PRS S2 Custom 24: inspirována dvěma kytarovými obry
Občas se stává, že výrobce kytar vstoupí na trh s výrobou top nástrojů pro profesionální hráče. Tak tomu bylo i v případě kytar Paul Reed Smith (PRS). Ruku v ruce se špičkovou kvalitou a zpracováním ovšem jde i velmi vysoká cena... A tak se časem firma rozhodne, že rozšíří sortiment o levnější nástroje a přiblíží tak svou nabídku i hráčům, kteří nemají na nástroj mnoho desítek tisíc. V případě PRS tak došlo ke vzniku SE (student edition) řad. Jenže najednou se uprostřed utvořila obrovská propast... A tu nyní zaplnila nová řada S2. V této recenzi si konkrétně přiblížíme model S2 Custom 24 v barvě Gray Black (tmavě šedá přecházející do černé).
Řada S2 je skutečně něco mezi řadami SE a klasickou nabídkou PRS – a je právě spíše blíže jí, protože jde již o nástroje vyrobené v americké továrně v Marylandu. Samozřejmě se nedočkáme takového zdobení a výběrových materiálů ale i přesto se nám dostane do rukou nástroj, který je již na první pohled dále než SE kousky.
Oči okamžitě přitáhně hezký javorový top s velmi povedeným přechodem barev (kdyby nešlo o tak tmavé barvy, skoro bych řekl sunburstem). Top sice není plně klenutý jako je tomu v případě dražších modelů, nejde už ovšem o takovou nepohodlnou placku, jaké se nám dostalo u (obzvláště straších) SE modelů. Tělo se od plochého topu lehce svažuje směrem k hraně těla a vytváří tak velmi pohodlné odstupňování, které přirozeně sedne pod předloktí. Jak je tomu u řady Custom zvykem, tělo není tak tlusté jako třeba v případě SC (singlecut) modelů, jelikož jde ovšem stále o kus mahagonu, něco přecijen váží. Řekl bych ale, že jde o takovou tu přiměřenou váhu, která člověka především utvrdí, že má v ruce pořádný nástroj. Do těla jsou posazeny dva humbuckery, u kobylky silný keramický HFS a u krku pak slabší Vintage bass. Snímače jsou pak voleny třípolohovým nožovým přepínačem, v jeho sousedství pak najdeme potenciometry hlasitosti a tónové clony (povytažením tohoto potenciometru pak humbuckery rozpojíme na singly).
Mahagonový krk s palisandrovým hmatníkem zdobí tradiční ptáci, kteří až donedávna byli výsadou především dražších modelů a na hlavě zdobené zlatým Paulovým podpisem najdeme zamykací mechaniky, které jsou také obrovským posunem oproti SE řadě. Obrovskou změnou je ovšem hlavně profil krku. Osobně nejsem fanouškem ultratenkých krků na SE Customech, zdejší "Pattern Standard" ruku vyplní podstatně příjemněji, přirovnal bych ho možná tak k tenčím Gibsonovským 60s krkům. Díky naprosto precizně zpracovaným výkrojům těla si pohodlně zahrajeme i v těch nejvyšších polohách, blížících se posledním pražcům. Nástroj má pro PRS charakteristickou menzuru 25“, tedy 635mm, což je doslova "něco mezi Fenderem a Gibsonem". A odvážím se říct, že pro oba hráčské tábory je tak hraní na tyto kytary tak nepatrným rozdílem oproti tomu, na co jsou zvyklí, že si změny menzury skoro ani nejde všimnout.
Ale dost technických řečí... Jak to tedy hraje? Již nasucho jde z nástroje cítit, že už jde o pořádnou kytaru. Dřevo velmi dobře rezonuje a tóny zní velmi jasně a vyrovnaně, sustainem se PRS opět blíží Les Paulkám. Po zapojení do aparátu se před námi otevřou poměrně široké možnosti jinak přímočarého nástroje. Jak na dvoucívkové tak jednocívkové zapojení se z kytary linou zvuky velmi příjemné, charakterem skutečně posazené mezi Fender svou cinkavostí ve výškách a Gibsonem občasnou temnější nosovostí a tlustým spodkem. Při rozepnutí snímačů se díky přirozenému ořezu basů dostaneme zase o chlup blíže k Fenderu.
Tady v trochu jiném odstínu, ale o to vtipnější recenzi...
Kobylkový HFS humbucker je keramický a velmi silný, podle mně jasně zaměřený na zkreslené hraní. V těchto vodách naprosto exceluje. Na čistý zvuk bohužel díky silnému výstupu lehce ztrácí na cinkavosti a jasnosti. Tato vlastnost částečně mizí při rozepnutí na singl, stejně stále trvám na tom, že snímač spíše září ve spojení se zkreslenými zvuky – tehdy má plný středový zvuk, který je suverénní, konkrétní a prosadí se, ovšem nijak nepříjemně neřeže do uší. Snímač reaguje i přes svou sílu poměrně dobře na dynamiku pravé ruky a pokud trochu zabereme, zvuk nabyde na tvrdosti a vynikne pevný attack ideální na modernější rockové a metalové hraní.
Když se na přepínači poloh začneme posouvat směrem ke krku, i ten čistý zvuk začíná znít mnohem liběji. V mezipoloze dodá krkový snímač trochu jasného břinku, podle mně jde u této kytary o jasně nejlepší volbu na čisté hraní. Zvuk je jasnější a cinkavější, přidá se mu ovšem trochu na váze přimícháním krkového snímače. Krková poloha je pak kombinací sametových basů a jemných výšek, které zvuku dodávají konkrétnost, ikdyž jde o od přírody temnější zvukovou polohu. Krkový snímač má totiž slabší výstup, nechává tedy více vyniknout dřevo a dynamiku hry. Při zkresleném zvuku se zde kytara téměř blíží Les Paulu svou charakteristickou nosovou kulatostí, i přes tlustší spodek má ovšém tón expresivní attack, který mě při hraní nutil vychutnat si každý úder trsátkem. Podle libosti se jej ovšem lze zbavit stažením příjemně posazené tónové clony a zatemnit zvuk ještě trochu více – kytara krásně zpívá i pokud je zvuk zastřenější.
Velkou pochvalu musím vyslovit směrem k tremolu a ladícím mechanikám. Tyto dva elementy jsou výborně vymyšlené. Tremolo má solidní odpor, který mi připomíná například American Deluxe stratocastery, reaguje okamžitě, ovšem velmi plynule. Páka nemá závity ani žádné zoubky, pouze se jednoduše nasune do pouzdra v tělu tremola – i přesto ale zůstává ve zvolené poloze a nelítá navolno, rozhodně velké plus! A i když si s pákou dovolíme divočejší práci, kytara drží velmi dobře ladění – nejspíše právě díky zmíněným zamykacím mechanikám. Ty mají plynulý chod a opět okamžitě efektivní záběr. Také musím pochválit stav, ve kterém kytara přišla z výroby seřízená – v podstatě okamžitě se dalo hrát a páčit dle libosti.
PRS S2 Custom 24 je těžké popsat v krátkosti. Ale tedy stručné shrnutí... Jedná se o nástroj, který vyrostl mezi dva kytarovými obry a z každého z nich si bere trochu inspirace. Vytváří tak moderně laděný koktejl v podobě dospělého nástroje, který vyniká velmi dobrým zpracováním a inspirujícím, suverénním zvukem vhodným pro hráče, kteří se dívají modernějším směrem. A za svou cenu nabízí zajímavou volbu pro kytaristy, kteří by se rádi přiblížili vlajkovým lodím značky PRS bez placení horentních sum.
Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám prosím vědět na e-mail redakce@frontman.cz.