Arzenál Zacha Blaira z postpunkových Rise Against

Chicagské kvarteto Rise Against má v Česku poměrně slušnou fanouškovskou základnu, o čemž svědčí i beznadějně vyprodaný koncert v pražské Incheba Aréně, který kapela, hrající směs melodického hardcoru a punku, odehrála před třemi lety.

Část muzikantů z nynějších Rise Against se ještě pod názvem Transistor Revolt dala poprvé dohromady v roce 1999. Jediným oficiálním hudebním záznamem z tohoto období je eponymní EP z roku 2000 vydané ve vlastní produkci. Společně s obměnou sestavy se kapela v roce 2001 přejmenovává na Rise Against, podepisuje smlouvu se společností Fat Wreck Chords a vydává první album The Unraveling. Po návratu z turné začíná kapela v prosinci 2002 pracovat na druhém CD Revolutions per Minute (2003) a opět vyráží na šňůru, tentokrát jako předskokan Agnostic Front, NOFX nebo Sick Of It All a společně s ostatními kapelami se účastní Warped Tour 2003.

V následujícím roce pánové natáčí už pod křídly vydavatelství Geffen Records další počin s názvem Siren Song of the Counter Culture, se kterým bodují v žebříčku Billboardu a dostávají se do širšího posluchačského povědomí. O rok později absolvují celosvětové turné a jsou k vidění i na britských festivalech v Readingu a Leedsu. Čtvrtá studiovka The Sufferer & the Witness (2006) už v Billboardu dosáhne na 10. příčku a je pozitivně hodnocena kritikou. V rámci podpory nového alba vydávají Raise Against první DVD Generation Lost a v roli headlinerů vyráží na Warped Tour 2006.

Po návratu ze šňůry s My Chemical Romance odchází kytarista Chris Casse a na jeho post nastupuje Zach Blair. Během následujícího amerického turné natáčí kapela EP This Is Noise a poté se přemísťuje na evropské festivaly. Páté album Appeal to Reason, vydané v říjnu 2008, už jen pokračuje v úspěšném tažení prodejními žebříčky, ale na rozdíl od předchozího CD se novinka nesetkává s velkou přízní kritiků. Rok 2010 je naplněn řadou koncertních štací, jejichž část je zaznamenána na DVD Another Station: Another Mile, které o několik měsíců později následuje v pořadí šesté CD Endgame (2011) se sociálně angažovanými texty reagujícími např. na následky ničivého hurikánu Katrina nebo ropné havárie v Mexickém zálivu. Následuje společné americké turné s Foo Fighters a poté se kapela přemísťuje na koncertování do Kanady.

V květnu 2013 se Rise Against poprvé objevují v Africe, kde se po krátké šňůře v JAR účastní také festivalu RAMFest společně s britskými Bring Me The Horizon. O dva měsíce později už kapela začíná pracovat na v současnosti posledním albu The Black Market, jenž vychází v červenci 2014 a obsazuje první místo v Billboard Top Rock Albums.

Rise Against se v následujícím období připravují na další turné, které zahrnovalo také koncerty s Linkin Park na podporu organizace pro ochranu zvířat PETA. Po téměř tříleté pauze se koncertu Rise Against dočká také české publikum - kapela se v rámci evropské šňůry k poslední desce The Black Market zastaví 9. června 2015 v Incheba Aréně.


Následující výčet technického vybavení kytaristy Zacha Blaira, jenž je součástí Rise Against už devátým rokem, se vztahuje k americkému turné ze začátku letošního roku.

Kytary:

Blair je dlouholetým zastáncem kytar Gibson a na letošní šňůru vyrazil s trojicí modifikovaných Les Paulů Custom. Černý model Gibson Classic Custom je osazen kobylkou EverTune a dvojicí silných humbuckerů Seymour Duncan SH-6 Distortion. Rámečky snímačů jsou u tohoto nástroje přelepeny gaffa páskou - pravděpodobně z důvodu zamezení zachycení struny pod cívky (podobně to u krkového snímače řeší i Steve Vai).

Dalším Classic Customem je model v přírodním transparentním laku, opět vybavený kobylkou EverTune, ale Duncany jsou nahrazeny humbuckery značky Lace Sensor. Třetím nástrojem je černý Custom s bílým pickguardem a oblíbenými SD SH-6.

Les Pauly doplňuje akustika Gibson J-160 v barvě Tobacco Sunburst, osazená krkovým singlem a krytem rezonančního otvoru zamezujícím vzniku zpětné vazby. Na kytarách podladěných o půltón (Eb Ab Db Gb Hb Eb) má Blair nataženy nejčastěji struny Ernie Ball Cobalt Slinky o síle .010–.052., oblíbenými trsátky jsou Dunlop Primetone 1.5 mm.

Kromě těchto nástrojů najdeme v Blairově studiovém arzenálu i speciál Gibsonu Les Paul Custom s jedním humbuckerem, třípolohovým přepínačem předělaným na kill switch a potenciometrem hlasitosti, Les Paul Classic se dvěma Duncany SH-4, Les Paul Goldtop Reissue s dutým korpusem, LP Standard (SH-4), černý Gibson SG Standard nebo Les Paul Custom 68 (SH-4).

Zesilovače:

Ohledně aparátů neřeší Blair žádné zbytečné složitosti - hlavním zesilovačem je starý Marshall JMP ze sedmdesátých let (předchůdce modelu 2203 JCM 800) modifikovaný technikem Johnny Meyerem a jako záloha je připraven 100 wattový dvoukanál se společnými korekcemi Marshall JCM 900 High Gain Dual Reverb 4100 osazený výkonovými elektronkami 5881. Z kabinetů v současnosti preferuje bedny Marshall 4x12 s reproduktory Celestion Vintage 30, ale můžeme ho vídat i s 4x12 Recto kabinety Mesa Boogie nebo verzemi Road Ready Cab od stejného výrobce.

Efekty:

V horní části racku je umístěn napaječ Furman, dvě vysílačky Shure UR4D, signálový manager Radial JX44 Air Control pro rozdělení zvukových cest do zesilovačů a do osmi true bypass efektových smyček v RJM Rack Gizmo. Rackový programovatelný looper disponující také přepínáním kanálů aparátů a audio bufferem eliminujícím ztrátu výšek je ovládán MIDI kontrolerem RJM Mastermind GT/16.

V jednotlivých smyčkách je zapojen známý overdrive Ibanez TS9 Tube Screamer, drive MXR GT-OD, phaser MXR Phase 90, MXR Analog Chorus, Boss NS-2 Noise Supressor, multiefekt Eventide H9 a MXR Carbon Copy delay. Efekty jsou napájeny distributorem Voodoo Lab Pedal Power 2 Plus.

Tagy: