Přejít k hlavnímu obsahu
Už prodáváte přes Spotify? Merch Zone nabízí i variantu Print on Demand, která může být zajímavá i pro menší umělce. | Foto: Pixabay
Merch Zone nabízí i variantu Print on Demand, která může být zajímavá i pro menší umělce. | Foto: Pixabay
Miloš Blaháček -

Prodávej svůj merch přímo na Spotify

Největší hudební platforma Spotify nedávno přišla se zajímavou novinkou – otevřela prodej merchandise pro všechny umělce a kapely přímo na jejich Spotify profilu. Kde jinde vystavit své krásné designy než právě tam, kde vás vaši fanoušci poslouchají každý den?

Možnost prodeje svého merchandise zboží je na Spotify dostupná už nějakou tu dobu. A co si budeme povídat, možnost ukázat svůj merch milionům milovníků hudby je velmi lákavá – vždyť Spotify už používá přes 400 milionů lidí měsíčně po celém světě a z toho 40 % pochází z Evropy (v Česku se odhaduje počet platících uživatelů kolem 650.000 a zhruba 1 milion pak tuto aplikaci používá alespoň jednou za měsíc). Spotify této funkci také věnuje poměrně dost prostoru a ukázalo nám velmi zajímavá data ve své fanouškovské studii.

Donedávna jste však mohli merch nabízet pouze přes třetí stranu, a tou byl hudební internetový obchod Merch Bar, který si ale vysloužil poměrně špatnou pověst. Fanoušci občas zboží vůbec nedostali a marně se snažili zjistit, kde je chyba… jenže Merch Bar často vůbec nekomunikoval.

Proto mě příjemně překvapilo, když Spotify zveřejnilo novinku, a tou byla možnost přidat merch skrze svůj vlastní eshop. Ale jak už to bývá, má to háček… bohužel tam nemůžete přidat zboží jen tak odkudkoliv, ale musíte mít eshop postavený na Shopify, což je v současnosti největší e-commerce platforma na světě.

Nechápejte mě špatně, Shopify se nedostalo na svoji pozici jen tak pro nic za nic, je to určitě jedna z nejlepších alternativ, kterou můžete zvolit, zvláště pro skvělou a jednoduchou integraci s Facebookem či Googlem. Ale nejedná se zrovna o tu nejlevnější variantu – jen za provoz eshopu musíte platit téměř 700 Kč za měsíc, a to nepočítám jakákoliv další rozšíření a aplikace, které jsou často placené nad rámec základního webu.

Pokud plánujete provozovat takový eshop pouze pro svoji kapelu, je třeba pečlivě zvážit, zda se vám to vyplatí nebo se zkusit spojit s partnerem, který dokáže zajistit lepší podmínky. V Česku se však v hudebním segmentu jedná pouze o jeden jediný eshop – Merch Zone. Ten nabízí i variantu Print on Demand (tisk dle poptávky), která může být velmi zajímavá i pro menší umělce nebo pro ty, co mají fanoušky po celém světě.

zakázanÝovoce, ukázka Spotify | Foto: archiv autora

Co je Print on Demand?

Pokud víte, že nebudete prodávat stovky kusů triček, mikin a dalšího zboží, je tato varianta pro vás ideální. Stačí mít totiž pouze grafický návrh motivu, který se pak umístí na jakýkoliv z desítek nabízených produktů. Zboží se vyrobí až v momentě, kdy si váš fanoušek něco objedná. To pak putuje rovnou z továrny do jeho rukou a vy tak nemusíte riskovat svoje peníze a neřešíte skladování ani odesílání balíků.

Dává vám to tak prostor vymýšlet nejrůznější exkluzivní designy nebo vydat novou kolekci ke každému singlu či albu a nebude vás to stát ani o korunu navíc. Můžete také experimentovat s barvy triček či mikin a nikdy se vám nestane, že vám na skladě dojdou některé velikosti a zbyde jen XXL. Nevýhodou samozřejmě ale jsou nižší marže, než když si výrobu řešíte sami.

Jak funguje Merch Zone a print on demand výroba merche?

Tagy Spotify merchandising

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.

Miloš Blaháček
Zakladatel hudebního vydavatelství a agentury Digiton Music Agency a člen kapely Deloraine. Expert na hudební marketing a digitální distribuci. Digiton vydává již přes 200 tuzemských a zahraničních umělců a má za sebou stovky úspěšných kampaní s umělci jako jsou Xindl X, Dymyt…
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY