťkou .046. Trsátka jsou Jim Dunlop Celluloid Medium.

Zesilovače

Na turné s Journey využívá Schon hlavně 100 wattové, dvoukanálové aparáty PRS Archon a zesilovač Diezel VH-4, které kombinuje s kabinety Blackstar, osazenými čtyřmi 75-ti wattovými reproduktory Celestion. Boxy jsou snímány mikrofony Heil PR30.

Efekty (rack a pedalboard)

Základem efektového racku jsou dva procesory Fractal Audio Axe-Fx II (jeden jako záloha) a mixery Roland M-120, které rozbočují signál do returnu efektové smyčky a do odposlechových monitorů. Pro část dozvuků je v racku i Gibson Digital Echoplex a stejný efekt, tentokrát používaný jako looper, má Schon i přímo na pódiu. V případě použití signálu z Rolandu GI-20 je připraven také synth modul Roland Fantom XR. Vybavení racku doplňuje dvojice vysílaček Lectrosonics R400 a speciální 4-cestný rozdělovač.

Na rozměrném pedalboardu najdeme Classic Wah Dunlop, kompresor Boss CS-3, Electro Harmonix Germanium Big Muff a Wampler Nirvana Chorus. Pro ovládání multiefektu Axe-Fx II slouží kontroler MFC-101 s dvojicí volume pedálů Boss pro delay a reverb, dalším pedálem je v reálném čase ovládán Echoplex a menší expression pedal Boss EV-5 je přiřazen k synth modulu Roland Fantom XR. Kontroler MFC-101, efekty a všechny napaječe a distributory napětí jsou z důvodů ochrany před prachem a vlhkostí zakryty průhledným celofánem.

Tagy: