Přejít k hlavnímu obsahu
Harman Loučka -

Presonus StudioLive 16.4.2: intuitivní kámoš napoprvé

Dřív nebo později analogové mixy vyzmizí z povrchu klubového. Už z toho důvodu, že digitální mixpulty nabízí mnoho výhod: poměr cena/výkon, veškerá výbava v jednom zařízení, ukládání scén a dalšího nastavení a většinou i snažší zapojení. Ale zase není zlato všechno, co se třpytí. Jak je na tom pultík Presonus StudioLive 16.4.2? Uživíte ho ve zkušebně, studiu, klubu i jako zvukař přecházející z analogu.

Do základní výbavy nám dali 16 mikrofonních vstupů, 4 podskupiny, 3 pomocné stereo vstupy (1x stereo cinch, 4x mono jack), 2 efektové jednotky, čtyřpásmový parametrický ekvalizér, gate, kompresor, nahrávání a přehrávání přes Firewire a grafický ekvalizér na výstupech(31 pásem). Ale pozor, výbava ještě neznamená všechno. Málokdy použijeme opravdu všechno, co daná technika nabízí, ale je dobré vědět, že je a taky kdy ji taky případaně raději nepoužít. Vstupy i výstupy jsou na konzoli.

Ovládání

Digimixy se od analogových liší hlavně v ovládání. Zatímco analog už s námi pobývá dekády a má víceméně unifikovaný vzhled, zapojení i rozložení jednotlivých prvků, v případě nových technologií má každý výrobce trochu jinou filozofii, na kterou je třeba si zvyknout. Shora na nás kouká 16 potenciometrů na gain a dvě tlačíka – 48V a logo FW, následně sekce pomocných výstupů (AUXillary), šest a dva na efekty.

Střed je ovšem na tomto mixu nejdůležitější, tady se odehrává veškerá práce. Pod každým kanálem se nachází patnácti-segmentový metr, plus jedna červená led (indikující přebuzení na daném vstupu) a knob. Tato sekce má nejvíc proměnlivou funkci, proto se k jejímu popisu budu neustále vracet podle využití. Dál už následují fadery (tahače, posuvníky, šavle) na regulaci hlasitosti jednotlivých nástrojů.

Master sekce

Napravo vedle kanálů se nachází master sekce. Hlavní panel disponuje krom ovládacích prvků šesti navigačními tlačíky – FX, Scene, System, Store, Recall. Jako třešnčika na dortu se přidává Tap. Meters jich má taky pět – Input, Output, GR (gain reduction), Aux, Locate. Kromě podskupin a hlavní hlasitosti užitečně doplňují dřív zmíněné dva pomocné vstupy, talkback a příposlechová sekce (cue, phones, monitor).

Vstupní kanál

Obsahuje všechno, co si v základu dokážete představit - gain, hi-pass, otočení fáze, gate, kompresor, ekvalizér, panorama, zpárování do sterea a samozřejmě určení výstupu (master/podskupina). Jako bonus digitus se nabízí možnost kopírování a ukládání nastavení kanálu a digi výstup (FW) post eq&dyn.

Předzesilovač

Mikrofon má slabý výstupní signál, tudíž začínáme gainem. Absence útlumu (pad) je vykompenzována minimálním ziskem -15dB, maximálně teoreticky zvládá až +65dB. Jen horko těžko někdy využijete tak vysoké zesílení. Předzesilovač je poměrně diskrétní, neutrální, spodní pásmo zvládá prokresleně. Na výškách při vyšším (nad +30db) zesílení začíná pozvolna šumět. Až na četné výjimky s tím však nevzniká žádný problém. V nejhorším je třeba ubrat na gainu a přibrat někde dál v řetězci (např. kompenzace hlasitosti na kompresoru). Celá funkčnost sekce stojí na knobech.

Ekvalizér

Za hlavní výhodu považuju hi-pass(HPF), tedy propusť vyšších frekvencí. Ořez basů je poměrně jemný 6dB na oktávu s možností až do 1KHz. Když je správný náběr a dobrá kapela, málokdy potřebujete víc. Zjednodušeně jde o ideální pomůcku, jak udělat nástroji mezi sebou více prostoru. Na tomto můžete vystavit svůj celý mix:
- kopák bez HPF nebo 30Hz
- rytmičák 130Hz
- hi-hat podle barvy 200-500Hz
- overheady 800-1000Hz
- baskytaru cca 40-75hz
- kytary 90-200hz
- klávesy až 300hz
- zpěv 75-250hz

Dál se nabízí čtyři pásma, basy, nižší a vyšší středy a výšky. Každý má svoje ovládací specifika. Basy a výšky mají přepínatelný shelf/bell režim, což je užitečné hlavně na čištění zpěvů nebo definování. Středy mají přepínatelnou strmost (Q=0,55 nebo 2). Korekce jsou jemné a poměrně diskrétní, dokud nezkoušíte opravdu hodně zabrat (10db). Rozsah +-dB je víc než dostačující, frekvenční parametr se mezi jednotlivými pásmy krásně překrývají (30-555, 75-1.2K, 380-5K, 1.4-18K) a vyšší strmost se uživí při vyřezávání rezonujících frekvencí (ta "otravná" struna na base, do uší řezavá poloha zpěvu, překrývající se kytara s klávesami, atd.)

Dynamické procesory

Na první pohled plně vybavený – gate/exapnder, kompresor a limiter. Gate má nastavitelný práh a čas doběhu (release). Na základní čištění přeslechů na bicích či šumu na klávesách jde v ruku v ruce jako tatarka na smažák. Při „zkracování“ kopáku nebo doznívání přechodů už je třeba s časování trochu víc laborovat. Přepínání gate/exp. je trošku nepochopitelně usazeno v nastavení systému, přepínatelné po dvou kanálech. Expander má pevně nastavený poměr 2:1, takže je skvěle využitelný u velkých přeslechů, jen člověk musí být ze začátku opatrnější.

Kompresor nabízí vždy opravdu širokou škálu využití. Poměr od 1:1 do nekonečna, obrovský rozsah času záběru (0.2ms-150ms) a doběhu (2.5ms-900ms) od "lepení" zpěvu, změny poměru harmonických složek, redukci největších špiček až po celkem rapidní změnu perkusivních zvuků (regulace attack vs. sustain). Při vyšším záběr GR (10dB a víc) začíná mírně zkreslovat. Automatické časování průběžně detekuje a analyzuje příchozí signál a přizpůsobuje se situaci. Toto řešení je dobré pro začátečníky, když ví, že v dané situaci kompresor už musí použít. Za takových okolností na lehkou kompresi zpěvu nebo akustické kytary poslouží skvěle.

Pro největší redukci špiček je zde ještě limiter, nacházející se v sérii hned za kompresorem. Použití obou kompresí zároveň je spíš výjmečně, ale dřív nebo později se vám jednou za čas bude hodit.


Kudy dál

Panorama, poslat do podskupiny nebo do masteru a jde se na další kanál. Vždycky je dobré si zkontrolovat, že daný signál opravdu někam posíláte. Můžete jej poslat i do podskupiny i do masteru zároveň pro další zpracování.

Podskupiny

Mají plnou kanálovou výbavu (hpf, eq, gate/comp), jsou zpárovatelné do sterea a defakto rozšiřují flexibilitu celého systému. Často se dají použít na paralelní zpracování signálu, sumarizaci zpěvů či bicích. Pro fandy mít všechno na faderech se taky uživí jako návrat efektů či pomocných zpěvů.

Pomocné výstupy

Auxy mají přepínatelný pre-/post fader, solo (pro poslech na sluchátkách), hlavní hlasitost, mix a select (opět pro hpf, eq, comp). Je jich šest, takže na odposlechy do klubu s vlastním in-earem doslova „tak akorát“. Oproti kanálu mají 31-pásmový grafický ekvalizér nastavitelný přes system. Stejné možnosti nabízí i master.

Zbývá přičíst dvě cesty pro efektovou jednotku. Mix se dělá na knobech ve střední sekci, je velice instikntivní. Jen je trochu nevýhoda oproti analgou, že nemáte všechny odposlechy zároveň poruce. Když kapele vysvětlíte předem situaci, většinou se bez problémů přizpůsobí.

Efekty

Dvě cesty, třináct efektů, nepřeberně presetů. Room a plate jsou krásně decentní. U dozvuků je většinou nastavitelný decay, pre-delay a early reflections. ER aneb brzké odrazy jsou nejdůležitější pracovní pomůcka na přizpůsobení dané akustice.

Delay v základu disponuje časem, násobkem a feedbackem. Feedback se používá na regulaci množství opakování v daném časovém úseku. Násobek je užitečný na časování podle muziky. "Natapovat" se můžete např. na čtvrtinu a nastavit dvojnásobek na vyplňování "mezer" bez zpěvu.

Zvukově mi přijdou mezi slabšími, trochu tvrdé a necitlivé. Místy člověk může plavat mezi dojmem "neslyším a je toho moc". Ale po čase laborování dřív nebo později si zvyknete a najdete to svoje, co sedí do daných situací.

Další výbava

Příposlechová sekce nabízí spoustu možností díky přepínání PFL/AFL a Solo-in-place. Mimo jiné zvlášť ovládatelné hlasitosti sluchátek a reproduktorů.

Firewire je obousměrný, tudíž můžete libovolné vstupy nahradit přehráváním z DAW anebo naopak nahrávat každou stopu zvlášť. Samozřejmostí je i ovládání přes PC, Mac a iPad.

Střední sekci je možné proměnit v meterbridge. Dle výběru hlasitost na vstupu, výstupu nebo gain-reduction dynamické sekce. Tuto vlastnost považuji za největší doménu oproti konkurenci v daném tržním segmentu.

Závěrem

Pult je skladný, takřka se vejde do tašky a je přizpůsobený na montáž do 19“ racku. Po vypnutí a následném zapnutí zůstává nastavení. Po "proklikání" nastavení člověk většinu důležitých věcí najde "na první dobrou" a přestože má v hlavě trochu zmatek, na třetí akci se už za mixem cítí pohodlně a instinktivně má na dosah ruky všechny potřebné funkce.

Pro koho se tedy hodí? Rozhodně do zkušebny na nahrávání zvukových zkoušek, do malých studií jako převodník a kontroler, do klubu, kde stačí 16 vstupů a pro zvukaře přecházejícího z malého analogu.

Výhody: plná výbava za pár peněz, meterbridge, flexibilní posílání signálu

Nevýhody: efektová jednotka, absence motorizovaných faderů a gainů

Takhle to s vyšší řadou 32.4.2 vypadá ve studiu...

Tagy Presonus mixpult Presonus StudioLive 16.4.2 record

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY